Logopedia-Fakty
"Dzieci dotknięte wadami wymowy mają zwykle gorsze wyniki w nauce, stają się z biegiem czasu nieśmiałe, zamknięte w sobie, mają utrudniony kontakt z innymi. Z tego powodu maleją ich szanse na aktywny udział i sukces w życiu prywatnym i zawodowym."
 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow Wskazówki do pracy z dzieckiem z mową bezdźwięczną
02.08.2014.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Pomoce logopedyczne
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Szkolenia
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Wskazówki do pracy z dzieckiem z mową bezdźwięczną PDF Drukuj Email
Wpisał: Agnieszka Szczepaniec   
12.01.2007.
Bezdźwięczność (wymowa bezdźwięczna) stanowi rodzaj dyslali polegający na braku realizacji spółgłosek dźwięcznych i zastępowaniu ich odpowiednikami bezdźwięcznymi lub realizowaniu głosek dźwięcznych jako głoski półdźwięczne. Wymowa bezdźwięczna dotyczy 13 głosek polskich, występujących w opozycji dźwięczne:bezdźwięczne p-b, bi-pi, d-t, z-s, ż-sz, ź-ś, dz-c, dż-cz, ź-ć, w-f, wi-fi, g-h, gi-ki.
 
Zastępowanie spółgłosek dźwięcznych bezdźwięcznymi pojawia się jako wada samodzielna lub w połączeniu z innymi zaburzeniami artykulacji; znajduje odzwierciedlenie w pisowni i czytaniu, wymowie bezdźwięcznej, towarzyszy temu  zwykle obniżenie tonusu mięśni warg i policzków, które są wiotkie oraz cichy, monotonny i bezbarwny głos.
Wyróżnia się wymowę bezdźwięczną całkowitą – gdzie zaburzeniom ulegają wszystkie głoski dźwięczne, oraz wymowę bezdźwięczną częściową- gdzie zaburzeniom ulega tylko część głosek dźwięcznych.  

 
Przyczynami ubezdźwięcznienia mogą być:

    zaburzenia słuchu mownego (fonetyczno-fonematycznego),
    upośledzenie słuchu, niedodłuch lub głuchota,
    brak koordynacji między pracą wiązadeł głosowych, a pracą narządów jamy ustnej,
    inercja wiązadeł głosowych, a także zakłócenia w  koordynacji mięśni fonacyjnych i oddechowych,
    uszkodzenie CUN, które utrudniają napięcie wiązadeł głosowych warunkujące ich drganie.

 
 
 
 
 
 

Terapię logopedyczną zaczynamy od ćwiczeń aparatu artykulacyjnego przede wszystkim od ćwiczeń zwiększających  napięcie mięśniowe policzków, warg, języka poprzez np. cmokanie, parskanie, gra  na grzebieniu i harmonijce ustnej, mruczenie melodii, masaż warg i języka, nadymanie policzków i wstrzymywanie powietrza zakończone silnym parsknięciem.
Następnie prowadzimy ćwiczenia słuchu fonematycznego, prowadzące do umiejętności słuchowego rozróżniania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych. Ponadto należy doprowadzić do uzmysłowienie sobie przez dziecko różnic pomiędzy tymi głoskami na podstawie nauczenia czucia  wibracji u logopedy, albo u dziecka, jeżeli któraś z par opozycyjnych jest przez nie realizowana. Wrażenie to można uzyskać w wyniku przyłożenia dłoni do krtani lub położenia jej na czubku głowy. Innym sposobem na zrozumienie przez dziecko tej różnicy jest porównywanie siły strumienia powietrza na zewnętrznej powierzchni dłoni przy artykulacji głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych (przy głoskach dźwięcznych przebiega w następującej kolejności:
 

    tłumaczenie zjawiska dźwięczności na samogłoskach wymawianych przez logopedę,
    następnie dziecko porównuje swoją wymowę samogłosek z wymową logopedy,
    obserwuje u siebie i logopedy różnice w trakcie wymawiania następujących głosek parami m-p, n-t, n-s, n-c,
    dopiero wtedy można dziecku uświadomić różnicę między głoskami dźwięcznymi i bezdźwięcznymi, rozpoczynając zawsze od głosek f-w


 
Po wyjaśnieniu dziecku tej różnicy bardzo często wystarczy poprawić je, aby spróbowało uruchomić wiązadła głosowe w trakcie wymawiania głosek bezdźwięcznych.
 
Metody wywoływania głosek:

    obniżyć głowę dziecka, przyciągnąć brodę do klatki piersiowej i w takiej pozycji polecać artykułowanie bezdźwięcznych odpowiedników w sylabach w opozycji między samogłoskami (dźwięczność samogłoski może udzielić się spółgłosce) awa, owo, uwu itp.
    powtarzanie kompleksów dźwiękonaśladowczych np. zabawa w samolot, samochód, naśladowanie głosów  zwierząt,
    wywoływanie dźwięczności głosek zwartych b i d- łączyć realizację nosowego m i n z głoskami zwartymi w sylabach np. mmmba, nnnda itp.,
    w  trakcie wymawiania głoski zaciska się  nozdrza, co pozwala uzyskać głoskę „b” w trakcie artykulacji n-d.
    głoskę w można uzyskać poprzez przyciskanie palcem dolnej wargi dziecka doprowadzając do jej kontaktu z krawędzią zębów,
    wywołanie g – w trakcie powtarzania sylaby „da” przyciskać palcem lub szpatułką przód języka w efekcie powinno powstać „ga”.

 
 
 
 
 
 
 
 
Jeżeli dziecko opanuje prawidłową artykulację jednej bądź dwóch głosek dźwięcznych w korekcji innych głosek można zastosować zasadę wykorzystywania w korekcji metody fonetycznej analogii i zasadę wykorzystywania w korekcji metody fonetycznej asymilacji.

    zasada wykorzystywania w korekcji metody fonetycznej analogii polega na  wykorzystywaniu prawidłowo  artykułowanych głosek. Opiera się  na powtarzaniu par głosek, w toku którego dźwięczność może przenieść się na realizację pozostałych fonemów korelacji, np.gdy chcemy uzyskać ż a dziecko wymawia już z i w, prosimy je o wymawianie: f-w-s-z-ś, co z reguły powoduje, że po głosce sz  automatycznie pojawia się głoska ż.
    zasada wykorzystywania w korekcji metody fonetycznej asymilacji polega na wykorzystywaniu prawidłowej artykulacji tylko niektórych spółgłosek dźwięcznych. Polega na powtarzaniu sylab i wyrazów, w których wykorzystuje się zjawiska asymilacji wstecznej i postępowej np. wsteczna sylaba wa może być wykorzystana  do ćwiczenia dźwięcznego dz.

 
 
 
 
Bibliografia:

    E.M.Skorek „Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
    E.M.Minczakiewicz „Mowa-rozwój-zaburzenia-terapia”  Wyd.Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 1997.
    Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki pod red. T. Gałowskiego i G. Jastrzęborskiej, wyd.Uniwersytetu Opolskiego , Opole 2001.
    J. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego”  Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.
Zmieniony ( 05.11.2013. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Komputerowa Encyklopedia Drzew i Krzewów
Komputerowa Encyklopedia Drzew i Krzewów
PLN 19,90
Dodaj do koszyka

Komputerowa Encyklopedia Kwiatów
Komputerowa Encyklopedia Kwiatów
 Cena przez telefon
Zabawy odprężające dla dzieci
Zabawy odprężające dla dzieci
PLN 22,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!