Logopedia-Fakty

"Kiedy dzieci uczą się po raz pierwszy używać języka, skłonne są myśleć na głos, wyrażają swoje myśli słowami, nawet kiedy nie ma nikogo, kto mógłby je słyszeć. Razem z narodzinami twórczej wyobraźni pojawiają się skłonności do konwersacji z wymyślonym towarzyszem. I tak pączkujące ego usiłuje nawiązać kontakt z fikcyjnym alter ego.Tym sposobem dziecko wcześnie uczy się przetwarzać swoje monologowe rozważania w pseudodialogii, w których alter ego odpowiada na ich głośne myśli i wyrażane pragnienia."

Księga Urantii s. 996

 
Start arrow Narzędzia diagnostyczne arrow Narzędzia diagnostyczne do oceny funkcji percepcyn arrow Zestaw prób praksji oralnej, językowych i grafomotorycznych.
17.12.2017.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Zestaw prób praksji oralnej, językowych i grafomotorycznych. PDF Drukuj Email
Wpisał: P.W.D APEX   
11.04.2012.
Zestaw zawiera:


  • 1. Karty badania. 10 etapów rozwoju dziecka. J Cieszyńska, M. Korendo do wstępnej diagnozy funkcji poznawczych (w tym językowych) dla przedziału wiekowego od 4 do 36 m. życia lub równoważne.
  • 2. Przewodnik metodyczny wraz z zestawem prób do diagnozy praksji oralnej i sprawności   językowej dla przedziału wiekowego od  4 do 6 roku życia.
  • 3. Sprawdź jak mówię. Karty diagnozy logopedycznej z materiałami pomocniczymi ( w tym do diagnozy odruchów) lub równoważne.
  • 4. 100 wyrazowy test artykulacyjny lub równoważny.
  • 5. Karty diagnozy logopedycznej z IPT ( Indywidualny Program Terapii) i Załącznikiem do rejestracji wyników diagnozy i opracowania IPT.
  • 6.Lizaki logopedyczne do diagnozy i terapii na materiale tematyczno- schematycznym ( atematycznym) dla przedziału wiekowego od 3 do 6 r. ż.
  • 7.Układamy wzorce wymowy do diagnozy i terapii na materiale tematycznym i schematycznym ( atematycznym) dla przedziału wiekowego od 5 roku życia.
  • 7.Kocham mówić. Historyjki obrazkowe z tekstami. J Cieszyńska lub równoważne.
  • 8.100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych lub równoważne.
  • 9.Materiały do diagnozy sprawności grafomotorycznej (Komplet  kolorowych kredek  i 2 ołówki, nożyczki, blok do rysowania, papier kolorowy,  bezpieczna  „igła” z nitką, koraliki do nawlekania na sznurowadło, plastelina, 3 kolorowanki z serii : „Przez zabawę do mówienia, czytania i pisania czyli WSTĘPNA STYMULACJA LOGOPEDYCZNA” Zeszyt I „ Zwierzęta domowe”, Zeszyt II: „ Zwierzęta dzikie”, Zeszyt III: „ Instrumenty muzyczne”, próby kropkowe - Zał. 1, próby kreskowania – zał. 2; próby chińskie litery- Zał. 3

 

Próby diagnostyczne:

