Logopedia-Fakty

"Osobowość istoty jest rozpoznawalna dzięki dwu uwidaczniającym się zjawiskom behawioru reaktywnego śmiertelnika: samoświadomości i związanej z nią względnie wolnej woli."

Księga Urantii 

 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow Świadomość Logopedyczna Rodziców cz2
22.02.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Świadomość Logopedyczna Rodziców cz2 PDF Drukuj Email
Wpisał: mgr Monika Oleszczuk-Religa   
03.03.2015.

 

 

 

ŚWIADOMOŚĆ LOGOPEDYCZNA RODZICÓW cz. II

Wiedza matek i ojców na temat czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy dziecka

Opanowanie przez dziecko mowy uzależnione jest od wielu czynników wewnętrznych i zewnętrznych takich jak: prawidłowe funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego, aparatu fonacyjnego, oddechowego, ośrodkowego układu nerwowego, narządu słuchu i wzroku. Istotny jest również poziom rozwoju fizycznego, umysłowego i emocjonalnego, prawidłowe warunki środowiskowe i wychowawcze.

        Wydawać by się mogło, że wśród czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy dziecka, karmienie piersią jest tym najbardziej znanym. Tymczasem tylko 16 matek (64%) i  8 ojców (72%) wie, jak istotne jest ono dla rozwoju językowego. 9 matek (36%) i 7 ojców (28%) nie jest tego do końca pewnych. Dane zawarto w tabeli 5.

Tabela 5. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące wpływu karmienia naturalnego na prawidłowy rozwój mowy dziecka.

Źródło: Badania własne.

         Wątpliwości rodziców budzi także karmienie sztuczne, nie wszyscy potrafią prawidłowo podać pokarm butelką. 3 matki (12%) i 5 ojców (20%) twierdzą, że dziecko podczas tego karmienia powinno leżeć płasko na sztywnym materacyku, kolejne 7 matek (28%) i 5 ojców (20%) uważa, że nie ma znaczenia, w jakiej pozycji dziecko pije z butelki. Właściwy sposób ułożenia dziecka podczas karmienia butelką (dziecko znajduje się w pozycji jak najbardziej spionizowanej) podało tylko 9 matek (36%) i 8 ojców (32%). Wyniki badań odnotowano w tabeli 6.

Tabela 6. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące prawidłowego ułożenia dziecka podczas karmienia butelką.

http://logopeda.net.pl/media/tabela2.jpg

Źródło: Badania własne.

         Również nie wszyscy rodzice zdają sobie sprawę z tego, iż nieprawidłowe jedzenie i oddychanie mogą negatywnie wpływać na narządy artykulacyjne. Przekonanych jest o tym 17 matek (68%) i 14 ojców (56%). 2 matki (8%) i 2 ojców (8%) nie widzą związku między jedzeniem i oddychaniem, a zaburzeniami mowy, a 6 matek (24%) i 9 ojców (36%) nie wie, co o tym sądzić. W tabeli 7. przedstawiono zestawienie liczbowe odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące wpływu nieprawidłowego jedzenia i oddychania na rozwój narządów mowy oraz powstawanie wad wymowy.

Tabela 7. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące wpływu nieprawidłowego jedzenia i oddychania na rozwój narządów mowy oraz powstawanie wad wymowy.

http://logopeda.net.pl/media/tabela3.jpg

Źródło: Badania własne.

       Prawidłowe gryzienie i oddychanie to doskonały trening mięśni budujących aparat mowy, dlatego należy jak najwcześniej, jak tylko to możliwe, podawać dziecku pokarmy o gęściejszej konsystencji. Zdecydowana większość rodziców, bo aż 22 matki (88%) i 17 ojców (68%), wie, kiedy należy zacząć uczyć dzieci jedzenia łyżeczką. Wątpliwości ma jedna matka (4%) i 4 ojców (16%). Pozostali rodzice zachęcają dzieci do jedzenia łyżeczką po wyrznięciu się wszystkich ząbków – jedna matka (4%), po zakończeniu karmienia piersią – jedna matka (4%) i czterech ojców (16%). Wyniki badań odnotowano w prezentowanej tabeli nr 8.

Tabela 8. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące czasu, w którym należy zacząć karmić dziecko łyżeczką.

http://logopeda.net.pl/media/tabela4.jpg

Źródło: Badania własne.

           Większość rodziców nie ma również problemów z określeniem, w jaki sposób dziecko powinno odgryzać kęs pokarmu. 18 matek (72%) i 16 ojców (64%) wie, że powinno to robić przednimi siekaczami. Tylko 2 matki uważają inaczej: jedna (4%) twierdzi, że bocznymi zębami, drugiej (4%) wszystko jedno, jak dziecko odgryza. W tabeli 9. przedstawiono zestawienie liczbowe odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące sposobu odgryzania przez dziecko pokarmów.

Tabela 9. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące sposobu odgryzania przez dziecko pokarmów.

http://logopeda.net.pl/media/dziecko.jpg

Źródło: Badania własne.

             Aż 24 badane matki (96%) i 23 ojców (92%) nie mieli wątpliwości, co do właściwego sposobu oddychania, zgodnie stwierdzili, że dziecko podczas snu i wtedy, gdy nic nie mówi, powinno oddychać przez nos. Prawidłowego toru oddechowego dziecka nie znała jedna matka (4%) i 2 ojców (8%). Szczegółowe zestawienie liczbowe odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące sposobu oddychania dziecka podczas snu i milczenia zawarto w tabeli 10.

Tabela 10. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące sposobu oddychania dziecka podczas snu i milczenia.

http://logopeda.net.pl/media/tabela6.jpg

Źródło: Badania własne.

           Do kolejnych czynników zaburzających płynny rozwój językowy dziecka respondenci zaliczyli: zaburzenia słuchu – 24 matki (96%) i 24 ojców (96%), ssanie przez dziecko smoczka, palca, obgryzanie paznokci, częste trzymanie czegoś w buzi – 22 matki (88%) i 18 ojców (72%), wady zgryzu – 21 matek (84%) i 17 ojców (68%), za krótkie wędzidełko podjęzykowe – 20 matek (80%) i 17 ojców (68%). Szczegółowe zestawienie liczbowe odpowiedzi rodziców dotyczących czynników zaburzających prawidłowy rozwój mowy dziecka przedstawiono w tabeli 11.

Tabela 11. Czynniki zaburzające prawidłowy rozwój mowy dziecka.

http://logopeda.net.pl/media/tabela7.jpg

Źródło: Badania własne.

Zmieniony ( 09.03.2015. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 190,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 42,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!