Logopedia-Fakty
"Bez pojemnych, naładowanych akumulatorów daleko nie zajedziesz, nawet jeśli wiesz, gdzie i jaką drogą jechać"
Marek Szurawski
 
Start arrow Encyklopedia logopedyczna arrow Wady Wymowy arrow P - S arrow Szereg syczący- wady i terapia
23.05.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
5 Produkty,
PLN 347,00
Nasze Strony
 
 
 
 

Szereg syczący- wady i terapia PDF Drukuj Email
Wpisał: Bogumiła Karasek-Sajbor   
19.11.2008.
 
Do szeregu głosek syczących zaliczamy głoski : „s”, „z”, „c”, „dz”. Są to spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe, miejsce artykulacji tworzy przednia część grzbietu języka zbliżająca się do górnych siekaczy. Czubek języka, natomiast znajduje się przy dolnych zębach, siekacze są zbliżone.
A. Sołtys-Chmielowicz zwraca uwagę, iż u pewnej liczby osób szczelina przy „s” i „z” czy też zwarcie i szczelina przy „c” i „dz” tworzone są przy górnych zębach przez apex. Różnic w brzmieniu nie ma dlatego oba sposoby uznawane są za poprawne.1
Przy głoskach syczących język leży płasko za dolnymi zębami, zęby zbliżone, wargi rozchylone, spłaszczone przylegają do zębów.

Najczęstsze wady wymowy głosek „s”, „z”, „c”, „dz” to przede wszystkim:

sygmatyzm (zastępowanie tego szeregu głoskami szumiącymi lub ciszącym. Dziecko zamiast sowa mówi „śowa” lub „szowa”

mogisygmatyzm (Opuszczane (tzw elizje) dziecko zamiast sowa mówi „owa”, zamiast zamek mówi „amek” itd.)

seplenienie międzyzębowe (język znajduje się w linii środkowej lub z boku jamy ustnej wysuwa się między zęby. Jest spłaszczony, brak rowka i dlatego powietrze rozprasza się po całej jego powierzchni. W wymowie osób sepleniących międzyzębowa pozycja języka może pojawiać się również przy artykulacji innych głosek zębowych, takich jak: t, d, n ( łac. multiplex interdentalis)2.

seplenienie boczne (artykulacja polega na niesymetrycznym ułożeniu całego języka. Szczelina nie tworzy się wzdłuż linii środkowej języka lecz w częściach bocznych)

seplenienie nosowe (  układ języka jest prawidłowy, podniebienie miękkie nie jest zupełnie opuszczone, co powoduje, że w czasie artykulacji głosek  powietrze wydychane jednocześnie wydostaje się przez nos i usta.   Do przyczyn seplenienia nosowego należą:

zaburzenie czynności podniebienia miękkiego;

  • zmiany zapalne w jamie nosowej;
  • zapalenie ucha środkowego (u dzieci)3.
  • Mowa bezdźwięczna (głoski przedniojęzykowo zębowe dźwięczne (z i dz) mogą być ubezdźwięczniane. Dziecko zamiast
  • zamek mówi „samek”, zamiast dzwonek mówi „cwonek”.
     

 

 

 

 

Przyczyny wad głosek syczących to najczęściej:

 

  • zaburzenie słuchu fonematycznego (w przypadku substytucji)
  • upośledzenie ostrości słuchu, czasem tak małe, że niezauważalne dla otoczenia i samego dziecka
  • trudności w oddychaniu przez nosbrak uzębienia, przerost trzeciego migdałka, rozszczepy warg i podniebieniawady zgryzu (np. zgryz otwarty jest najczęściej przyczyna sepelenia międzyzebowego)
  • zaburzenia percepcji słuchowej, to nie tylko dokładne słyszenie, ale i interpretacja bodźców dokonywana w mózgu
  • niska sprawność artykulacyjna
  • zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego
  • nieprawidłowy wzorzec mowy

 

Terapia

 

  • Etap pierwszy- usprawnianie motoryki narządów mowy
  • Etap drugi- wywołanie głoski
  • Etap trzeci- utrwalanie



 

