Logopedia-Fakty
Dzieci dotknięte dysleksją zwykle lepiej sobie radzą z zadaniami angażującymi wzrok, ruch oraz umożliwiającymi aktywną interakcję niż tymi, które wymagają od nich aktywności słuchowej.

Gavin Reid

 
Start arrow Ważne myśli i cytaty arrow Prawdy Logopedyczne
25.04.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Prawdy Logopedyczne PDF Drukuj Email
Wpisał: P.W.D APEX   
25.09.2012.

 Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie!

Mahatma Gandhi

 

 

Rodzaje i stopnie uszkodzeń słuchu
Należy zdawać sobie sprawę z faktu, że rodzaj i skala uszkodzenia słuchu powodują długofalowe następstwa w rozwoju dziecka.

Rodzaje uszkodzeń słuchu.
Uszkodzenia słuchu mogą być następstwem uszkodzeń funkcjonalnych wynikających z przyczyn organicznych lub fizjologicznych powstałych w dowolnej części organu słuchu (ucha), kanałów słuchowych czy centrów słuchowych (por. Kollmeier 199721), a także odczuwalnych zaburzeń funkcjonalnych (por. Lauer 1999, loc.cit.).

Zaburzenia przewodzenia dźwięku wynikają z upośledzenia funkcji dróg słuchowych, błony bębenkowej lub ucha środkowego. Przywrócenie sprawności następuje z reguły po zastosowaniu leków, ingerencji chirurgicznej lub użyciu aparatów słuchowych.

Upośledzenie doznań dźwiękowych (neurosensoryczne zaburzenia słuchu) są uwarunkowane uszkodzeniem ślimaka słuchowego („ślimak wsteczny”). Zaburzenia te są często powiązane z całkowitym zanikiem lub upośledzeniem funkcji komórek zmysłowych (komórek rzęsatych) w uchu wewnętrznym (ślimaku). Jeżeli chodzi o zaburzenia słuchu u dzieci to 98% przypadków dotyczy uszkodzenia ślimaka słuchowego. Neurosensoryczne zaburzenia słuchu nie mogą, w zasadzie, być leczone farmakologicznie. W takich przypadkach, przy spełnieniu określonych warunków, w przywróceniu zdolności słyszenia może pomóc zastosowanie aparatów słuchowych i implantów.

Upośledzenie słyszenia pochodzenia ślimakowego (ślimak wsteczny) powodowane jest zaburzeniami w centralnym układzie słuchu, do którego należą drogi słuchowe oraz centra słuchowe korowe i podkorowe. Upośledzenia takie zdarzają się to stosunkowo rzadko. Centralna część układu słuchu ma swój początek w miejscu gdzie nerw „vestibulocochlearis” wchodzi do pnia mózgu. Badanie możliwości leczenia problemów słuchu o takim pochodzeniu znajdują się dopiero w początkowym stadium.

Rozróżnić należy opisane powyżej zaburzenia słuchu o podłożu psychologicznym od zaburzeń funkcjonalnych w przetwarzaniu informacji w centralnym układzie słuchu.. Projekt QESWHIC - skrypt 1 Uszkodzenia słuchu - możliwości pedagogiczne .

Przetwarzanie akustyczne i związane z tym postrzeganie zaburzeń słuchu to objawy funkcjonalnego upośledzenia słuchu. Zaburzenia te wpływają na doznania słuchowe w centralnym systemie nerwowym, takie jak wzajemne oddziaływanie czasu, częstotliwości i natężenia sygnałów akustycznych oraz interakcja obuuszna. Podczas testów audiologicznych wykonanych w podobnych przypadkach stwierdzono, że próg słyszalności utrzymuje się w normie. Funkcjonalne upośledzenie słuchu u dzieci pozostaje niezauważone do czasu stwierdzenia upośledzenia mowy.
Początek ubytku słuchu

Ubytek słuchu może być wrodzony lub nabyty i może wystąpić w każdym wieku.

• Termin “postlingwalny ubytek słuchu” opisuje wszystkie osoby, u których wystąpiła nagła lub stopniowa utrata słuchu po zakończeniu nabywania języka mówionego. Ta definicja obejmuje niedosłuch zarówno u osób starszych jak i młodych dorosłych, którzy w wyniku choroby lub innych traumatycznych doświadczeń utraciły zdolność słyszenia.

• Termin “perilingwalny ubytek słuchu” odnosi się do osób, u których ubytek słuchu wystąpił w dzieciństwie, do 14 roku życia. Ta kategoria mieści się pomiędzy dobrze zdefiniowanymi kategoriami pre- i postlingwalnego ubytku słuchu. Ich rozwój psychospołeczny, emocjonalny, poznawczy i komunikatywny jest w związku z tym niezwykle trudny do oceny.

• Termin “prelingwalny ubytek słuchu” opisuje osoby, u których ubytek słuchu wystąpił w okresie prenatalnym lub przed początkiem nabywania mowy we wczesnych miesiącach życia.

Stopnie ubytku słuchu
Ubytek słuchu jest określany przy pomocy subiektywnych i obiektywnych zabiegów audiometrycznych. Skutki różnych stopni ubytku słuchu są przedstawione w tabeli. (Uwaga: W literaturze można znaleźć różne klasyfikacje w zakresie limitu dB dla różnych kategorii.) Projekt QESWHIC - skrypt 1 Uszkodzenia słuchu - możliwości pedagogiczne 18

Tab.2 : Ubytek słuchu – skutki i metody interwencji Ubytek słuchu

Skutki

Metody interwencji

<15 dB

Brak


Regularne badania słuchu

Bez urządzenia wspomagającego słyszenie


15-35 dB

Mogą wystąpić problemy w trudnych sytuacjach słuchowych, np. w grupie lub w głośnym otoczeniu: tak zwany „efekt imprezy”


Regularne badania słuchu

Mogą być wymagane specjalne kroki zapobiegawcze w celu promowania rozwoju słyszenia i mowy


35-65 dB

Regularne problemy ze słyszeniem; do osoby chorej należy zwracać się głośno; słowa są mylnie rozumiane; artykulacja jest błędna lub niepełna; problemy w rozmowie grupowej; osoba chora ucieka się do wspomagania wzrokowego


Potrzebne aparaty słuchowe

Wymagane specjalne kroki zapobiegawcze w celu promowania rozwoju słyszenia i mowy


65-95 dB

Rozumienie języka mówionego bez urządzenia wspomagającego słyszenie jest nieobecne lub bardzo ograniczone; rozwój mowy jest poważnie zaburzony


Potrzebne aparaty słuchowe

Jeśli możliwe – implant ślimakowy

Wymagane specjalne kroki zapobiegawcze w celu promowania rozwoju słyszenia i mowy


>95 dB

Mogą być słyszalne jedynie bardzo głośne dźwięki i wibracje; orientacja wzrokowa; brak języka mówionego; brak spontanicznego rozwoju słuchu i mowy


Aparaty słuchowe lub implanty ślimakowe

Wymagany trening słuchowy w celu promowania rozwoju słyszenia i mowy



Zmieniony ( 08.11.2012. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!