Logopedia-Fakty
Najnowsze badania neurologiczne pokazują, że spostrzeżenie czyjegoś działania aktywuje u obserwatora własny neurologiczny program, dokładnie taki, jaki rejestruje się podczas rzeczywistego wykonania danego ruchu. Te komórki nerwowe, w których rejestruje się wyładowania elektryczne ( aktywność komórek 0 podczas spostrzegania działania innych osób, nazwano właśnie zwierciadlanymi neuronami. Owo spostrzeganie odnosi się do wszystkich zmysłów.
prof. Jagoda Cieszyńska
 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Studium Indywidualnego Przypadku arrow Studium indywidualnego przypadku Ania
21.05.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
3 Produkty,
PLN 131,00
Nasze Strony
 
 
 
 

Studium indywidualnego przypadku Ania PDF Drukuj Email
Wpisał: Monika Koźlik-Sadlińska   
29.12.2014.

Studium indywidualnego przypadku


Dziewczynka została zdiagnozowana w Niepublicznym Centrum Logopedycznym „Apex” w Radomsku 30 grudnia 2013 r. Podczas kompleksowego badania przeprowadzonego przez trzech specjalistów (psycholog, logopeda, pedagog) stwierdzono nieharmonijny, opóźniony rozwój psychomotoryczny.


Ania pochodzi z ciąży pierwszej, z powodu ułożenia pośladkowego przyszła na świat przez cesarskie cięcie. Dziewczynka urodziła się z dużą główką, która podczas akcji porodowej została lekko zniekształcona. Z wywiadu wiadomo, iż od samego początku można było zauważyć u Ani opóźnienie rozwoju ruchowego, dziewczynka zaczęła samodzielnie siedzieć ok. 12 m.ż., raczkowała w 10 m.ż., samodzielnie zaczęła chodzić dopiero w 18 m.ż. Ok. 7/8 m.ż. przez krótki czas powtarzała mama, tata, potem zaś mowa zatrzymała się i dziewczynka przestała powtarzać zbitki sylabowe. Od samego początku Ania bardzo niespokojnie spała, wybudzała się i płakała.

Przeprowadzone próby diagnostyczne wykazały opóźnienie rozwoju wszystkich funkcji poznawczych dziecka o ok. 1 rok 8 miesięcy, dziewczynka miała 2 lata 8 miesięcy, jej wiek rozwojowy był zaś na poziomie 10-12 miesiąca życia. U Ani zaobserwowano opóźniony rozwój mowy na wszystkich płaszczyznach języka, dziewczynka nie komunikowała się werbalnie, nie używała również żadnych form dźwiękonaśladowczych, wydawała jedynie nieartykułowane dźwięki w postaci krzyku, płaczu, pisków. Znacznie ograniczone były również niewerbalne środki porozumiewania się. Ania bardzo rzadko używała gestów wskazujących w celu otrzymania przedmiotów, nie potrafiła utrzymać kontaktu wzrokowego z badającym, nie zawsze też reagowała na swoje imię. Praktycznie nierozwinięta była również u dziewczynki mowa bierna, Ania nie wykonywała poleceń popartych gestem, nie podawała przedmiotów, nie wskazywała obrazków czy części ciała u siebie i lalki. Lateralizacja jeszcze nie była ustalona, znacznie obniżony poziom zdolności manualnych oraz grafomotorycznych i manipulacyjnych, zły chwyt narzędzia piśmiennego, rysunek na poziomie bazgrot. Ania nie była zainteresowana prezentowanym materiałem obrazkowym, nie przewracała kartek w książce, po krótkiej chwili z krzykiem wyrzucała książkę za siebie. Podczas aktywności swobodnej Ania biegała po gabinecie, brała do rąk przedmioty, manipulowała nimi, stukała nimi o siebie, wkładała je do ust. Przy próbie odebrania jej zabawki krzyczała, uciekała. Zaburzone było również u Ani naśladownictwo, sporadycznie dziewczynka przykładała słuchawkę telefonu do ucha czy mieszała łyżeczką w miseczce. Ania miała również problemy z rozwojem społecznym i emocjonalnym, była dzieckiem nadpobudliwym, nie potrafiącym skupić uwagi na wykonywanych zadaniach. Reagowała agresją, płaczem, krzykiem, trzepotaniem rąk, nie chciała się podporządkować, podjąć jakiejkolwiek współpracy z badającymi. Nie potrafiła również nawiązać jakiegokolwiek kontaktu z rówieśnikami, niechętnie przebywała u mamy na kolanach.