  • 1. Przy szeroko otwartych ustach wypowiedz samogłoskę A, tak aby język leżał płasko i nieruchomo na spodzie jamy ustnej, a czubek języka dotykał miejsca wyrastania zębów dolnych. Taki układ aparatu mowy jest potrzebny do prawidłowej realizacji głosek przedniej i dolnej sfery artykulacyjnej tj, s, z, c, dz i  jest bazą do korekty między- zębowości.
  • 2. Przy szeroko otwartych ustach ( tak jak do samogłoski A) zawiń czubek języka na górną, a następnie na dolną wargę. Ten układ wskazuje na sprawność motoryczną  języka w zakresie ruchów dolnych i górnych.http://www.logopedia.pl/index.php?option=com_content&task=edit&id=2054&Itemid=72&Returnid=72
  • 3. Przy szeroko otwartych ustach (tak jak do samogłoski A) wysuń język z buzi, a następnie energicznie go skurcz, tak aby czubek języka nie podniósł się do góry. Próba ta służy do oceny ruchów motorycznych języka potrzebnych do prawidłowej realizacji głosek tylnojęzykowych: k, g, ch( h) oraz ewentualnej korekty międzyzębowości.
  • 4. Przy szeroko otwartych ustach ( tak jak do samogłoski  A) podnieś język do środka wałka dziąsłowego górnego i wypowiedz głoskę L ( język musi być wyprostowany).  Próba  sprawdza możliwości motoryczne języka  w zakresie ruchów pionowych i jest wskaźnikiem do prawidłowej realizacji  pozostałych głosek górnych tzn: sz, ż( rz), cz, dż oraz R.
  • 5. Zrób koci grzbiet: ułóż czubek języka na dole (za dolnymi zębami), a środek języka ułóż w łuk, aby nastąpiło zwarcie z podniebieniem. Próba bada sprawność motoryczną języka niezbędną do realizacji głosek miękkich takich jak ś, ź, ć, dź, ń oraz drugiej fazy realizacji głosek zmiękczonych.
  • 6. Wysuń język na brodę  najdalej jak potrafisz. Nakryj go górą wargą i dmuchaj na środek języka. Próba bada sprawność motoryczną warg  oraz  możliwości języka w zakresie wytworzenia rowka wzdłuż języka,  który jest niezbędny do prawidłowej realizacji głosek s, z, c, dz.
  • 7. Przy złączonych zębach ułóż usta w dzióbek ( wymowa samogłoski U), a następnie w słoneczko ( wymowa samogłoski I ).  Próba bada sprawność motoryczną warg oraz sygnalizuje o możliwościach aparatu mowy w zakresie szybkich zmian układów potrzebnych do sprawnej kinestezji artykulacyjnej.
  • 8. Przy złączonych zębach ułóż usta w ryjek ( usta do przodu) i słoneczko ( usta rozciągnięte). Próba bada sprawność motoryczną warg oraz sygnalizuje o możliwościach aparatu mowy w zakresie szybkich zmian układów potrzebnych do sprawnej kinestezji artykulacyjnej w obrębie głosek dentalizowanych: sz, ż, cz, dż – s z, c, dz.

 

 

Nawet najmniejsze zakłócenia w pracy aparatu mowy wymagają jego usprawniania.
Zbiór ćwiczeń praksji oralnej zawiera pomoc: Ćwiczenia praksji oralnej (płytka CD) www.logopedia.pl

Diagnoza motoryki małej (grafomotoryki)

Do diagnozy wykorzystujemy:

  • 1. Komplet kolorowych kredek i 2 ołówki
  • 2. Plastikowe nożyczki
  • 3. Blok rysunkowy
  • 5. Papier kolorowy
  • 6. Bezpieczna „igła”i z nitką
  • 7. Koraliki do nawlekania na sznurowadło
  • 8. Plastelina
  • 9. 3 Kolorowanki z serii : „Przez zabawę do mówienia, czytania i pisania czyli WSTĘPNA STYMULACJA LOGOPEDYCZNA” Zeszyt I „ Zwierzęta domowe”, Zeszyt II: „ Zwierzęta dzikie”, Zeszyt III: „ Instrumenty muzyczne”
  • 10. Próby kropkowe - Zał. 1, Próby kreskowania – zał. 2; Próby chińskie litery- Zał. 3

 

 

Normy rozwoju sprawności motorycznych  i sprawności manualnych stosownie dla przedziału wiekowego od 12 m. ż do 6 roku życia.

