Logopedia-Fakty

"Jesteśmy istotami energetycznymi – transmitujemy i odbieramy energię na wiele różnych sposobów. Wśród nich jest między innymi nasz oddech, nasze myśli i postawa ciała. Komunikujemy się tymi drogami bez względu na to, czy tego jesteśmy świadomi czy nie."

Joy Manne

 

 
Start arrow Ważne myśli i cytaty arrow Prawdy Logopedyczne
22.06.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
2 Produkty,
PLN 94,00
Nasze Strony
 
 
 
 

Prawdy Logopedyczne PDF Drukuj Email
Wpisał: P.W.D APEX   
25.09.2012.

 Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie!

Mahatma Gandhi

 

 

Rodzaje i stopnie uszkodzeń słuchu
Należy zdawać sobie sprawę z faktu, że rodzaj i skala uszkodzenia słuchu powodują długofalowe następstwa w rozwoju dziecka.

Rodzaje uszkodzeń słuchu.
Uszkodzenia słuchu mogą być następstwem uszkodzeń funkcjonalnych wynikających z przyczyn organicznych lub fizjologicznych powstałych w dowolnej części organu słuchu (ucha), kanałów słuchowych czy centrów słuchowych (por. Kollmeier 199721), a także odczuwalnych zaburzeń funkcjonalnych (por. Lauer 1999, loc.cit.).

Zaburzenia przewodzenia dźwięku wynikają z upośledzenia funkcji dróg słuchowych, błony bębenkowej lub ucha środkowego. Przywrócenie sprawności następuje z reguły po zastosowaniu leków, ingerencji chirurgicznej lub użyciu aparatów słuchowych.

Upośledzenie doznań dźwiękowych (neurosensoryczne zaburzenia słuchu) są uwarunkowane uszkodzeniem ślimaka słuchowego („ślimak wsteczny”). Zaburzenia te są często powiązane z całkowitym zanikiem lub upośledzeniem funkcji komórek zmysłowych (komórek rzęsatych) w uchu wewnętrznym (ślimaku). Jeżeli chodzi o zaburzenia słuchu u dzieci to 98% przypadków dotyczy uszkodzenia ślimaka słuchowego. Neurosensoryczne zaburzenia słuchu nie mogą, w zasadzie, być leczone farmakologicznie. W takich przypadkach, przy spełnieniu określonych warunków, w przywróceniu zdolności słyszenia może pomóc zastosowanie aparatów słuchowych i implantów.

Upośledzenie słyszenia pochodzenia ślimakowego (ślimak wsteczny) powodowane jest zaburzeniami w centralnym układzie słuchu, do którego należą drogi słuchowe oraz centra słuchowe korowe i podkorowe. Upośledzenia takie zdarzają się to stosunkowo rzadko. Centralna część układu słuchu ma swój początek w miejscu gdzie nerw „vestibulocochlearis” wchodzi do pnia mózgu. Badanie możliwości leczenia problemów słuchu o takim pochodzeniu znajdują się dopiero w początkowym stadium.

Rozróżnić należy opisane powyżej zaburzenia słuchu o podłożu psychologicznym od zaburzeń funkcjonalnych w przetwarzaniu informacji w centralnym układzie słuchu.. Projekt QESWHIC - skrypt 1 Uszkodzenia słuchu - możliwości pedagogiczne .

Przetwarzanie akustyczne i związane z tym postrzeganie zaburzeń słuchu to objawy funkcjonalnego upośledzenia słuchu. Zaburzenia te wpływają na doznania słuchowe w centralnym systemie nerwowym, takie jak wzajemne oddziaływanie czasu, częstotliwości i natężenia sygnałów akustycznych oraz interakcja obuuszna. Podczas testów audiologicznych wykonanych w podobnych przypadkach stwierdzono, że próg słyszalności utrzymuje się w normie. Funkcjonalne upośledzenie słuchu u dzieci pozostaje niezauważone do czasu stwierdzenia upośledzenia mowy.
Początek ubytku słuchu

Ubytek słuchu może być wrodzony lub nabyty i może wystąpić w każdym wieku.

• Termin “postlingwalny ubytek słuchu” opisuje wszystkie osoby, u których wystąpiła nagła lub stopniowa utrata słuchu po zakończeniu nabywania języka mówionego. Ta definicja obejmuje niedosłuch zarówno u osób starszych jak i młodych dorosłych, którzy w wyniku choroby lub innych traumatycznych doświadczeń utraciły zdolność słyszenia.

• Termin “perilingwalny ubytek słuchu” odnosi się do osób, u których ubytek słuchu wystąpił w dzieciństwie, do 14 roku życia. Ta kategoria mieści się pomiędzy dobrze zdefiniowanymi kategoriami pre- i postlingwalnego ubytku słuchu. Ich rozwój psychospołeczny, emocjonalny, poznawczy i komunikatywny jest w związku z tym niezwykle trudny do oceny.

• Termin “prelingwalny ubytek słuchu” opisuje osoby, u których ubytek słuchu wystąpił w okresie prenatalnym lub przed początkiem nabywania mowy we wczesnych miesiącach życia.

Stopnie ubytku słuchu
Ubytek słuchu jest określany przy pomocy subiektywnych i obiektywnych zabiegów audiometrycznych. Skutki różnych stopni ubytku słuchu są przedstawione w tabeli. (Uwaga: W literaturze można znaleźć różne klasyfikacje w zakresie limitu dB dla różnych kategorii.) Projekt QESWHIC - skrypt 1 Uszkodzenia słuchu - możliwości pedagogiczne 18

Tab.2 : Ubytek słuchu – skutki i metody interwencji Ubytek słuchu

Skutki

Metody interwencji

<15 dB

Brak


Regularne badania słuchu

Bez urządzenia wspomagającego słyszenie


15-35 dB

Mogą wystąpić problemy w trudnych sytuacjach słuchowych, np. w grupie lub w głośnym otoczeniu: tak zwany „efekt imprezy”


Regularne badania słuchu

Mogą być wymagane specjalne kroki zapobiegawcze w celu promowania rozwoju słyszenia i mowy


35-65 dB

Regularne problemy ze słyszeniem; do osoby chorej należy zwracać się głośno; słowa są mylnie rozumiane; artykulacja jest błędna lub niepełna; problemy w rozmowie grupowej; osoba chora ucieka się do wspomagania wzrokowego


Potrzebne aparaty słuchowe

Wymagane specjalne kroki zapobiegawcze w celu promowania rozwoju słyszenia i mowy


65-95 dB

Rozumienie języka mówionego bez urządzenia wspomagającego słyszenie jest nieobecne lub bardzo ograniczone; rozwój mowy jest poważnie zaburzony


Potrzebne aparaty słuchowe

Jeśli możliwe – implant ślimakowy

Wymagane specjalne kroki zapobiegawcze w celu promowania rozwoju słyszenia i mowy


>95 dB

Mogą być słyszalne jedynie bardzo głośne dźwięki i wibracje; orientacja wzrokowa; brak języka mówionego; brak spontanicznego rozwoju słuchu i mowy


Aparaty słuchowe lub implanty ślimakowe

Wymagany trening słuchowy w celu promowania rozwoju słyszenia i mowy



Zmieniony ( 08.11.2012. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!