Logopedia-Fakty
Dzieci dotknięte dysleksją zwykle lepiej sobie radzą z zadaniami angażującymi wzrok, ruch oraz umożliwiającymi aktywną interakcję niż tymi, które wymagają od nich aktywności słuchowej.

Gavin Reid

 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Psychologia arrow Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
20.08.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
2 Produkty,
PLN 266,00
Nasze Strony
 
 
 
 

Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym PDF Drukuj Email
Wpisał: Katarzyna Adamkiewicz   
09.02.2015.

 

 

Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym

Człowiek rozwija się przez całe życie, poznaje swoje zdolności, upodobania, chce je realizować i wykorzystywać. Najważniejsze dla rozwoju jest zaspokojenie potrzeby jaką jest bezpieczeństwo. A. Maslow napisał „zapewnione bezpieczeństwo umożliwia rozwój wszystkich potrzeb i popędów w kierunku doskonałości. Zagrożenie poczucia bezpieczeństwa równa się spowodowaniu regresji do bardziej podstawowej dziedziny”. Dziecko musi czuć się bezpiecznie, nie może się niczego bać, lęk i niepokój mają być dla niego obce. Dorosły powinien zapewniać poczucie ciepła, sprawować opiekę nad dzieckiem.

Okresem, w którym zachodzą najszybsze zmiany ilościowe i jakościowe w rozwoju jest wiek pomiędzy 3-cim a 6-tym rokiem życia ( wiek przedszkolny). Według J. Brunera „dziecko zdobywa umiejętności wewnętrznego przedstawiania większych wycinków otaczającego go świata za pomocą odtwórczych wyobrażeń. Poznanie sprowadza się do bardziej refleksyjnego działania”. Dzięki refleksyjnemu działaniu dziecko rozwija się w sferze intelektualnej, emocjonalnej i społecznej.

Sfera intelektualna odnosi się do wszelkich umiejętności, zdolności jakie dziecko nabywa w trakcie kolejnych etapów swojego życia. Dziecko będące w wieku przedszkolnym nie umie się jeszcze uczyć poprzez czytania i słuchanie- tak jak dorosły, uczy się więc ono poprzez działania na rzeczywistych przedmiotach, lub na symbolicznych zastępnikach, którym to odpowiadają wyobrażenia. Zdaniem Piageta dziecko zdobyło już pewne doświadczenia fizyczne i logiczno-matematyczne. Doświadczenie fizyczne odnosi się do właściwości obiektów, jego istotą jest fakt, iż raz zdobyte umiejętności potrafią utkwić w pamięci dziecka na całe życie, przykładem może być poznanie smaku cytryny. Doświadczenia logiczno-matematyczne dotyczą relacji poznawanych przez dziecko na różnym poziomie w następnych okresach rozwoju. Doświadczenia te podczas nauki ulegają przeobrażeniom, wpływają na to jak postrzegamy pewne rzeczy, zdarzenia, czy sytuacje.

W tym wieku rozwija się również zainteresowanie określonymi przedmiotami oraz zjawiskami. Dziecko nie jest jeszcze gotowe do nauki określonych zasad, reguł, nie interesuje się nimi. Swoje postępowanie uważa za prawidłowe. W jego świecie rządzą prawa wyobraźni, nie logicznego myślenia. Zdaniem B. Bettelheim „ myśli małego dziecka nie mają uporządkowanego charakteru tak jak myśli osoby dorosłej; myśli małego dziecka to jest fantazjowanie”.

Nauka w wieku przedszkolnym odbywa się dzięki aktywności umysłowej dziecka, która następuje w sposób samorzutny. Dziecko to istota kreatywna, aktywna, ze względu na odmienne formy poznawania rzeczywistości różni się ono zdecydowanie od dorosłego. W okresie przedszkolnym rozwija się także zdolność do symbolicznego ujmowania przez dziecko otaczającej go rzeczywistości. W zabawach , rozmowie, rysunkach stosuje ono różne oznaczenia, oraz używa ich w celu doskonalenia orientacji.

Obok sfery intelektualnej bardzo ważną rolę odgrywa sfera emocjonalno- społeczna, odpowiada ona bowiem za sens i jakość życia, a także za poczucie wartości. Rozwój tej sfery dokonuje się w rodzinie, w obcowaniu z rówieśnikami. Istotą rolę odgrywają tu zabawy, dzięki którym dziecko jest bogatsze o nowe doświadczenia, uczy się opanowywać emocje, dostosowywać mimikę twarzy do zaistniałych sytuacji.

Czynniki o charakterze biologicznym i środowiskowym warunkują tempo i rytm rozwoju dziecka. Podstawowymi czynnikami dla rozwoju psychicznego oraz społecznego są odziedziczone i wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne organizmu; własna działalność i aktywność dziecka; wychowanie; środowisko. Czynniki te warunkują prawidłowy rozwój, nie mogą one istnieć samodzielnie., ponieważ funkcjonują one razem. Jedne z nich to czynniki, w których zachodzi rozwój, są to : zadatki organiczne i środowisko, natomiast drugie wyznaczają rozwój, należą do nich : wychowanie oraz aktywność własna.

Wiek przedszkolny to czas, w którym nie powinno zabraknąć dziecku poczucia bezpieczeństwa, spokoju. Musi czuć się kochane przez rodziców i że może na nich liczyć w każdej sytuacji. Egoistyczne zachowania dzieci są charakterystyczne dla dzieci będących w tym wieku, mają przyciągnąć uwagę dorosłych. Dziecko wysyła wtedy jasny komunikat o potrzebie kontaktu z rodzicami. Poświęcanie dużej ilości czasu dziecku sprzyja eliminowaniu jego negatywnych postaw, zachowań, emocji.


Bibliografia:

  1. Dymara B.,Dziecko w świecie zabawy. Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym, Kraków 2009

  2. Kieral- Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 2001

     

Zmieniony ( 09.02.2015. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!