Wiek dziecka                                Umiejętności oczekiwane rozwojowo
 12 miesięcy                                1. Samodzielne chodzenie lub z wykorzystaniem podpory
                                                       2. Chwyt pęsetowy połączony z oglądaniem przedmiotu
                                                       3. Wrzucanie klocków do pudełka
 

18 miesięcy                                 1. Kopanie piłki i rzucanie piłki
                                                        2. Wchodzenie po schodach
                                                        3. Budowanie wieży z 2 klocków i picie z kubka

 24 miesiące                                  1. Zdejmowanie  bucików i skarpetek
                                                          2. Przesypywanie łyżeczką fasolek z pojemnika do miseczki
                                                          3. Podskakiwanie i próby jazdy na rowerku (naprzemienne ruchy nogami)

30 miesięcy                                    1. Odkręcanie pokrywki lub zakrętki
                                                           2. Posługiwanie się łyżką
                                                           3. Wrzucanie do pojemnika fasolek

 

36 miesięcy                                     1. Stanie na jednej nodze
                                                           2. Wkładanie czapki, butów (niesznurowanych)
                                                            3. Zasuwanie zamka błyskawicznego

po 3 roku życia                                  1. Skakanie na jednej nodze
                                                              2. Koordynacja ruchów naprzemiennych części ciała tj. ręki i nogi
                                                              3. Prawidłowy chwyt narzędzia piśmiennego

po 4 roku życia                                   1. Wchodzenie i schodzenie ze schodów ruchem   naprzemiennym    
                                                              2. Kopanie, rzucanie piłką i łapanie jej przedramionami przyciągając do siebie,  przeskakiwanie i zeskakiwanie z przeszkody
                                                              3. Odtwarzanie linii, koła, kwadratu lub prostokąta i krzyżyka, rysowanie po śladzie, zamalowywanie fragmentu powierzchni kartki  (brak jeszcze precyzji)

 5 – 6 rok życia                                    1. Stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami,
                                                                  skakanie ze skakanką
                                                               2. Opanowanie nowych umiejętności: taniec, pływanie,
                                                              jazda na nartach, rowerze, łyżwach, powtarzanie sekwencji ruchowych
                                                               3. Precyzyjnie posługiwanie się dłońmi, tworzenie  tematycznych rysunków


Sposób przeprowadzenia diagnozy


Dzieci od 3-5 roku życia:
- diagnozujący obserwuje pracę ręki dominującej podczas trzymania np.: kredki, ołówka, nożyczek w trakcie - zamalowywania dużych powierzchni, wycinania nożyczkami, nawlekania koralików, lepienia elementów z plasteliny

Dzieci 5- letnie:
- diagnozujący na oczach dziecka rysuje: koło, linię, kwadrat, krzyżyk i prosi dziecko o narysowania takich samych figur
- diagnozujący prosi dziecko o wykonanie próby – Zał. 1

Dzieci  6 – letnie:
- diagnozujący obserwuje pracę ręki podczas trzymania np.: kredki, ołówka, nożyczek w trakcie - zamalowywania małych powierzchni, kolorowania obrazków, wycinania nożyczkami, nawlekania gry, precyzyjnego lepienia drobnych elementów z plasteliny
- diagnozujący prosi dziecko o wykonanie obrazka tematycznego np moja rodzina

Dzieci powyżej 6 roku życia:

- diagnozujący prosi dziecko o wykonanie prób zawartych w Zał. 2, 3

Wszystkie uwagi  i spostrzeżenia diagnozujący zapisuje w karcie diagnozy logopedycznej, natomiast w załączniku do do karty diagnozy logopedycznej  określa  poziom umiejętności  dziecka w zakresie grafomotoryki. Badający wstawia znak X w rubryce tabeli dotyczącej wieku rozwojowego grafomotoryki, który jest dla badanego dziecka właściwy.
Uwaga! Sprawność manualna (grafomotoryka) przejawiająca się w tempie i precyzji ruchów dłoni i palców, pozostaje w ścisłej zależności ze sprawnością aparatu artykulacyjnego (języka, warg, żuchwy i podniebienia).


