Logopedia-Fakty
"Jeśli planujesz na rok - zasadź nasionko, jeśli na dziesięć lat - drzewo,  lecz jeśli na setki lat - wykształć dzieci."
Konfucjusz

 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow Przykładowe scenariusze zajęć dziecka z opóźnionym rozwojem mowy
26.10.2014.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Szkolenia
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Przykładowe scenariusze zajęć dziecka z opóźnionym rozwojem mowy PDF Drukuj Email
Wpisał: Bogumiła Karasek-Sajbor   
07.03.2011.
 Scenariusz zajęć nr 1

Temat: Części ciała

Cel ogólny:
  • ➔    poznawanie nazw  poszczególnych części ciała
  • ➔    wyzwalanie aktywności dziecka
 (polecana pomoc flash CARDS Części ciała )
 
 
 
Cele szczegółowe:
  • ➔    utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała; 
  • ➔    wskazywanie poszczególnych części ciała (głowa ,ręce ,brzuch, nogi)
  • ➔    rozumienie poleceń nauczyciela
 
 
 
 
Metody pracy:

 

Przebieg zajęć

I. CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA
 

  • 1.    „Jedzie pociąg” – ćwiczenie wdrażająco-integrujące (dowiezienie dziecka przed lustro ).
  • 2.    „To ja”– oglądanie siebie w lustrze – zabawy: „taki duży” (wyciąganie się jak najwyżej do góry), „taki mały” (kucanie z utrzymaniem kontaktu wzrokowego z odbiciem lustrzanym), „taki gruby” (rozkładanie rąk na boki), „taki chudy”(składanie rąk do siebie).
  • 3.    Zabawa „a kuku” – chowanie się i wyglądanie zza lustra (może być też zakrywanie twarzy przez dziecko – „nie ma mnie”, odkrywanie – „jestem”).
  • 4.    Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne- śmieszne minki
 
II. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
  • 1.    Zabawa ruchowa połączona ze śpiewem. Dziecko wykonuje ruchy bierne zawarte w zwrotce piosenki:
 
 
 
„ Pokaż Miłosz, gdzie masz oko, gdzie masz ucho, a gdzie nos.
Gdzie masz rękę, a gdzie nogę, gdzie na głowie rośnie włos.
Daj mi rękę! Wysuń nogą! Kiwnij głową „ tak” i „ nie”.
Klaśnij w ręce! Tupnij nogą! Razem pobawimy się
 
 
  • 2.    Masaż logopedyczny, nazywanie masowanych części ciała Nauczyciel wykonuje masaż logopedyczny, nazywa masowane części twarzy. Dziecko wykonuje ruchy bierne, dotyka ręką części twarzy wymienione przez nauczyciela
  
 
CZĘŚĆ KOŃCOWA1.    
Zakończenie zajęć.
Pochwała ucznia za aktywność.
 
 
Scenariusz zajęć nr 2
Temat: Zabawy ze zwierzętami.
 
 
Cel ogólny:
  • -doskonalenie sprawności artykulacyjnej
 
 
 
Cele szczegółowe:
  • -usprawnianie narządów artykulacyjnych
  • -zachęcanie do samodzielnej wypowiedzi
  • -ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji słuchowej
  • -kształtowanie prawidłowego toru oddechowego
 
 
 
 
 
 
 
Metody pracy:
  • -ćwiczenia artykulacyjne, fonacyjne, gry i zabawy
 
 
 
Środki dydaktyczne:
 
 
Przebieg zajęć
 
I. CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA
1.    Przywitanie się z uczniem. Zapoznanie go z przebiegiem zajęć
2.    Ćwiczenia usprawniające narządy mowy- „Obiad kotka”
 
Rozmowa z uczniem na temat posiłku kota. Wspólne wykonywanie określonych czynności, np.:
-          jedzenie – ułożenie dłoni  w kształcie miseczki, wysuwanie języka z buzi, wysuwanie języka z buzi, wykonywanie ruchów naśladujących wylizywanie,
-          oblizywanie z zadowoleniem górnej wargi, potem dolną, następnie górną i dolną jednocześnie w prawą stronę , potem w lewą,
-          po jedzeniu mycie ząbków górnych językiem, potem dolnych,
-          okazywanie zadowolenia – mruczenie, uśmiechanie się ze zwartymi zębami i ustami rozciągniętymi na boki.
 
