Logopedia-Fakty
Metoda ruchów artykulacyjnych jest prawdziwym kluczem do polskiej logopedii praktycznej i walki z dysleksją. Prawdziwy klucz to taki, który otwierając jeden system otwiera wszystkie. Jeśli tak nie jest, znaczy to, że nie jest prawdziwym kluczem.
 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Studium Indywidualnego Przypadku arrow Opis przypadku dziecka dwuletniego z opóźnionym rozwojem mowy
17.07.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Opis przypadku dziecka dwuletniego z opóźnionym rozwojem mowy PDF Drukuj Email
Wpisał: Monika Oleszczuk - Religa   
23.12.2014.

 

Opis przypadku dziecka dwuletniego

z opóźnionym rozwojem mowy


Wiek, płeć, ogólny rozwój schorzenia dziecka:

Wiek: 2,1, ur.: 30+6/7 Hbd, płeć: K, diagnoza medyczna: encefalopatia wczesnodziecięca statyczna, zaburzenia neurorozwojowe poznawcze, językowe, emocjonalne (w okresie okołoporodowym wylewy dokomorowe II i III st., nadal poszerzone komory boczne – 11 mm). Dziecko do 18 m. ż. rehabilitowana metodą Vojty z powodu obniżonego napięcia. Obecnie sprawność motoryczna odp. dla wieku. Słuch fizyczny wg kilku badań (w tym Bera) w normie. Tor oddechowy poprawny. Dziecko bardzo źle sypia, potrafi wybudzić się w nocy na kilka godzin.


Logopedyczna ocena dziecka w okresie: listopad 2013 i kwiecień 2014

Mowa czynna wiek:

w listopadzie 2013 r. mowa czynna dziecka kształtowała się na etapie 13 m. ż., w wokalizacji pojawiło się wprawdzie wówczas jedno nowe słowo, jednak kilka zanikło lub były realizowane sporadycznie. Dziecko spontanicznie, ze zrozumieniem wypowiadało tylko słowo: am i wyrażenia dźwiękonaśladowcze: ko ko, którym określało wszystkie ptaki oraz brum – auto. Sporadycznie wypowiadało również słowo dada – które mogło oznaczać tatę lub zaimek - tam.

Rozumienie mowy wiek:

w listopadzie 2013 r. rozumienie mowy również kształtowało się na etapie 13 m. ż. Dziecko reagowało tylko na kilka poleceń popartych gestem, nie wykazywało reakcji rozumienia zakazów czy nakazów, niczego nie potrafiło podać i pokazać, nie reagowało na swoje imię.

Komunikacja niewerbalna:

w listopadzie 2013 r. dziecko słabo porozumiewało się za pomocą gestów naprowadzających, nie kiwało przecząco ani potwierdzająco głową, nie potrafiło nazwać części ciała, pokazać pa pa ani kosi kosi. Unikało kontaktu wzrokowego, nie nawiązywało pola wspólnej uwagi, nie wskazywało palcem (gdy czegoś potrzebowało, brało rękę matki i przy jej pomocy osiągało swój cel), nie naśladowało czynności. Będąc we własnym mieszkaniu, nie reagowało na dzwonek do drzwi, pojawienie się domowników lub osób obcych. Poza domem niespokojne, płaczliwe, wymuszające swoją wolę, głośnym płaczem reagujące na obcych. Nikt, poza matką, nie wychodził z nim na spacery. Dziewczynka nadpobudliwa psychomotorycznie, z zaburzeniami koncentracji uwagi, z cechami zachwianego rozwoju emocjonalno-społecznego. W zachowaniu dominują emocje negatywne.

Przyjmowanie pokarmu:

w budowie aparatu oralnego zaznacza się anatomiczna anomalia wędzidełka wargi górnej oraz nieco wyżej wysklepione podniebienie. Wcześniej podcięto dziecku wędzidełko podjęzykowe, gdyż zbyt krótkie skutkowało dysfunkcją pokarmową języka (dziewczynka bardzo nerwowo piła z butelki z powodu ograniczenia ruchomości języka). Obecnie wszystkie oralne funkcje pokarmowe realizowane są prawidłowo. Dziecko pokarmy stałe je samodzielnie, nie posługuje się jednak sztućcami. Jedzenia domaga się bardzo często, sprawia wrażenie nieustannie głodnej. Polecono naukę picia z otwartego kubka.

Dotychczasowa terapia:

terapię logopedyczną rozpoczęto w lutym 2014 r. w wymiarze 30 min/ tyg. z logopedą, dodatkowo codzienna terapia z matką wg zaleceń logopedy

Osiągnięte rezultaty:

po dwumiesięcznej terapii (kwiecień 2014) dziecko zaczęło nawiązywać kontakt wzrokowy z terapeutą, nie reaguje histerycznym płaczem na jego widok, a matka nie musi już być obecna podczas terapii. Dziewczynka zaczyna powtarzać za logopedą samogłoskę a, zaczęła zwracać uwagę na dźwięki zwierząt i inne odgłosy puszczane z magnetofonu. Naśladuje odgłosy kota i psa, nie pokazuje ich jednak na obrazku. Pokazuje za to tęczę i próbuję ją nazwać. Często powtarza słowo abka – ale trudno określić, co ono oznacza. Lubi rysować i potrafi się chwilę skupić na tej czynności, kartkę nazywając kaka. Zaczyna odrzucać do terapeuty piłkę, sama próbuje nałożyć buty, robi pa pa i coraz częściej wskazuje palcem, pojawił się gest przeczenia głową. Dalej jednak najchętniej bawi się sama, skupiając się co chwilę na innych przedmiotach lub jedzeniu, nie zwracając większej uwagi na inne osoby.

Główny problem:

zaburzony rozwój komunikacji (w tym rozwój mowy) oraz zachwiany rozwój emocjonalno-społeczny

Ewentualna diagnoza logopedyczna:

opóźnienie rozwoju mowy na tle niedotlenienia okołoporodowego w następstwie wcześniactwa, podejrzenie zaburzeń rozwoju mowy o typie alalii sensoryczno-motorycznej (afazji sensoryczno-motorycznej)

Cel planowanej dalszej terapii:

polepszenie umiejętności komunikowania się dziecka z otoczeniem, rozwijanie mowy czynnej i biernej dziecka, stymulacja funkcji poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych i wykonawczych

Proponowana intensywność terapii:

zajęcia z logopedą – 1 godz./ tydz., zajęcia z pedagogiem – 2 godz./ tydz., dodatkowo niezbędna codzienna praca rodziców z dzieckiem w domu wg zaleceń terapeutów

Uwagi: obserwacja dziecka pod kątem zaburzeń autystycznych

 


 

Zmieniony ( 26.03.2015. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!