Diagnoza mowy, języka, komunikacji językowej i artykulacji.

Badanie zachowań komunikacyjnych oraz rozumienie i budowanie komunikacji językowej wymaga od logopedy umiejętności tworzenia naturalnych sytuacji oraz reagowania na zachowania dziecka. Mówiąc inaczej  najlepiej dokonać diagnozy mowy  dziecka w sytuacji  jego naturalnej aktywności językowej , kiedy bawiąc się np. z rodzicem lub logopedą dziecko mówi "samo od siebie", a logopeda wsłuchując się w jego wypowiedzi ocenia opanowanie mowy i języka na wszystkich jego poziomach (fonetyczno- fonologicznym – artykulacja i różnicowanie opozycji fonologicznych), semantycznym – słownictwo, morfologicznym – odmiana wyrazów i budowa nowych wyrazów, syntaktycznym – posługiwanie się zdaniem).
Celem diagnozy jest określenie "wieku rozwojowego" dziecka w zakresie wszystkich w/w poziomów języka w odniesieniu do jego wieku metrykalnego (chronologicznego, biologicznego). Wiek rozwojowy jest bazą do zaprogramowania stymulacji lub (i) terapii. Mowa i komunikacja językowa nie rozwijają się jednak nigdy "w próżni", ale zależne są od poziomu rozwoju wszystkich pozostałych funkcji poznawczych dziecka, których poziom rozwoju należy rzetelnie zdiagnozować, określić " wiek rozwojowy" każdej z tych funkcji oraz zaprogramować stymulację lub (i) terapię.
1.Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi. Wyd. ES lub równoważne.

2. Karty diagnozy logopedycznej wyd. Apex z Załącznikiem

3. 100- wyrazowy test artykulacyjny

4.  Kocham mówić. Historyjki  obrazkowe  z tekstami. J. Cieszyńska lub równoważne.

5. Zestaw prób językowych uwzględniający  przedziały wiekowe
Wszystkie pomoce do diagnozy mowy zawiera: Zestaw do badania mowy, języka, komunikacji językowej i artykulacji . www.logopedia.pl

6. 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych lub równoważne.





Normy dla poszczególnych etapów rozwojowych w zakresie rozumienia i użycia języka (mowy biernej i czynnej) oraz artykulacji.
Wiek dziecka          Umiejętności oczekiwane rozwojowo

12 miesiąc    - rozumienie prostych poleceń, niektórych nazw osób,                                               przedmiotów i czynności samodzielne wypowiadanie kilku wyrazów
- powtarzanie sylab i słów wypowiadanych przez dorosłego
- podawanie zabawki na polecenie poparte gestem.
- rozumienie prostych wypowiedzi językowych
- wypowiadanie samogłosek w sylabach i w celu przekazania znaczeń

18 miesięcy    - podawanie zwierzątek nazywanych wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi
- reagowanie na własne imię, wypowiadanie kilku wyrazów.
- powtarzanie słów dwusylabowych

24 miesiące     łączenie 2 wyrazów w wypowiedziach
- powtarzanie usłyszanych wyrazów
- używanie czasowników, przymiotników, przysłówków, zaimków i przyimków

30 miesięcy    - podejmowanie dialogu z kukiełką.
- liczenie do trzech
- odpowiadanie na pytania do ilustracji.

36 miesięcy    - opowiadanie historyjki obrazkowej.
- wypowiadanie i wydawanie poleceń
- odpowiadanie na pytania "dlaczego?"

