Logopedia-Fakty
"Nasze słowa stanowią jedynie 7% informacji, jaką komunikujesz, podczas gdy reszta jest przekazywana wyrazem twarzy, tonem głosu i językiem ciała."






 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Psychologia arrow Specyfika edukacji wczesnoszkolnej
22.09.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
4 Produkty,
PLN 275,00
Nasze Strony
 
 
 
 

Specyfika edukacji wczesnoszkolnej PDF Drukuj Email
Wpisał: Monika Koszewska   
11.02.2015.


Specyfika edukacji wczesnoszkolnej

Edukacja wczesnoszkolna według tego co zostało ustanowione w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół w załączniku drugim ma na celu poprowadzenie dziecka przez kolejne etapy nauczania tak, aby przygotować je do przejścia z nauczania zintegrowanego w nauczanie przedmiotowe. 

Jest ona określana przez zestawy celów kształcenia i wynikające z nich zadania szkoły oraz spis wiadomości i umiejętności, które powinien uzyskać uczeń po ukończeniu klasy pierwszej i trzeciej. Kształcenie na etapie nauczania początkowego jest przejściem od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym po przygotowanie uczniów do kształcenia w klasach wyższych. Ma ono charakter zintegrowany. Zajęcia edukacyjne są prowadzone przez nauczyciela- wychowawcę klasy, który układa zajęcia w taki sposób aby zachować ciągłość nauczania oraz doskonalenia podstawowych umiejętności1.

Ryszard Więckowski uważa iż edukacja wczesnoszkolna jest bardzo ważnym etapem w rozwoju dziecka. Jest to bowiem czas, w którym uczeń przechodzi rozwój od dzieciństwa po początek dorastania2.

Stefan Wołoszyn nauczanie początkowe uważa za takie, które pełni funkcję „kształcenia wprowadzającego i usprawniającego do dalszej nauki. Jest podbudową czy fundamentem, na którym dopiero można budować gmach wykształcenia przygotowującego do bezpośredniego użytecznego udziału w życiu. Z tego punktu widzenia im lepszą sprawność umysłową osiągnie dziecko na szczeblu nauczania początkowego, tym lepiej nauczanie to spełnia swoje zadania3”. Zatem pedagogika wczesnoszkolna jest istotnym etapem w życiu dziecka mający charakter wprowadzający. Jest to również okres, w którym dziecko dzięki własnej aktywności jest w stanie poznać sposoby i techniki umożliwiające zdobycie wiedzy, która ma być fundamentem do wkroczenia w dorosłość a co za tym idzie, wprowadzić do nauki na wyższych szczeblach edukacji.

Proces edukacji wczesnoszkolnej powinien w głównej mierze opierać się na wprowadzaniu ucznia do ogólnych wartości. Przy tym należy zwracać uwagę na rozwój wrodzonych właściwości osobowych uczniów, takich jak: samodzielność, wolność wyboru, odpowiedzialność, niezależność4.Analizując rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz pracę szkoły na etapie nauczania początkowego możemy dojść do wniosku iż głównym celem edukacji wczesnoszkolnej jest wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci. Ma to nastąpić nie poprzez przekazywanie uczniom gotowej wiedzy czy też wzorców zachowań poprzez:

  • rozwijanie predyspozycji intelektualnych i emocjonalno-społecznych dzieci,

  • pobudzanie motywów zainteresowań,

  • stwarzanie dogodnych warunków do podejmowania różnych działań.

 

 

 

 

Owym procesom powinno towarzyszyć stwarzanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, klimatu życzliwości i zaufania między nimi a nauczycielem. Poza tym pedagodzy powinni dążyć, do stwarzania sytuacji gdzie uczniowie mogą przeżywać pozytywne uczucia, radość, zadowolenie z osiąganych sukcesów oraz z pokonywanych przez nich trudności5

Warte przytoczenia wydają się być również słowa Jolanty Karbowniczek, która w pisze iż „Młodszy wiek szkolny odgrywa istotną rolę w dalszej edukacji każdego człowieka. Przygotowuje on bowiem do wielostronnego kształcenia przez całe życie6”. Więc tak naprawdę to jak dzieci zostaną poprowadzone przez ten proces edukacji będzie miało znaczenie w późniejszym czasie. Rozpoczęcie nauki w szkole wymaga od dzieci wiele wysiłku i trudu. Jest to miejsce gdzie zdobywa ono nowe doświadczenia, styka się z trudnościami, przeżywa sukcesy oraz idące z nimi w parze porażki. Szkoła ciągle stawia uczniów przed nowymi i coraz to cięższymi zdaniami do rozwiązania. Nie zawsze ciekawymi czy łatwymi. To tu uczeń styka się z oceną, która od tego momentu nabiera dla niego nowego znaczenia. Od tego jak uczeń będzie do niej wprowadzany, zależy tak naprawdę kształt nauczania początkowego.

1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół w załączniku nr 2.

2 R. Więckowski: Pedagogika wczesnoszkolna.. WSiP, Warszawa 1995, s. 30.

3 S. Wołoszyn: Nauczanie początkowe oraz metodyka w rozwoju historycznym dawniej i dzisiaj. (w:) Metodyka pierwszych lat nauczania. Praca zbiorowa pod red. A Maćkowiaka i S. Wołoszyna. Warszawa 1956, „Wspólna Sprawa”, s. 5-6.

4 K. Dutkiewicz: Ocena opisowa w praktyce szkolnej. „Nauczanie Początkowe” 2002/2003, nr 4, s. 13.

5 J. Kania-Pastuszka: Walory oceniania w edukacji wczesnoszkolnej. „Nauczanie początkowe” 2002/2003, nr 4, s. 48-51.

6 J. Karbowniczek: Ocena opisowa interpretacji rodziców uczniów klas I-III. Wnioski z badań. „Nauczanie początkowe” 2002/2003, nr 4, s. 23-35.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!