Terapia a zwłaszcza wywołanie głosek s,z,c,dz jest trudniejsze od wywołanie głosek sz, ż, cz, dż. W większości przypadków zachodzi potrzeba ćwiczenia motoryki języka, aby uzyskać płaskie położenie jego grzbietu i symetryczny układ narządów w czasie artykulacji. Przy między zębowości nie można ograniczać się do polecenia zbliżenia siekaczy, ale trzeba likwidować przyczynę i odpowiednią gimnastyką uzyskać cofnięcie masy języka w głąb jamy ustnej. Zdarza się tez często, że trzeba skorzystać z pomocy ortodonty lub laryngologa. Bywa, iż trzeba przeprowadzić badanie słuchu i ewentualnie jego leczenie. Przy substytutach trzeba sprawdzić słuch fonematyczny i przy stwierdzeniu jego niedostatków pracę rozpocząć od wyrównania tego deficytu

 

Etap pierwszy :ćwiczenia wstępne

Dość często przyczyną nieprawidłowej realizacji głosek s, z, c, dz jest niezdolność do wytwarzania rowka w linii środkowej języka, co powoduje, że powietrze wydostaje się z jamy ustnej szerokim strumieniem. W takich sytuacjach ćwiczenia wstępne należy rozpocząć od wytworzenia rowka na języku, co można uzyskać poprzez ćwiczenia oddechowe. Zwracać należy uwagę , aby czynność dmuchania wykonywać na konkretne przedmioty. Dzięki temu dowiemy się czy strumień powietrza jest prawidłowo kierowany, a także sprawdzimy długość wydechu.

 

 

Michalak-Widera proponuje następujący zestaw ćwiczeń oddechowych:

 

  • Dmuchanie na chorągiewki
  • Dmuchanie na wiatraczki
  • dmuchanie na płomień świecy
  • dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą
  • Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki
  • Wydmuchiwanie baniek mydlanych
  • Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone ponad głową ćwiczącego na nitkach o różnej długości
  • Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie
  • Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko
  • Dmuchanie przez rurkę do wody
  • Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
  • Nadmuchiwanie balonów
  • Próby gwizdania
  • Gra na instrumentach muzycznych np. organki, trąbka, gwizdek
  • Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułką.
  • Równie ważne są ćwiczenia artykulatorów
  • Wśród ćwiczeń języka wybieramy te, w których język jest na dole np.
  • liczenie po wewnętrznej stronie dolnych zębów czubkiem języka
  • oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów
  • dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesny wybrzmiewaniem samogłoski „e”
  • Natomiast w ćwiczeniach warg zwracamy uwagę na ćwiczenia rozciągające usta np.
  • Wymawianie samogłoski i
  • uśmiech z pokazywaniem i bez pokazywania zębów
  • Zaciskanie górnej wargi na dolną i odwrotnie
  • wydawanie odgłosów : kle kle, me me, be be, he he. Pomocna okazać się mogą przykładowe wierszyki dźwiękonasladowcze
    Zwierzęce gadanie J. Beszczyński































  • Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.
  • Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.
  • Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau
  • Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.
  • Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Ku-ku-ryku.
  • Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me, me, me.
  • Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu, mu, mu.
  • Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
  • Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.
  • Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
  • Nic! Przecież ryby nie mają głosu!

  • Co słychać na wsi? W. Chotomska

  • Co słychać? Zależy - gdzie.
  • Na łące słychać: Kle, kle!
  • Na stawie: Kum, kum!
  • Na polu: Ku - ku, ku - ku!
  • Przed kurnikiem: Kukuryku!
  • Ko - ko - ko - ko - ko! - w kurniku.
  • Koło budy słychać: Hau, hau!
  • A na progu: Miau...
  • A co słychać w domu,
  • Nie powiem nikomu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


bibliografia

 

I. Michalak-Widera: Miłe uszom dźwięki. Unikat-2, Katowice 2003
E. Spałek: Jak pomóc dziecku z wadą wymowy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1996
A. Sołtys-Chmielowicz: Zaburzenia artykulacji /w:/ Podstawy Neurologopedii, T. Gałkowski red., Opole 2005
http://www.plock.edu.pl/prv/logopeda/wady/rozpoznanie/sygmatyzm1.html



 

 

 

Zmieniony ( 19.11.2008. )
 
« poprzedni artykuł
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!