4 rok  życia    - w mowie dziecka pojawiają się głoski dziąsłowe sz, ż, cz, dż
- całkowicie zanikają wcześniejsze zmiękczania spółgłosek
- całkowicie ukształtowane jest  rozróżnienie artykulacyjne pomiędzy głoskami s,z, c, dz i ś,ź, ć, dź z wyjątkiem głoski r wszystkie głoski polskiego systemu fonetyczno- fonologicznego (na 45 ważnych dla artykulacji) są wypowiadane prawidłowo
- głoska r może być zastępowana jedynie przez prawidłowe L
- w dalszym ciągu wzbogaca się słownictwo
- intensywnie rozwija się zdolność narracji, która jest silnie związana z pamięcią symultaniczno- sekwencyjną i lewopólkulowymi umiejętnościami takim jak: tworzenie, powtarzanie i zapamiętywanie sekwencji
- kształtuje się umiejętność nazywania związków przyczynowo- skutkowych i (lub) relacji czasowych, co stanowi podstawę do łączenia zdarzeń i wyrażania tego językowo
- dobrze opanowane są wyrażenia przyimkowe nazywające relacje przestrzenne
- pojawia się rozumienie i używanie wyrażeń przyimkowych                                  nazywających  relacje przestrzenne

5 rok życia    - doskonalą się wcześniej zdobyte umiejętności.
- oprócz zdań nazywających (etykietujących) poszczególne fragmenty rzeczywistości, następuje porządkowanie zdań w określone spójne sekwencje i łączenie ich w spójne struktury, składające się z 2, 3 lub większej liczby zdań
- kształtuje się wiedza metajęzykowa (dzieci zaczynają bawić się słowami, potrafią rymować, dostrzegają różnego rodzaju niuanse językowe, zauważają wieloznaczność wyrazów oraz fakt, że istnieją obce języki
- pojawia się głoska r.

6 rok życia     pojawiają się inne środki stylistyczne np. porównania i coraz liczniejsze określenia
- występują już wszystkie części mowy, kategorie gramatyczne i schematy składniowe polszczyzny ostatecznie kształtuje się system fonetyczno- fonologiczny ( w tym również kinestazja artykulacyjna oraz sylabowo- głoskowa analiza i synteza słuchowa)

Uwaga! Proces rozwoju językowego wraz z końcem 6 roku życia w podstawowym wymiarze dobiega końca.

Sposób przeprowadzenia diagnozy.

4 m. życia ( i wcześniej)
- diagnosta bada odruchy noworodka (ich wygasanie i powstawanie nowych), sprawdza budowę artykulatorów, wrażliwość twarzy noworodka na dotyk, ułożenie szczęk, oddychanie, ułożenie języka w jamie ustnej. W tym celu korzysta z pomocy " Pomoc Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi" oraz Kart diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4 m. ż. do 36 m. z. J. Cieszyńska, M. Korendo  

12 m. życia
- diagnosta stawia na stole lalkę, auto,  piłkę i klocki. Wyciąga rękę do dziecka i mówi: podaj lalkę, podaj auto, podaj piłkę, podaj klocki. Pyta: gdzie  w pokoju jest: lampa, gdzie jest mama, gdzie jest tata, gdzie jest okno itp.
- diagnozujący kołysze lalkę mówiąc onomatopeję: aaaa. Podaje dziecku kołysaną zabawkę i obserwuje jego zachowanie (czy dziecko naśladuje zademonstrowaną przez diagnozującego czynność?) .
-diagnozujący demonstruje również karmienie lalki mówiąc: am am , podaje dziecku zabawkę i obserwuje czy dziecko potrafi naśladować karmienie

18 m. życia
- diagnozujący  stawia na stole plastikowe zwierzątka:np.: kotka, myszkę, pieska i konika  i mówi : podaj kotka (  onomatopeja: miau), podaj myszkę ( pi,pi), podaj pieska ( hau, hau), podaj konika (iha- ha) itd.
- kiedy dziecko bawi się zabawkami diagnozujący głośno wypowiada imię dziecka  lub mówi głośno: mama, tata, auto, lala i obserwuje reakcję dziecka tzn. czy reaguje właściwie np. odwróceniem czy podniesieniem głowy, skierowaniem spojrzenia i powtórzeniem usłyszanych słów