Dziewczynka rozpoczęła zajęcia w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju od stycznia 2014 r. Od samego początku uczęszczała regularnie na zajęcia logopedyczno-pedagogiczne w tutejszej poradni oparte na Metodzie Wstępnej Stymulacji Logopedycznej. Przez pierwsze zajęcia Ania biegała po gabinecie, krzyczała, rzucała się po podłodze, ciskała o podłogę pomocami dydaktycznymi. Po 4/5 zajęciach, dziewczynka zaczęła się uspokajać, podporządkowywać. U logopedy rozpoczęła pracę na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych, sylabach i wykrzyknieniach, prowadzone miała ćwiczenia słuchu awerbalnego, ćwiczona była zarówno mowa bierna jak i czynna.. Po niespełna roku zajęć Ania zaczęła porozumiewać za pomocą wyrazów lub prostych zdań. U dziewczynki pojawiło się rozumienie, bez problemu wykonuje proste polecenia, czasami ma problem z wykonaniem polecenia złożonego. Ładnie różnicuje odgłosy otoczenia, zwierząt, przyrody, czasami ma problem z określeniem odgłosu bez pomocy obrazka. Ania dobrze różnicuje również natężenie dźwięku głośno-cicho, długość trwania dźwięku krótko- długo, potrafi także odnaleźć źródło płynącego dźwięku. Dziewczynka poprawnie powtarza za terapeutą zdania 2,3 wyrazowe, w większości przypadków w sposób poprawny używa formy dopełniacza. Choć nie wszystkie głoski języka polskiego realizowane są w sposób poprawny, wypowiedzi dziewczynki są zrozumiałe dla otoczenia. Ania znacznie rozwinęła mowę bierną jak i czynną, bezbłędnie przykłada podpisy do obrazków oraz samodzielnie nazywa przedmioty, czynności, osoby. W miarę możliwości powtarza krótkie rymowanki i wierszyki. Dziewczynka znacznie poprawiła koncentrację uwagi, bez problemu wchodzi do gabinetu i zajmuje swoje miejsce. Z wywiadu wiadomo, że Ania zrobiła również duży postęp w rozwoju społecznym i emocjonalnym, zaczęła uczestniczyć w zajęciach przedszkolnych, czasami jeszcze zdarza się jej odchodzić od grupy, ale upomniana wraca na swoje miejsce. Coraz częściej angażuje się w przebieg zajęć, odpowiada na pytania nauczyciela, wykonuje wyznaczone zadania, coraz częściej również wchodzi w interakcje z rówieśnikami.

Dziewczynka nadal musi kontynuować umiejętność samodzielnego komunikowania się za pomocą zdań prostych, następnie złożonych, pracować nad systemem leksykalnym oraz kategorią gramatyczną wypowiedzi. W dalszym ciągu dziewczynka musi ćwiczyć słuch awerbalny, następnie werbalny, wskazana jest również dalsza praca nad ćwiczeniami usprawniającymi aparat mowy. Gdy Ania zakończy zajęcia oparte na MWSL rozpocznie pracę nad systemem fonetycznym języka polskiego w oparciu o Metodę Ruchów Artykulacujnych.



Zmieniony ( 29.12.2014. )
 
następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!