Logopedia-Fakty
"Nasz mózg może się nieustannie uczyć - od urodzenia aż po kres życia. "
Marian Diamond

 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow Muzyka, rytm i taniec w życiu dziecka
23.10.2014.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Szkolenia
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Muzyka, rytm i taniec w życiu dziecka PDF Drukuj Email
Wpisał: Beata Musiał   
12.06.2007.
W każdym okresie życia człowieka obecna jest muzyka. Rozwój muzyczny ujawnia się bardzo wcześnie. W okresie życia płodowego dziecko przejawia pierwsze reakcje na bodźce akustyczne i na muzykę. Optymalny czas rozwoju muzycznego przypada pomiędzy 1-3, 5-7 i około 9 roku życia dziecka. Rozwój muzyczny przebiega u każdego dziecka w odmienny sposób, ujawniając ogromne różnice indywidualne. Warto podkreślić, że inaczej będzie przebiegał rozwój muzyczny dziecka, które od pierwszych chwil życia słyszy śpiew matki, inaczej dziecka , które od początku słyszy muzykę artystyczną graną przez domowników, a jeszcze inaczej dziecka ogłuszanego dochodzącą zewsząd muzyką mechaniczną (im silniejsze zabarwienie emocjonalne odbieranej muzyki, tym większa moc jej oddziaływania na serce i umysł dziecka [B. Kamińska 1995] Owe pierwsze świadome kontakty z muzycznym otoczeniem stanowią swoiste "drzwi" wprowadzające dziecko w krainę muzyki.
"Koncerty na pokrywkach", wsłuchiwanie się w dźwięk uzyskiwany przez stukanie w różne naczynia, wzbogacane kontaktem głosowym- śpiewaniem dziecka i z dzieckiem, zabawami ze śpiewem i tańcem poszerzają doświadczenia słuchowe dziecka i kształtują świadomego odbiorcę muzyki.
Poczucie rytmu jest niejako "genetycznie" przypisane człowiekowi i znacznie wyprzedza rozwój innej podstawowej zdolności muzycznej, jak słuch muzyczny i związane z nim poczucie tonalności. Rytm muzyki wyznacza rytm działań. Słysząc muzykę dziecko podryguje, rytmicznie przytupuje, wymachuje rękoma jakby "dyrygowało". Dzieci bardzo lubią tańczyć, wiele zabaw połączonych z ruchem i tańcem podejmują spontanicznie i te właśnie reakcje należy rozwijać już od pierwszych miesięcy życia.
i tańcem podejmują spontanicznie i te właśnie reakcje należy rozwijać już od pierwszych miesięcy życia.
Taniec podnosi poziom endorfin czyli "związków przyjemności" we krwi, a przyjemność czerpana z ruchu w takt muzyki zwiększa naturalna radość dziecka. Taniec, zabawy ruchowe dziecka z mamą , później z nauczycielem w rytm muzyki sprzyjają (u dziecka w każdym wieku) rozwojowi wszechstronnej sprawności fizycznej. Dzięki nim u dziecka harmonijnie rozwijają się poszczególne grupy mięśni, wzbogaca się skala przeżyć emocjonalnych, kształtują się dodatnie cechy charakteru i woli: cierpliwość, wytrwałość, odwaga, odporność na trud i zmęczenie.
Ponadto rozwijają: pamięć, myślenie dziecka, spostrzegawczość, uwagę, orientację, wyobraźnię i inteligencję twórczą .
Na ruchu jako naturalnej potrzebie wieku dziecięcego oparł swoją metodę wychowania muzycznego szwajcarski muzyk pedagog- Emil Jagues- Dalcroze.
Ruch czynnik niezbędny dla rozwoju dziecka, ćwiczący, a przez to kształtujący mięśnie i układ nerwowy- według metody Dalcroze'a związany z uporządkowanym w czasie ruchem dźwięków, czyli z rytmem muzycznym. Jest on także środkiem, za pomocą, którego dziecko może wyrazić swe przeżycia muzyczne odzwierciedlając zmienność agogiki i dynamiki, nastrój i wyraz emocjonalny muzyki, kierunek linii melodycznej, zmiany artykulacyjne i wreszcie konstrukcję formalna utworu muzycznego.
Taka identyfikacja ruchu dziecka z emocją wynikająca z percepcji muzyki wpływa na rozwój postawy twórczej, kształci samodzielność myślenia, daje możliwość indywidualnej wypowiedzi, a podporządkowanie działań muzyce uczy samoopanowania.