24 m. życia
- diagnozujący na oczach dziecka bawi się lalką i mówi: lala am/ lala je, a następnie pyta: co robi lala? ; jeśli badający demonstruje zabawę autem naśladując (mówiąc) : auto brum, brum/ auto jedzie - pyta : co robi auto? ;
podobnie postępuje z misiem mówiąc: miś robi hop hop/ miś idzie lub miś robi mmmmm/ miś mruczy i zadaje pytanie: co robi miś ?lub jak mruczy miś?
- diagnozujący pokazuje dziecku atrapy owoców i nazywa je równocześnie podając je dziecku do ręki i czeka na spontaniczną reakcję dziecka. 
- diagnozujący pokazuje dziecku zdjęcia z osobami wykonującymi różne czynności np.: je, śpi, pije, stoi, jedzie, gotuje, pisze, idzie, czyta; następnie pyta: Co robi osoba przedstawiona na obrazku (zdjęciu) (pan, pani, dziecko)?
- diagnozujący pokazuje dziecku obrazki przedstawiające przedmioty w/g różnych opozycji: mały- duży, brudny- czysty, zimny-ciepły oraz obrazki dobrane w/g określonych cech np. mokry, brzydki, gruby, zielony, czerwony i pyta: jaki?, jaka?, jakie?(czyli pyta o cechy tych przedmiotów).
- diagnozujący w trakcie badania zwraca szczególną uwagę na użycie przez dziecko takich zaimków jak: tu, tam, oraz przyimków takich jak: na, do, w; bardzo pomocne jest zanotowanie spontanicznego użycia tych części mowy

30 m. życia:
- diagnozujący  podaje dziecu do rączki jedną kukiełkę lub figurkę; drugą kukiełką lub figurką porusza inicjując dialog np.: Cześć/ dzień dobry. Jak masz na imię? Co robisz? Itp.
- diagnozujący układa przed dzieckiem trzy klocki i liczy: jeden, dwa, trzy, dotykąjac palcem każdego klocka; następnie badający układa przed dzieckiem następne trzy klocki i zachęca do policzenia

- diagnozujący układa przed dzieckiem historyjkę obrazkową np. "Ola kupuje lody," pokazując palcem każdy obrazek; następnie pyta dziecko: Co robi Ola?

36 m. życia:
- diagnozujący  kładzie na stole (biurku) ilustrację kuchni,  pokoju, ulicy, łazienki Pokazuje przedstawione na planszach przedmioty i osoby i pyta: Co to?, Kto to?, Co robi?
- diagnozujący  daje dziecku do ręki lalkę i stawia dziecko twarzą do krzesełka (dostępnego w gabinecie) i wydaje następujące polecenia: lalka siedzi na krzesełku, lalka siedzi za krzesełkiem, laka siedzi przed krzesełkiem, laka siedzi obok krzesełka;   następnie zachęca dziecko do zmiany ról czyli dziecko wydaje polecenia, a diagnozujący  wykonuje ćwiczenie
- diagnozujący pokazuje dziecku obrazki przedstawiające smutną dziewczynkę lub smutnego chłopca oraz wesołą dziewczynkę i wesołego chłopca i pyta: dlaczego chłopiec/ dziewczynka jest smutna (płacze), dlaczego chłopiec/ dziewczyna jest wesoła (śmieje się)

4 i 5 rok życia:
- W celu zbadania artykulacji badający prosi dziecko o nazywanie obrazków zawierających wszystkie głoski języka polskiego w nagłosie, śródgłosie i wygłosie oraz bada zakres pamięci słuchowej. W tym celu korzysta z pomocy " Sprawdź jak mówię...." , 100- wyrazowy  test artykulacyjnego oraz Zestaw Prób Językowych

6 rok życia:
- badający sprawdza kinestezję artykulacyjną, pamięć słuchową oraz analizę i syntezę głoskową. W tym celu korzysta z Zestawu Prób Językowych

Wszystkie uwagi i spostrzeżenia diagnozujący zapisuje w karcie diagnozy logopedycznej, natomiast w załączniku do karty diagnozy logopedycznej określa  poziom namiętności  dziecka w zakresie mowy. Badający wstawia znak X w rubryce tabeli dotyczącej  wieku rozwojowego mowy, który jest dla badanego dziecka właściwy.

