Logopedia-Fakty
„Jeśli widzisz coś w swoim umyśle, to wkrótce będziesz miał to w ręku.”
 
Bob Proctor
 
Start arrow Narzędzia diagnostyczne arrow Narzędzia diagnostyczne do oceny funkcji percepcyn arrow Zestaw do Diagnozy Naśladownictwa
17.12.2017.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Zestaw do Diagnozy Naśladownictwa PDF Drukuj Email
Wpisał: P.W.D APEX   
15.02.2012.
Zestaw do Diagnozy Naśladownictwa
Naśladownictwo jest bazą i pierwszym etapem uczenia się. Badania dzieci z alalią i autyzmem upoważniają do wysunięcia wniosku, że podstawowym problem tych dzieci jest uczenie się właśnie przez naśladownictwo. Tak więc przeprowadzenie diagnozy umiejętności naśladowania należy wykonać jako pierwsze ponieważ pozwoli ono dostrzec typowe dla tych zaburzeń objawy. Natomiast w terapii przygotowanie do podejmowania naśladownictwa i ćwiczenia naśladownictwa należy uznać za najważniejsze.Jednak każdy naśladowany ruch i gest nie może być naśladowany w izolacji, ale musi być połączony z konkretnym znaczeniem. Oderwanie ćwiczeń naśladownictwa od konstytucji i znaczenia całkowicie uniemożliwia dziecku uczenie się i rozumienie zdarzeń dziejących się wokół niego.
 
 Próby diagnostyczne dla poszczególnych przedziałów wiekowych z uwzględnieniem oczekiwanych rozwojowo umiejętności dziecka prawidłowo rozwijającego się.

Wiek:                                                                                                                        Zadanie diagnostyczne:
12 miesięcy:                                                                   1. Wykonanie gestów: np. pa pa, nie ma, brawo.
                                                                                           2.Naśladowanie samogłosek i sylab w zabawie.
                                                                                           3. Naśladowanie przesuwania dużego,
                                                                                           drewnianego koralika na drucie lub sznurówce.

 

18 miesięcy:                                                              1. Naśladowanie w zabawie wyrażeń dźwiękonaśladowczych.

                                                                                                      2. Naśladowanie karmienia lalki lub misia.
                                                                                                      3. Naśladowanie rozmowy przez telefon.

 

24 miesiące:                                                                               1. Naśladowanie rysowania linii pionowej.
                                                                                     2. Naśladowanie ruchów zwierzątek: konik galopuje,
                                                                                                            kotek wchodzi na płotek, kaczka pływa.
                                                                                    3. Naśladowanie segregowania klocków w/g barwy.

 

30 miesięcy:                                                                             1. Naśladowanie rysowania linii poziomej.
                                                                                              2. Naśladowanie ułożenia 4 klocków w szereg.
                                                                                        3. Naśladowanie sekwencji uderzeń młoteczkiem
                                                                                                                       ( sekwencja dwuelementowa).

 

 

36 miesięcy:                                                            1. Naśladowanie rysowania krzyżyka ( przecięcie
                                                                                         na linii).
                                                                                    2. Naśladowanie ułożenia czterech płaskich
                                                                                            klocków na kształt okienka.
                                                                                    3. Naśladowanie sekwencji uderzeń młoteczkiem
                                                                                     (  sekwencja trzy elementowa).

 

Szczegółowy przebieg badania z uwzględnieniem przedziału wiekowego:

12. miesiąc życia
- Badający pokazuje dziecku lalkę lub misia i wykonuje ruch imitujący
chodzenie. Potem reką lalki lub misia wykonuje gest pa pa czekając na
reakcję dziecka.
– Badający wyjmuje z miski piłkę, kładzie ją na stoliku i przykrywa chustą.
Następnie dyskretnie usuwa piłkę, tak, aby dziecko nie mogło tego
zauważyć. Podnosi chustę, mówi: nie ma, wykonując przy tym odpowiedni
gest rękoma. Czeka na reakcję dziecka. Następnie powtarza zadanie
zastępując piłkę np. lalką, misiem lub kotkiem.
– Badający pokazuje dziecku kolorowego pajacyka, którym porusza
wymawiając samogłoski; aaa, ooo, uuu, eee, iii, yyy i sylaby; bu bu bu, ba
ba,ba. Czeka na reakcję dziecka.
– Badający kładzie na stole podstawkę z drutem z drewnianym koralikami.
Przesuwa koralik na drugą stronę i mówi bach. Czeka na reakcję dziecka.
18. miesiąc życia
- Badający stawia na stole plastikowe figurki zwierząt. Imituje ruch i
wypowiada wyraźnie, głośno i melodyjnie wyrażenia dźwiękonaśladowcze.
Następnie wkłada dziecku do ręki zwierzątko i czeka na reakcję dziecka.
– Badający pokazuje jak karmić łyżeczką misia lub lalkę. Kładzie miseczkę i
łyżeczkę przed dzieckiem i czeka na reakcję.
– Badający podnosi telefon do ucha i mówi : halo, halo. Kladzie telefon przed
dzieckiem i czeka na jego spontaniczną reakcję.
24. miesiąc życia
- Na kartce A4 badający rysuje linie pionowe grubym ołowkiem, kredką lub
pastelami. Następnie kładzie ołówek ( kredkę, pastele) przed dzieckiem i
czeka na reakcję.
– Badający kladzie na stole figurkę konia i naśladuje jego galop, imitując
odgłos jego kopyt kląskaniem językiem. Figurką kota wykonuje ruchy
chodzenia po płotku, figurką kaczki – pływanie w misce ( stawie). Następnie
stawia zwierzątka obok ręki dziecka i czeka na jego spontaniczną reakcję.
– Badający kładzie na stole 2 przezroczyste pudełka oraz 6 klocków
czerwonych i 6 klocków niebieskich. Wrzuca najpierw klocek czerwony do
jednego pudełka, następnie dwa niebieskie do drugiego pudełka, potem
znowu czerwony do pierwszego pudełka itd. Zacheca dziecko do podjęcia
zabawy w/g podanego schematu.
30. miesiąc życia
– Na kartce A4 badający rysuje linie poziome grubym miękkim ołówkiem
( kredką lub pastelą). Kładzie na stole narzędzia piśmienne i czeka na
reakcję dziecka.
– Badający z 4 czerwonych kwadratów z pleksy układa szereg. Następnie
kładzie przed dzieckiem 4 kolejne kwadraty mówiąc: Ułóż to samo.
– Badajacy kładzie deseczkę z 4 klockami. Drewnianym młoteczkiem uderza
w pierwszy i ostatni klocek. Podaje dziecku młoteczek i prosi: Zrób tak samo.
Jeśli dziecko nie naśladuje, pokazuje powtórnie.
36 miesiąc życia
– Na kartce A4 badający rysuje grubym ołowkiem lub kredką dwie linie
przecinające się. Kładzie przed dzieckiem narzędzia piśmienne i czeka na
reakcję.
– Badający z 4 czerwonych tekturowych kwadratów układa " okienko".
Następnie kładzie przed dzieckiem kolejne cztery kwadraty prosząc o
ułożenie w ten sam sposób.
– Badający kładzie deseczkę z czterema klockami. Drewnianym młoteczkiem
uderza w pierwszy, drugi i ostatni klocek. Następnie podaje dziecku
młoteczek i mówi: Zrób tak samo. Jeśli dziecko nie naśladuje należy próbę
zademonstrować powtórnie.

 

Zestaw jest dostępny w naszej Hurtowni Pomocy Logopedycznych.

 

 

Zmieniony ( 15.02.2012. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 190,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 42,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!