Logopedia-Fakty
" Nasza praktyka kliniczna dostarczyła wielu argumentów przemawiających za tym, że rozpoczęcie stymulacji lub terapii przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia radykalnie zwiększa tempo i podnosi jakość czynionych postępów. "
 
 J Cieszyńska i Marta Korento ( Wstęp, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36 miesiąca życia)
 
 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Psychologia arrow Specyfika edukacji wczesnoszkolnej
20.05.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
3 Produkty,
PLN 78,50
Nasze Strony
 
 
 
 

Specyfika edukacji wczesnoszkolnej PDF Drukuj Email
Wpisał: Monika Koszewska   
11.02.2015.


Specyfika edukacji wczesnoszkolnej

Edukacja wczesnoszkolna według tego co zostało ustanowione w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół w załączniku drugim ma na celu poprowadzenie dziecka przez kolejne etapy nauczania tak, aby przygotować je do przejścia z nauczania zintegrowanego w nauczanie przedmiotowe. 

Jest ona określana przez zestawy celów kształcenia i wynikające z nich zadania szkoły oraz spis wiadomości i umiejętności, które powinien uzyskać uczeń po ukończeniu klasy pierwszej i trzeciej. Kształcenie na etapie nauczania początkowego jest przejściem od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym po przygotowanie uczniów do kształcenia w klasach wyższych. Ma ono charakter zintegrowany. Zajęcia edukacyjne są prowadzone przez nauczyciela- wychowawcę klasy, który układa zajęcia w taki sposób aby zachować ciągłość nauczania oraz doskonalenia podstawowych umiejętności1.

Ryszard Więckowski uważa iż edukacja wczesnoszkolna jest bardzo ważnym etapem w rozwoju dziecka. Jest to bowiem czas, w którym uczeń przechodzi rozwój od dzieciństwa po początek dorastania2.

Stefan Wołoszyn nauczanie początkowe uważa za takie, które pełni funkcję „kształcenia wprowadzającego i usprawniającego do dalszej nauki. Jest podbudową czy fundamentem, na którym dopiero można budować gmach wykształcenia przygotowującego do bezpośredniego użytecznego udziału w życiu. Z tego punktu widzenia im lepszą sprawność umysłową osiągnie dziecko na szczeblu nauczania początkowego, tym lepiej nauczanie to spełnia swoje zadania3”. Zatem pedagogika wczesnoszkolna jest istotnym etapem w życiu dziecka mający charakter wprowadzający. Jest to również okres, w którym dziecko dzięki własnej aktywności jest w stanie poznać sposoby i techniki umożliwiające zdobycie wiedzy, która ma być fundamentem do wkroczenia w dorosłość a co za tym idzie, wprowadzić do nauki na wyższych szczeblach edukacji.

Proces edukacji wczesnoszkolnej powinien w głównej mierze opierać się na wprowadzaniu ucznia do ogólnych wartości. Przy tym należy zwracać uwagę na rozwój wrodzonych właściwości osobowych uczniów, takich jak: samodzielność, wolność wyboru, odpowiedzialność, niezależność4.Analizując rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz pracę szkoły na etapie nauczania początkowego możemy dojść do wniosku iż głównym celem edukacji wczesnoszkolnej jest wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci. Ma to nastąpić nie poprzez przekazywanie uczniom gotowej wiedzy czy też wzorców zachowań poprzez:

  • rozwijanie predyspozycji intelektualnych i emocjonalno-społecznych dzieci,

  • pobudzanie motywów zainteresowań,

  • stwarzanie dogodnych warunków do podejmowania różnych działań.

 

 

 

 

Owym procesom powinno towarzyszyć stwarzanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, klimatu życzliwości i zaufania między nimi a nauczycielem. Poza tym pedagodzy powinni dążyć, do stwarzania sytuacji gdzie uczniowie mogą przeżywać pozytywne uczucia, radość, zadowolenie z osiąganych sukcesów oraz z pokonywanych przez nich trudności5

Warte przytoczenia wydają się być również słowa Jolanty Karbowniczek, która w pisze iż „Młodszy wiek szkolny odgrywa istotną rolę w dalszej edukacji każdego człowieka. Przygotowuje on bowiem do wielostronnego kształcenia przez całe życie6”. Więc tak naprawdę to jak dzieci zostaną poprowadzone przez ten proces edukacji będzie miało znaczenie w późniejszym czasie. Rozpoczęcie nauki w szkole wymaga od dzieci wiele wysiłku i trudu. Jest to miejsce gdzie zdobywa ono nowe doświadczenia, styka się z trudnościami, przeżywa sukcesy oraz idące z nimi w parze porażki. Szkoła ciągle stawia uczniów przed nowymi i coraz to cięższymi zdaniami do rozwiązania. Nie zawsze ciekawymi czy łatwymi. To tu uczeń styka się z oceną, która od tego momentu nabiera dla niego nowego znaczenia. Od tego jak uczeń będzie do niej wprowadzany, zależy tak naprawdę kształt nauczania początkowego.

1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół w załączniku nr 2.

2 R. Więckowski: Pedagogika wczesnoszkolna.. WSiP, Warszawa 1995, s. 30.

3 S. Wołoszyn: Nauczanie początkowe oraz metodyka w rozwoju historycznym dawniej i dzisiaj. (w:) Metodyka pierwszych lat nauczania. Praca zbiorowa pod red. A Maćkowiaka i S. Wołoszyna. Warszawa 1956, „Wspólna Sprawa”, s. 5-6.

4 K. Dutkiewicz: Ocena opisowa w praktyce szkolnej. „Nauczanie Początkowe” 2002/2003, nr 4, s. 13.

5 J. Kania-Pastuszka: Walory oceniania w edukacji wczesnoszkolnej. „Nauczanie początkowe” 2002/2003, nr 4, s. 48-51.

6 J. Karbowniczek: Ocena opisowa interpretacji rodziców uczniów klas I-III. Wnioski z badań. „Nauczanie początkowe” 2002/2003, nr 4, s. 23-35.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!