Metoda Dalcroze'a jest syntezą trzech dróg wychowania muzycznego:
- "muzykowania ruchem" /podstawa dalcrozowskiej metody/
- kształcenia słuchu muzycznego
- improwizacji wokalnej, instrumentalnej i ruchowej [A.Dasiewicz-Tobiasz 1986]

Aktywne przeżycie muzyki uzyskane na drodze uprawiania różnorodnych form czynnego muzykowania, poprzedzające teoretyczną analizę zjawisk jest naczelnym założeniem dalcrozowskiego wychowania przez muzykę.
Muzyczność tej metody, nazywanej przez Dalcroze'a " Rytmiką oparta jest na następującym założeniu - od praktyki do teorii - czyli opiera się na następującym działaniu:
- zarejestrowanie słuchowe tego, co się dzieje w muzyce,
- wykonanie ruchowe , czyli aktywne przeżycie tego, co się usłyszało,
- teoretyczne wyjaśnienia zaistniałego zjawiska muzycznego i jego zapis

Dalcrozowskie ćwiczenia rytmiczne ogólnie podzielić można na dwa podstawowe działy:

1. ćwiczenia, których celem jest wychowanie muzyczne dziecka,
2. ćwiczenia o celach, które można nazwać ogólnowychowawczymi

Metoda E. J. Dalcroze'a wykorzystywana jest na zajęciach rytmiki i kształcenia słuchu w Szkołach Muzycznych I i II stopnia, w Akademiach Muzycznych oraz w zajęciach rytmiki w przedszkolach.
Dalcrozowskie ćwiczenia rytmiczne opisane są szczegółowo w książce A Dasiewicz- Tobiasz i A.Kępskiej - "Rytmika w kl. I-III" w pozycji M.Brzozowskiej -Kuczkiewicz - "E.J.Dalcroze i jego rytmika", E.J.Dalcroze - "Pisma wybrane".
W oparciu o założenia metody E.J.Dalcroze'a i innych pedagogów (R.Labana, R.Steinera) inną metodę ruchu jako potrzeby ludzkiej aktywności stworzyła Weronika Sherborne. Wypracowała ona w latach sześćdziesiątych własny system ćwiczeń.
Ma on zastosowanie we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dzieci i korygowaniu jego zaburzeń- nosi nazwę Developmental Movement czyli Ruch Rozwijający.
Opracowany przez W.Sherborne system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi od wczesnego dzieciństwa.

Podstawowe założenia metody to rozwijanie przez ruch:
- świadomości własnego ciała i usprawnienia ruchowego,
- świadomości przestrzeni i działania w niej,
- dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.

W oparciu o te założenia wyróżnia się w metodzie W.Sherborne kilka kategorii ruchu:
- ruch prowadzący do poznania własnego ciała,
- ruch kształtujący związek jednostki z otoczeniem fizycznym,
- ruch wiodący do wytworzenia się związku z drugim człowiekiem,
- ruch prowadzący do współdziałania w grupie,
- ruch kreatywny (ćwiczenia twórcze) [M.Bogdanowicz 1998]

Udział w ćwiczeniach ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym stwarza możliwości ruchowe. Dziecko podczas ćwiczeń ruchowych poznaje przestrzeń w której się znajduje, czuje się w niej bezpieczne, staje się bardziej aktywne, przejawia większą inicjatywę, może być twórcze. Metoda W.Sherborne jest wykorzystywana w Polsce w placówkach oświatowych dla dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju np.
- dzieci upośledzonych umysłowo, autystycznych, z wczesnym porażeniem mózgowym,
- dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania,
- dzieci z niekorzystnych środowisk wychowawczych, np. domów dziecka,
- dzieci głuchych, niewidomych.

Możliwości zapoznania się z metodą ruchu rozwijającego i zestawami ćwiczeń stosowanych w tej metodzie stwarza książka M. Bogdanowicz - "Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka" i kaseta video pt. "Ruch rozwijający W. Sherborne"

BIBLIOGRAFIA
A.Dasiewicz - Tobiasz, A.Kępska - "Rytmika w klasach I-III" 1986
B.Dymara (red.) - "Dziecko w świecie muzyki" 2000
M.Bogdanowicz, B.Kisiel, M.Przasnyska - "Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka" 1998
B.Kamińska - "Badania nad rozwojem muzycznym"
Zmieniony ( 07.11.2013. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 171,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Logopedia 2.0 - pakiet Gold
Logopedia 2.0 - pakiet Gold
PLN 3 920,00
Dodaj do koszyka

Strategie aktywnego nauczania
Strategie aktywnego nauczania
PLN 38,00
Dodaj do koszyka

Sylaby inaczej 2
Sylaby inaczej 2
PLN 38,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!