Logopedia-Fakty
„Ogromne jest bogactwo człowieka, który poznał wszystko, co dzieje się w jego wnętrzu, gdy uważność sprawia, iż znika, to co fałszywe, a powiększa się to, co rzeczywiste. Inna radykalna przemiana nie jest możliwa. Żadna religia nie może ci tego da, żaden mesjasz. Jest to dar, który sam sobie musisz dać.”
 
Osho „ Karty przemiany”.
 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow TRUDNOŚCI W POROZUMIEWANIU SIĘ U OSÓB AUTYSTYCZNYCH
22.02.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
8 Produkty,
PLN 389,50
Nasze Strony
 
 
 
 

TRUDNOŚCI W POROZUMIEWANIU SIĘ U OSÓB AUTYSTYCZNYCH PDF Drukuj Email
Wpisał: Monika Nawrocka-Matera   
03.04.2006.

TRUDNOŚCI W POROZUMIEWANIU SIĘ U OSÓB AUTYSTYCZNYCH


Tajemnicza i pełna paradoksów specyfika zaburzenia  jakim jest autyzm, od dawna fascynuje badaczy rozmaitych dyscyplin naukowych: neurologów, psychologów, pedagogów. Nieustannie prowadzone badania wnoszą coraz istotniejsze dane, lecz nie wyjaśniają wielu jeszcze problemów dotyczących omawianego zjawiska.
Wiadomo jednak, że jest to biologicznie uwarunkowane zaburzenie rozwoju dotyczące rozwijającego  się mózgu.
Stopień zaburzeń autystycznych może być bardzo zróżnicowany, poczynając od ciężkiego do łagodnego. Jego wpływ na poziom inteligencji waha się od głębokich zaburzeń i trudności w uczeniu się, poprzez inteligencję przeciętną, aż do rzadkich przypadków geniuszu.
Sygnałem ostrzegającym o tym, że dziecko może mieć autyzm jest:
·Maluch nie gaworzy
·Nie wypowiada pojedynczych słów do wieku 16 miesięcy
·Nie zestawia ze sobą dwóch słów do osiągnięcia 2 lat
·Nie reaguje na swoje imię
·Traci uprzednio nabyte zdolności językowe
·Sprawia wrażenie głuchego albo niedosłyszącego i inne

Dla potrzeb artykułu przedstawienia wymagają jedne z poważniejszych problemów osób autystycznych, tzn. zaburzenia umiejętności komunikowania się zarówno na poziomie językowym, jak i niejęzykowym.
Należy wskazać jednak, że u osób z autyzmem rozwój mówienia przebiega    w bardzo zróżnicowany sposób; niektórzy posługują się mową bez żadnych problemów, jednak często nie rozumieją w pełni znaczenia tego, co mówią  i mają trudności w prowadzeniu konwersacji. Autyzm jest jedynym stanem, w którym zdolność mówienia może się rozwinąć niezależnie od zdolności rozumienia wypowiadanych słów.
Podczas gdy inni doskonalą rozwój swojego języka, aż 50% dzieci z autyzmem pozostaje niemych, a u pozostałych rozwój mowy jest opóźniony, niektórzy zaczynają mówić dopiero między 5 a 9 rokiem życia.
Część niemowląt gaworzy, a następnie przestaje.
Występuje echolalia (powtarzanie usłyszanych słów, zwrotów i zdań).
 Maluchy, a potem starsze osoby nieprawidłowo używają zaimków osobowych (myląc na przykład rodzaj męski z żeńskim).
Zdarza się powtarzanie w kółko tego samego słowa (czasami jest to jedyny używany wyraz). Pewna grupa dzieci wydaje się mieć bardzo rozbudowany słownik, lecz nie potrafi zainicjować albo podtrzymywać rozmowy.
 Głos z rzadka oddaje , emocje, to co dana osoba czuje: jest albo piskliwy, wysoki, albo przypomina bezdusznego robota.
 Dzieci potrafią mówić jak tzw. stary maleńki (nie wyrażają się adekwatnie do swojego wieku).
Ni umiejąc poprosić (niedostateczne umiejętności językowe) czy zasygnalizować innych potrzeb w inny sposób (gestem, miną), maluch  z autyzmem krzyczy albo reaguje przemocą.
Jak już wiadomo znacznie więcej osób autystycznych nie posługuje się językiem mówionym i potrzebuje alternatywnej formy komunikowania się, jak na przykład języka obrazkowego. Istotne jest, aby umożliwić ludziom z autyzmem taki sposób komunikowania się, jakiego potrzebują.
Prawdziwy cel jednak stanowi próba nauczenia rozumienia komunikatu, co zwykle leży u podstaw nabywania umiejętności językowych. Trudności  w komunikowaniu swoich potrzeb i ocenie potrzeb innych sprawiają, że  osoby z autyzmem często ulegają frustracji. Na pewno wtedy potrzebują pomocy w kształtowaniu umiejętności porozumiewania się oraz w radzeniu sobie z własnym gniewem.

Zmieniony ( 03.04.2006. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 190,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 42,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!