Prawidłowości rozwojowe, które muszą się pojawić w określonym wieku dziecka, by mogło ono dalej się rozwijać.

4-5 miesiąc życia:
reagowanie mimiką na twarz dorosłego, uśmiech na widok drugiej osoby, wsłuchiwanie się w wypowiedzi dorosłych, zatrzymanie ruchów na głośny dźwięk, oglądanie grzechotki, zabawa palcami, słuchanie dźwięków wydawanych przez grzechotkę, zainteresowanie przedmiotami na stole, poszukiwanie źródła dźwięków, wyrażanie niepokoju, gdy matka dłuższy czas się nim nie zajmuje, strach przed obcymi osobami, płacz jako przekaz informacji o doznaniach

6-7 miesiąc życia:
oglądanie przedmiotów podczas manipulowania nimi, spoglądanie za przedmiotem, który spadł ze stołu, ocenianie odległości, w jakiej znajdują się przedmioty, chwyt nożycowy, gaworzenie samo naśladowcze

8 - 9 miesiąc życia:
chwyt z przeciwstawieniem kciuka, poszukiwanie przedmiotu, który zniknął z pola widzenia, śledzenie ruchu zabawek wyrzucanych z łóżeczka, przyciąganie przedmiotu, który można dosięgnąć  zmieniając położenie ciała, wykorzystanie w komunikacji gestu wskazywania palcem, utrzymywanie z dorosłym wspólnego pola uwagi, wyciąganie rąk do znanych osób, naśladowanie czynności dorosłego, rozumienie emocjonalnych wypowiedzi dorosłego, dialog z wykorzystaniem zabawki ( branie i dawanie), wykazywanie zainteresowania nowymi zabawkami, zaprzestanie płaczu na skutek zainteresowania zabawką, czynnością lub dźwiękiem

10-11 miesiąc życia:
odwracanie kartek książki, oglądanie i pokazywanie obrazków, wyjmowanie klocka z pudełka, dotykanie palcem wskazującym szczegółów zabawek, zamykanie pudełka, poruszanie się w rytm muzyki, wypowiadanie pierwszych słów zbudowanych z sylab otwartych (zakończonych samogłoską), podejmowanie zabawy typu " a kuku", odnajdywanie ukrytych przedmiotów, wskazywanie osób, przedmiotów, obrazków, naśladowanie ruchów dorosłego, naśladowanie gestów (np.  pa pa, kosi kosi, nie, nu nu), rozumienie przekazów mimicznych, poszukiwanie pocieszenia u dorosłego, gdy dziecko się przewróci, reagowanie na własne imię

12 miesiąc życia:
kontrolowanie wzrokiem czynności wykonywanych przy użyciu narzędzi (kredki, ołówka, pisaka, łyżki, grzebienia), pociąganie za sznurek, by przyciągnąć przedmiot, wkładanie małych przedmiotów do dużych,  rozumienie poleceń popartych gestem, wypowiadanie kilku wyrazów, rozumienie wyrażeń dźwiękonaśladowczych, reagowanie wstydem w obecności obcych, rozumienie funkcji przedmiotu (podejmowanie próby czesania się, telefonowania, karmienia dorosłego), naśladowanie mimik.

