Logopedia-Fakty
"Każda rzecz w życiu ma swój właściwy czas."

 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow Świadomość Logopedyczna Rodziców cz2
20.08.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
2 Produkty,
PLN 266,00
Nasze Strony
 
 
 
 

Świadomość Logopedyczna Rodziców cz2 PDF Drukuj Email
Wpisał: mgr Monika Oleszczuk-Religa   
03.03.2015.

 

 

 

ŚWIADOMOŚĆ LOGOPEDYCZNA RODZICÓW cz. II

Wiedza matek i ojców na temat czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy dziecka

Opanowanie przez dziecko mowy uzależnione jest od wielu czynników wewnętrznych i zewnętrznych takich jak: prawidłowe funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego, aparatu fonacyjnego, oddechowego, ośrodkowego układu nerwowego, narządu słuchu i wzroku. Istotny jest również poziom rozwoju fizycznego, umysłowego i emocjonalnego, prawidłowe warunki środowiskowe i wychowawcze.

        Wydawać by się mogło, że wśród czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy dziecka, karmienie piersią jest tym najbardziej znanym. Tymczasem tylko 16 matek (64%) i  8 ojców (72%) wie, jak istotne jest ono dla rozwoju językowego. 9 matek (36%) i 7 ojców (28%) nie jest tego do końca pewnych. Dane zawarto w tabeli 5.

Tabela 5. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące wpływu karmienia naturalnego na prawidłowy rozwój mowy dziecka.

Źródło: Badania własne.

         Wątpliwości rodziców budzi także karmienie sztuczne, nie wszyscy potrafią prawidłowo podać pokarm butelką. 3 matki (12%) i 5 ojców (20%) twierdzą, że dziecko podczas tego karmienia powinno leżeć płasko na sztywnym materacyku, kolejne 7 matek (28%) i 5 ojców (20%) uważa, że nie ma znaczenia, w jakiej pozycji dziecko pije z butelki. Właściwy sposób ułożenia dziecka podczas karmienia butelką (dziecko znajduje się w pozycji jak najbardziej spionizowanej) podało tylko 9 matek (36%) i 8 ojców (32%). Wyniki badań odnotowano w tabeli 6.

Tabela 6. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące prawidłowego ułożenia dziecka podczas karmienia butelką.

http://logopeda.net.pl/media/tabela2.jpg

Źródło: Badania własne.

         Również nie wszyscy rodzice zdają sobie sprawę z tego, iż nieprawidłowe jedzenie i oddychanie mogą negatywnie wpływać na narządy artykulacyjne. Przekonanych jest o tym 17 matek (68%) i 14 ojców (56%). 2 matki (8%) i 2 ojców (8%) nie widzą związku między jedzeniem i oddychaniem, a zaburzeniami mowy, a 6 matek (24%) i 9 ojców (36%) nie wie, co o tym sądzić. W tabeli 7. przedstawiono zestawienie liczbowe odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące wpływu nieprawidłowego jedzenia i oddychania na rozwój narządów mowy oraz powstawanie wad wymowy.

Tabela 7. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące wpływu nieprawidłowego jedzenia i oddychania na rozwój narządów mowy oraz powstawanie wad wymowy.

http://logopeda.net.pl/media/tabela3.jpg

Źródło: Badania własne.

       Prawidłowe gryzienie i oddychanie to doskonały trening mięśni budujących aparat mowy, dlatego należy jak najwcześniej, jak tylko to możliwe, podawać dziecku pokarmy o gęściejszej konsystencji. Zdecydowana większość rodziców, bo aż 22 matki (88%) i 17 ojców (68%), wie, kiedy należy zacząć uczyć dzieci jedzenia łyżeczką. Wątpliwości ma jedna matka (4%) i 4 ojców (16%). Pozostali rodzice zachęcają dzieci do jedzenia łyżeczką po wyrznięciu się wszystkich ząbków – jedna matka (4%), po zakończeniu karmienia piersią – jedna matka (4%) i czterech ojców (16%). Wyniki badań odnotowano w prezentowanej tabeli nr 8.

Tabela 8. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące czasu, w którym należy zacząć karmić dziecko łyżeczką.

http://logopeda.net.pl/media/tabela4.jpg

Źródło: Badania własne.

           Większość rodziców nie ma również problemów z określeniem, w jaki sposób dziecko powinno odgryzać kęs pokarmu. 18 matek (72%) i 16 ojców (64%) wie, że powinno to robić przednimi siekaczami. Tylko 2 matki uważają inaczej: jedna (4%) twierdzi, że bocznymi zębami, drugiej (4%) wszystko jedno, jak dziecko odgryza. W tabeli 9. przedstawiono zestawienie liczbowe odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące sposobu odgryzania przez dziecko pokarmów.

Tabela 9. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące sposobu odgryzania przez dziecko pokarmów.

http://logopeda.net.pl/media/dziecko.jpg

Źródło: Badania własne.

             Aż 24 badane matki (96%) i 23 ojców (92%) nie mieli wątpliwości, co do właściwego sposobu oddychania, zgodnie stwierdzili, że dziecko podczas snu i wtedy, gdy nic nie mówi, powinno oddychać przez nos. Prawidłowego toru oddechowego dziecka nie znała jedna matka (4%) i 2 ojców (8%). Szczegółowe zestawienie liczbowe odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące sposobu oddychania dziecka podczas snu i milczenia zawarto w tabeli 10.

Tabela 10. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące sposobu oddychania dziecka podczas snu i milczenia.

http://logopeda.net.pl/media/tabela6.jpg

Źródło: Badania własne.

           Do kolejnych czynników zaburzających płynny rozwój językowy dziecka respondenci zaliczyli: zaburzenia słuchu – 24 matki (96%) i 24 ojców (96%), ssanie przez dziecko smoczka, palca, obgryzanie paznokci, częste trzymanie czegoś w buzi – 22 matki (88%) i 18 ojców (72%), wady zgryzu – 21 matek (84%) i 17 ojców (68%), za krótkie wędzidełko podjęzykowe – 20 matek (80%) i 17 ojców (68%). Szczegółowe zestawienie liczbowe odpowiedzi rodziców dotyczących czynników zaburzających prawidłowy rozwój mowy dziecka przedstawiono w tabeli 11.

Tabela 11. Czynniki zaburzające prawidłowy rozwój mowy dziecka.

http://logopeda.net.pl/media/tabela7.jpg

Źródło: Badania własne.

Zmieniony ( 09.03.2015. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!