Logopedia-Fakty

 "Wykształcanie się neuronów rozpoczyna się już w życiu płodowym, ale trwa jeszcze przez wiele lat po urodzeniu. W trakcie tego procesu aksony i dendryty tworzą synapsy z innymi komórkami."

prof. Jagoda Cieszyńska

 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow Świadomość Logopedyczna Rodziców cz III
25.05.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
3 Produkty,
PLN 274,00
Nasze Strony
 
 
 
 

Świadomość Logopedyczna Rodziców cz III PDF Drukuj Email
Wpisał: mgr Monika Oleszczuk-Religa   
12.03.2015.

 

 

 

ŚWIADOMOŚĆ LOGOPEDYCZNA RODZICÓW cz. III

Znajomość przez matki i ojców schematu rozwoju mowy dziecka


Rozwój mowy jest procesem bardzo skomplikowanym. Należy pamiętać, że każde dziecko rozwija się własnym rytmem i możliwe są przesunięcia w czasie kolejnych etapów rozwoju. Rodzice powinni znać prawidłowy schemat rozwoju mowy dziecięcej, gdyż dzięki temu są w stanie obserwować czy postępy ich własnego dziecka są właściwe. 

          Tymczasem okazuje się, że matki i ojcowie są słabo zorientowani w schemacie rozwoju mowy dziecka. Tylko 11 matek (44%) i 8 ojców (32%) wie, że brak gaworzenia, może być objawem zaburzonego rozwoju mowy. Dla 8 matek (32%) i 5 ojców (20%) niepojawienie się tego etapu nie jest niepokojącym sygnałem, a 6 matek (24%) i 12 ojców (48%) nie ma na ten temat zdania. Wyniki badań dotyczące konsekwencji braku gaworzenia zestawiono w tabeli 12.

Tabela 12. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące konsekwencji braku gaworzeniahttp://logopeda.net.pl/media/12032015a.jpg

Źródło: Badania własne.

          Rodzice raczej potrafią wskazać, w którym okresie życia powinny pojawić się u dziecka pierwsze wyrazy: 16 matek (64%) i 18 ojców (72%) wie, że jest to na ogół pierwszy rok życia. 9 matek (36%) i 5 ojców (20%) twierdzi, że pierwsze słowa pojawiają się już ok. 6 miesiąca życia, zapewne dlatego, że mylą je z gaworzeniem. 2 ojców (8%) sądzi, że pierwsze słowa dziecko wypowiada w wieku 2 lat, a to jest zdecydowanie zbyt późno. Wyniki badań dotyczące okresu, w którym dziecko zaczyna wymawiać pierwsze słowa przedstawiono w tabeli 13.

 

Tabela 13. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące okresu, w którym dziecko zaczyna wymawiać pierwsze wyrazy.

http://logopeda.net.pl/media/12032015b.jpg

Źródło: Badania własne.

           Badani rodzice nie najlepiej wiedzą również, kiedy dziecko powinno zacząć mówić pierwsze zdania. Aż 13 matek (52%) i 6 badanych ojców (24%) uważa, że jest to pierwszy rok życia, zaś 4 ojców (16%), że 3-4 rok życia. Właściwy wiek dziecka (między 2 a 3 rokiem życia) wskazało 12 matek (48%) i 15 ojców (60%). W tabeli 14. zestawiono odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące okresu, w którym dziecko zaczyna mówić pierwsze zdania.


Tabela 14. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące okresu, w którym dziecko zaczyna mówić pierwsze zdania.

http://logopeda.net.pl/media/12032015c.jpg

Źródło: Badania własne.

       Kłopotliwe okazało się również pytanie 22 ankiety, dotyczące artykulacji głosek [š], [ž], [č], [ǯ], [r]. Tylko 8 przebadanych matek (32%), ale za to aż 18 ojców (72%) ma świadomość, w jakim wieku dziecko powinno już wymawiać wymienione głoski (między 3 a 5/6 rokiem życia), a ich brak jest wskazaniem do podjęcia terapii logopedycznej. 6 matek (24%) i 3 ojców (12%) oczekuje szeregu szumiącego i głoski [r] już u 2, 3-latków, a 2 matki (8%) dopiero po 6 roku życia. Pozostali rodzice: 9 matek (36%) i 4 ojców (16%), nie znali odpowiedzi na zadane pytanie. Dane zawarto w tabeli 15.


Tabela 15. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące czasu, w którym dziecko zaczyna wymawiać głoski [š], [ž], [č], [ǯ], [r].http://logopeda.net.pl/media/12032015d.jpg

Źródło: Badania własne.


Zmieniony ( 12.03.2015. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!