Logopedia-Fakty

"Osobowość istoty jest rozpoznawalna dzięki dwu uwidaczniającym się zjawiskom behawioru reaktywnego śmiertelnika: samoświadomości i związanej z nią względnie wolnej woli."

Księga Urantii 

 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow Świadomość Logopedyczna Rodziców cz III
19.01.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
5 Produkty,
PLN 324,00
Nasze Strony
 
 
 
 

Świadomość Logopedyczna Rodziców cz III PDF Drukuj Email
Wpisał: mgr Monika Oleszczuk-Religa   
12.03.2015.

 

 

 

ŚWIADOMOŚĆ LOGOPEDYCZNA RODZICÓW cz. III

Znajomość przez matki i ojców schematu rozwoju mowy dziecka


Rozwój mowy jest procesem bardzo skomplikowanym. Należy pamiętać, że każde dziecko rozwija się własnym rytmem i możliwe są przesunięcia w czasie kolejnych etapów rozwoju. Rodzice powinni znać prawidłowy schemat rozwoju mowy dziecięcej, gdyż dzięki temu są w stanie obserwować czy postępy ich własnego dziecka są właściwe. 

          Tymczasem okazuje się, że matki i ojcowie są słabo zorientowani w schemacie rozwoju mowy dziecka. Tylko 11 matek (44%) i 8 ojców (32%) wie, że brak gaworzenia, może być objawem zaburzonego rozwoju mowy. Dla 8 matek (32%) i 5 ojców (20%) niepojawienie się tego etapu nie jest niepokojącym sygnałem, a 6 matek (24%) i 12 ojców (48%) nie ma na ten temat zdania. Wyniki badań dotyczące konsekwencji braku gaworzenia zestawiono w tabeli 12.

Tabela 12. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące konsekwencji braku gaworzeniahttp://logopeda.net.pl/media/12032015a.jpg

Źródło: Badania własne.

          Rodzice raczej potrafią wskazać, w którym okresie życia powinny pojawić się u dziecka pierwsze wyrazy: 16 matek (64%) i 18 ojców (72%) wie, że jest to na ogół pierwszy rok życia. 9 matek (36%) i 5 ojców (20%) twierdzi, że pierwsze słowa pojawiają się już ok. 6 miesiąca życia, zapewne dlatego, że mylą je z gaworzeniem. 2 ojców (8%) sądzi, że pierwsze słowa dziecko wypowiada w wieku 2 lat, a to jest zdecydowanie zbyt późno. Wyniki badań dotyczące okresu, w którym dziecko zaczyna wymawiać pierwsze słowa przedstawiono w tabeli 13.

 

Tabela 13. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące okresu, w którym dziecko zaczyna wymawiać pierwsze wyrazy.

http://logopeda.net.pl/media/12032015b.jpg

Źródło: Badania własne.

           Badani rodzice nie najlepiej wiedzą również, kiedy dziecko powinno zacząć mówić pierwsze zdania. Aż 13 matek (52%) i 6 badanych ojców (24%) uważa, że jest to pierwszy rok życia, zaś 4 ojców (16%), że 3-4 rok życia. Właściwy wiek dziecka (między 2 a 3 rokiem życia) wskazało 12 matek (48%) i 15 ojców (60%). W tabeli 14. zestawiono odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące okresu, w którym dziecko zaczyna mówić pierwsze zdania.


Tabela 14. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące okresu, w którym dziecko zaczyna mówić pierwsze zdania.

http://logopeda.net.pl/media/12032015c.jpg

Źródło: Badania własne.

       Kłopotliwe okazało się również pytanie 22 ankiety, dotyczące artykulacji głosek [š], [ž], [č], [ǯ], [r]. Tylko 8 przebadanych matek (32%), ale za to aż 18 ojców (72%) ma świadomość, w jakim wieku dziecko powinno już wymawiać wymienione głoski (między 3 a 5/6 rokiem życia), a ich brak jest wskazaniem do podjęcia terapii logopedycznej. 6 matek (24%) i 3 ojców (12%) oczekuje szeregu szumiącego i głoski [r] już u 2, 3-latków, a 2 matki (8%) dopiero po 6 roku życia. Pozostali rodzice: 9 matek (36%) i 4 ojców (16%), nie znali odpowiedzi na zadane pytanie. Dane zawarto w tabeli 15.


Tabela 15. Zestawienie odpowiedzi rodziców na pytanie dotyczące czasu, w którym dziecko zaczyna wymawiać głoski [š], [ž], [č], [ǯ], [r].http://logopeda.net.pl/media/12032015d.jpg

Źródło: Badania własne.


Zmieniony ( 12.03.2015. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 190,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 42,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!