Logopedia-Fakty

„Każda twoja myśl jest czymś realnym- jest siłą.”

Prentice Brulford

 
Start arrow Encyklopedia logopedyczna arrow T - Z arrow Zespół Williamsa
02.09.2014.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Pomoce logopedyczne
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Szkolenia
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Zespół Williamsa PDF Drukuj Email
Wpisał: P.W.D APEX   
25.10.2005.

Jest to rzadkie schorzenie genetyczne powodujące upośledzenie fizyczne i umysłowe. Badania wykazują, że jest ono powodowane przez uszkodzenie genu odpowiedzialnego za kontrolowanie syntezy elastyny.
Wadę tę trudno zdiagnozować bez przeprowadzenia badania krwi (tzw. badanie FISH) i często pozostaje ona nie rozpoznana przez wiele lat.


Objawy.

Dzieci z Zespołem Williamsa da się rozpoznać po nietypowym wyglądzie twarzy. Te charakterystyczne cechy stają się z wiekiem coraz bardziej widoczne. Nie zawsze udaje się je od razu wychwycić patrząc na pojedynczego malca, ale stają się wyraźniejsze przy obserwacji większej grupy takich osób. Jednak w niektórych przypadkach jedynie specjalista jest to w stanie zauważyć.

Dzieci z Zespołem Williamsa charakteryzują się:

-niewielkim wzrostem
-niskim głosem
-nadwrażliwym słuchem
-lękliwością
-kłopotami z dłuższą koncentracją
-obsesyjnymi zachowaniami
-nadaktywnością
-zbytnią towarzyskością - brakiem oporów przed obcymi
-opóźnieniem rozwoju językowego
-słabym poziomem zdolności komunikacji.

Takie dzieci wykazują ogólne opóźnienia w rozwoju oraz problemy z nauką. Jednak część z nich może się charakteryzować nieproporcjonalnie wysoko rozwiniętymi zdolnościami w niektórych dziedzinach, a wiele z nich ma bardzo dobrą pamięć.

Kontakty międzyludzkie.

Dzieci z Zespołem Williamsa są bardzo miłe i łatwo nawiązują kontakty towarzyskie, bez trudu odczytując uczucia i potrzeby innych. Lubią mówić i starają się sprawić innym przyjemność, zwłaszcza osobom dorosłym. Zaobserwowano jednak, że choć dzieci te nie mają oporów w kontaktach z dorosłymi, gorzej sobie radzą wewnątrz grupy rówieśniczej. Prawie zawsze są niespokojne i boją się o kolegów, rodzinę, a nawet obcych, odczuwają strach przed wysokościami, wyimagowanymi katastrofami oraz lęk przed nieznanym. Mogą być zbyt otwarte wobec obcych, co bywa niebezpieczne. Takich malców trzeba uczyć ostrożności oraz właściwych sposobów odnoszenia się do różnych ludzi (np. witania się).

Język.

Choć dzieci z Zespołem Williamsa mogą być we wczesnych latach życia opóźnione pod względem rozwoju zdolności językowych, w wieku szkolnym często demonstrują poziom wyższy niż ich rówieśnicy. Mówią płynnie i poprawnie i mają szeroki zasób słownictwa. Jednocześnie jednak malcy mogą mieć problemy z rozumieniem wypowiedzi, a także nie radzić sobie z uporządkowanym prowadzeniem rozmowy i trzymaniem się tematu.

Zdrowie.

Dzieci z Zespołem Williamsa mogą cierpieć z powodu problemów z sercem, wliczając w to szmery, zbyt wysokiego poziomu wapnia we krwi i moczu powodującego problemy żywieniowe, nerwowości, zatwardzenia, a czasem niewydolności nerek. Mogą mieć także problemy z zębami oraz podwyższone ciśnienie. Są też zwykle niskiego wzrostu i wątłej budowy.

Zdolności ruchowe.

Kłopoty dziecka z koncentracją i komunikacją będą wymagały częstych interwencji nauczyciela. Dzieci z Zespołem Williamsa najlepiej pracują w środowisku wolnym od czynników rozpraszających i zwykle potrzebują indywidualnego wsparcia ze strony osoby dorosłej, aby skutecznie poradzić sobie ze stawianymi przed nimi zadaniami. Nauczyciele nie powinni lekceważyć znaczenia systemu nagród, który może okazać się skutecznym czynnikiem motywującym. Powinni też brać pod uwagę osobiste zainteresowania ucznia - jeśli dziecko lubi patrzeć na rybki w akwarium lub przeglądać kolorowe czasopisma, niech te czynności staną się nagrodą za poprawne zachowanie. Wiele dzieci dotkniętych Zespołem Williamsa ma doskonała pamięć, a niektóre z nich wykazują konkretny talent, np. muzyczny. Wspieraj te zdolności!
Jeśli dziecko próbuje zwracać na siebie uwagę poprzez ataki złości lub reaguje w ten sposób na prywatne niepowodzenia, nauczyciel musi podejść do sprawy w sposób stanowczy i konsekwentny. Uczeń powinien zobaczyć, że mu nie ulegniesz i nie zwrócisz na niego uwagi, dopóki się nie uspokoi. Nie wysyłaj mylnych sygnałów poddając się jednego dnia, a uparcie się sprzeciwiając następnego. Jeśli ataki złości występują regularnie, staraj się wyśledzić, co je powoduje - może jest to nagły hałas (np. szkolny dzwonek), zachowanie konkretnego dziecka lub nauczyciela lub przechodzenie od jednego ćwiczenia do drugiego. Jeśli odkryjesz przyczynę, być może uda ci się zapobiec podobnym problemom w przyszłości.

W domu.

Zespołowi Williamsa towarzyszą często kłopoty z jedzeniem, snem i korzystaniem z toalety. Wiele małych dzieci bardzo grymasi podczas posiłków i nie akceptuje różnych potraw, reagując niechęcią na nowe smaki czy "grudkowate" pokarmy Należy jednak zapoznać malców z nowymi smakami i konsystencjami, gdyż w przeciwnym razie w przyszłości czeka nas jeszcze więcej problemów. Warto nagradzać dzieci za spróbowanie nowej potrawy. Jeśli malcy mają zbyt wysoki poziom wapnia w organizmie, należy skonsultować się z lekarzem i zastosować specjalną dietę z ograniczoną ilością wapnia i witaminy D.
Problemy ze snem mogą być wynikiem odczuwanego niepokoju. Należy zastosować stanowcze i konsekwentne podejście i wypracować schemat relaksujących zachowań poprzedzających położenie się do łóżka. Pozwól dziecku spać przy zapalonym świetle, z ulubioną maskotką i  śpiewaj mu kołysanki.
Problemy z korzystaniem z toalety to poważna kwestia, którą najlepiej przedyskutować z lekarzem dziecka.
Młody człowiek dotknięty Zespołem Williamsa ma zwykle kłopoty z ubieraniem się i rozbieraniem. Daj mu na to wystarczająco dużo czasu i postaraj się podzielić bardziej skomplikowane czynności na kilka krótszych etapów, kolejno zapoznając z nimi malca.

Zmieniony ( 15.11.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
test 35
test 35
PLN 122,00
Dodaj do koszyka

Komputerowa Encyklopedia Drzew i Krzewów
Komputerowa Encyklopedia Drzew i Krzewów
PLN 19,90
Dodaj do koszyka

Komputerowa Encyklopedia Kwiatów
Komputerowa Encyklopedia Kwiatów
 Cena przez telefon
 
Top!
Top!