Logopedia-Fakty
"Pamiętaj, że ton głosu niesie nie mniej informacji niż wypowiadane słowa."
 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Psychologia arrow Wykorzystanie zabawy i zabawki w procesie wychowania
19.01.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
3 Produkty,
PLN 65,50
Nasze Strony
 
 
 
 

Wykorzystanie zabawy i zabawki w procesie wychowania PDF Drukuj Email
Wpisał: Katarzyna Adamkiewicz   
04.03.2015.


 



Wykorzystanie zabawy i zabawki w procesie wychowania


           Z chwilą pojawienia się zabawek w życiu dziecka rozpoczyna się nowy etap, w którym dzięki zabawkom zaczyna ono zdobywać nowe doświadczenia . Już od pierwszego roku życia dzieci zaczynają symbolicznie wykorzystywać przedmioty, np. pudełko od zapałek może być dla dziecka samochodem.

Fakt posiadania zabawek przyczynia się do kształtowania poczucia własności, siły oraz wzmacnia indywidualność. Posługując się zabawkami dziecko czuje swobodę. Duża ilość zabawek może być przyczyną utraty ich wartości, atrakcyjności w oczach dziecka, a także rozpraszać jego uwagę. Dlatego też niezwykle istotną rzeczą jest właściwy dobór zabawek, rodzice muszą uważać, by zabawki, które dają swym pociechom były właściwie skonstruowane, aby dziecko umiało się nimi posługiwać, bawić. Zabawki pomagają w nawiązywaniu nowych kontaktów, ale są także przyczyną kłótni, konfliktów. Proste, lecz atrakcyjne zabawki mogą być doskonałymi elementami swobodnej zabawy. Pomoce te mogą być przygotowane przez rodziców w domu. Jednym z wielu pomysłów, przykładów może być wykorzystanie do zabawy pudełka z suchym piaskiem., w którym dziecko może patyczkiem rysować różne linie, zygzaki. Kolejną doskonałą zabawą może być wysypywanie piasku lub mąki kukurydzianej do małych pudełek. Czynność ta wyrabia u dziecka różnego rodzaju zdolności, które związane są z z wykonywaniem celowych ruchów. Innym równie ciekawym pomysłem na wykorzystanie zabawki w procesie wychowania może być zabawa miękkimi, dużymi plastikowymi piłkami. Dzięki rzucaniu, chwytaniu, kładzeniu się na nich dziecko ćwiczy zmysł równowagi, jak i również poznaje co to takiego szybkość. Maluch może budować oraz przenosić różne konstrukcje z nadmuchiwanych brył, mających kształty różnych figur geometrycznych np. wałek, kostka, graniastosłup. Następną pomocą sprzyjającą rozwojowi umysłu dziecka są pudełka mające różny kolor, kształt, wielkość. Nakładając jedno na drugie, budując z nich np. „pociąg”, wsypując w nie piasek dziecko: rozwija się ruchowo, nabywa zdolności konstrukcyjne, uczy się oceniać wielkość, poznaje kolory.

     Ogromną rolę w rozwoju przypisuje się klockom, z których dziecko może zbudować wiele interesujących rzeczy np. samochód, wieżę, czy pociąg. Podczas tych zabaw rozwija się wyobraźnia oraz ruchy manipulacyjne dziecka. W zabawach używane są również zabawki, które pozwalają na rozwinięcie właściwej pojemności płuc, a także przygotowują ruchy oddechowe, których właściwe funkcjonowanie niezbędne jest do poprawnej głośnej mowy, śpiewu. Do tych zabawek należą trąbki, piszczałki. Natomiast różnego rodzaju sprzęty domowe np. krzesła, fotele mogą być wykorzystywane do ćwiczeń ruchowych.

      Już w wieku 2 lat chłopcy wykazują zainteresowanie motoryzacją., która przejawia się bawieniem w „samochód”. Dziewczynki zaś bawią się lalkami-są dla nich matkami, odnoszą się do nich tak jak do żywych osób, naśladując przy tym te sytuacje, które zaobserwowały w relacjach ze swoimi rodzicielkami. Te oto zachowanie przyczynia się do rozwoju ich uczuć, a także świadczy o właściwym przebiegu relacji emocjonalnych.

W procesie wychowania zabawa i zabawka mogą być nagrodą dla dziecka.

   Rodzice często wykorzystują ten rodzaj nagrody. Wykonywanie różnych czynności związanych z codziennym życiem może być swojego rodzaju zabawą. Dziecko jest szczęśliwe, kiedy może w jakiś sposób uczestniczyć w w realizowaniu tych zadań. Poznaje nowe przedmioty, uczy się jak może je wykorzystywać. Zadaniem rodziców jest to, aby odpowiednio dostosowywać czynności do poziomu dziecka. Poprzez zabawę może się ono zrelaksować, zregenerować siły. Zabawa jest również doskonałym sojusznikiem w relacjach międzyludzkich, przyczynia się do uspołeczniania, wdrażania dziecka w świat.




Bibliografia:

1. T. Gałkowski, Jak zrozumieć swoje dziecko, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.

Zmieniony ( 04.03.2015. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 190,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 42,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!