13 - 16 miesiąc życia:
powtarzanie słów i sylab wypowiadanych przez dorosłego, słowem lub gestem, wyrażanie przeczenia i negacji, nazywanie czynności, podejmowanie prób rysowania, picie z kubka, próby posługiwania się łyżką  lub widelcem, wkładanie klocków w otwór w deseczce, budowanie wieży z 2 klocków, aktywne reagowanie na pieszczoty, używanie gestykulacji do przekazania znaczeń

17- 20 miesiąc życia:
podejmowanie próby "grania" na instrumentach, wyrażenie zainteresowania rówieśnikami, rzucanie piłką, wchodzenie po schodach, budowanie wieży z 4 klocków, powtarzanie prostych sekwencji ruchów dorosłego, odroczone naśladowanie używania narzędzi

24 miesiąc życia:
umieszczanie klocków w otworach zróżnicowanych kształtem, umieszczanie klocków w otworach zróżnicowanych wielkością, budowanie szeregów i wieży z klocków, dobieranie części obrazka do całości (np. głów zwierzątek do korpusów), dobieranie identycznych obrazków, dobieranie par zabawek (zabawka do zabawki), dobieranie obrazka do zabawki, łączenie w wypowiedziach 2 wyrazów, pojawienie się początków fleksji, naśladowanie prozodii dorosłych, naśladowanie wzoru zbudowanego z 4 prostokątów (szereg i okienko), próby rozbierania się, próby jazdy na rowerku, odkręcanie pokrywki, budowanie wieży z 6 klocków

30 miesiąc życia:
układanie figur w konturach, układanie obrazków w konturach, po ukazaniu desygnatu (przedmiotu, którego nazwa dotyczy), poszukiwanie i wskazywanie go na ilustracji, składanie obrazków z 3 części, klasyfikowanie klocków według  barwy, klasyfikowanie klocków według wielkości, klasyfikowanie klocków według kształtu, naśladowanie działań osób dorosłych, ustabilizowanie dominacji ręki, rozwijanie systemu fonetyczno – fonologicznego (brak jedynie głosek dziąsłowych ), wypowiadanie zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie, umiejętność tworzenia i nazywania kategorii (tworzenie klas), początki zabawy tematycznej, respektowanie reguł wyrażonych przez dorosłego

Każde dziecko przejawiające  nawet najmniejsze zakłócenie/a rozwoju musi być poddane oddziaływaniom terapeutycznym. Jeśli jakieś umiejętności nie pojawiły się w czasie określonym przez normę, nie wolno nigdy  zakładać, że rozwój nastąpi samoistnie. Stymulacja lub terapia są absolutnie  konieczne.


Uwagi końcowe
1.    Tylko harmonijny rozwój wszystkich funkcji poznawczych dziecka daje gwarancję jego dydaktycznego i życiowego sukcesu.
2.    Okres pierwszych trzech lat życia dziecka jest okresem najważniejszym zarówno dla stymulacji jak i terapii.
3.    Zaprogramowana  stymulacja jest " błogosławieństwem " dla każdego dziecka – również prawidłowo rozwijającego się.
4.    Brak jakiejkolwiek umiejętności oczekiwanej rozwojowo w zakresie poszczególnych funkcji poznawczych jest powodem późniejszych spowolnień, opóźnień lub zaburzeń rozwoju dziecka.
5.    Stwierdzenie braku jakiejkolwiek umiejętności oczekiwanej rozwojowo wymaga natychmiastowego podjęcia stymulacji lub (i) terapii.
6.    Działania stymulacyjne lub (i) terapeutyczne muszą zostać zaprogramowane dla każdego dziecka (IPT) w zakresie każdej funkcji poznawczej z uwzględnieniem jego wieku rozwojowego oraz strefy najbliższego rozwoju.
7.    Programowanie stymulacji lub (i) terapii zawsze opiera się na wieku rozwojowym danej funkcji poznawczej, a nie na wieku metrykalnym.

 

Zestaw dostępny jest w naszej Hurtowni Pomocy Logopedycznych.

 

 

Zmieniony ( 17.04.2012. )
 
następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 190,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 42,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!