 
 
II. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
1.    Zabawa: Czyj to cień. Łączenie obrazka przedstawiającego zwierzęta domowe z jego cieniem (polecana pomoc Kontury i cienie ). Ćwiczenia naśladowania głosów wydawanych przez przedstawione zwierzęta. Przedstawienie podpisów z odgłosami zwierząt. (polecana pomoc Dźwięki w zoo - płyta CD z fotografiami )
2.    Zgadnij czyj to głos- zabawa słuchowo-ortofoniczna. Osoba prowadząca odtwarza nagrania głosów zwierząt. Pyta, czyj to głos. Po odgadnięciu przez dziecko zagadki powtarza dźwięki, przypominając o charakterystycznym dla niego układzie ust, języka czy zębów. (polecana pomoc Dźwięki w zoo - płyta CD z fotografiami )
3.    Zabawa oddechowe-kolorowe piórka
 
 
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
  • 1.    Zakończenie zajęć. Pochwała ucznia za aktywność.
  • 2.    Zadanie pracy domowej- pokoloruj obrazek ze zwierzętami domowymi
 

 
 
Scenariusz zajęć nr 3
 Temat: Poznajemy samogłoski

Cel główny:
  • powtarzanie, róznicowanie, czytanie poznanych samogłosek
 
 
 
Cele szczegółowe:
  • ➔    Stymulowanie rozwoju pamięci
  • ➔    Rozwijanie zdolności koncentracji uwagi
  • ➔    Stymulowanie zdolności koncentracji uwagi na słuchaniu
  • ➔    Usprawnianie narządów artykulacyjnych
 
 
 
 
 
 

Metody
➔    metoda symultaniczno-sekwencyjna wczesnego czytania prof. J. Cieszyńskiej
➔    metoda werbo-tonalna

I. CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA
1. Przywitanie się z uczniem. Zapoznanie go z przebiegiem zajęć

2. Zabawa  „Co tu nie pasuje ”?- ćwiczenie systemu syntaktycznego
a) Obrazki na jednym pasku przedstawiające znane rzeczy z otoczenia ( 2 jednakowe, trzecia inna np. lalka, lalka, auto
Pytanie: co tu nie pasuje?
Odpowiedź: auto
Pytanie: dlaczego auto nie pasuje?
Odpowiedź: bo tu są lale

3. Zabawa- kategoryzowanie zabawekPrzygotowujemy  zabawki -auto, miś, lalka oraz obrazki przedstawiające różne misie, różne lalki, różne auta zadaniem ucznia jest dopasowanie desygnatu do zabawki.

II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
1. Powtarzanie, rozpoznawanie i odczytywanie samogłosekWykonujemy rytmy ciała dla samogłosek A,I, U za każdym razem ukazując obraz graficzny głoski wymawianej w czasie wykonywanych ćwiczeń metoda werbo-tonalną.

2. Pokazujemy litery i nazywamy je A, I,U głośno je nazywając. Wydajemy polecenia „daj A”, „daj I”, „daj U”

3. Czytanie samogłosek w paradygmacie- ćwiczenie sekwencji wzrokowych, układanie od strony lewej do prawej, rozpoznawanie i nazywanie
Paradygmat z samogłoskami położony na stoliku, obok paradygmatu leżą kartoniki z samogłoskami. Kartoniki są wymieszane i odwrócone literą do stolika. Polecenie: ułóż tak samo
Dziecko odwraca kartonik z samogłoską. Pytanie: co to? Dziecko odpowiada nazywając samogłoskę i układa kartonik w puste okno w paradygmacie od strony lewej do prawej.

III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
Wklejenie do zeszytu poznanych samogłosek, pochwalenie dziecka za aktywność.







Zmieniony ( 07.03.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 171,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Logopedia 2.0 - pakiet Gold
Logopedia 2.0 - pakiet Gold
PLN 3 920,00
Dodaj do koszyka

Strategie aktywnego nauczania
Strategie aktywnego nauczania
PLN 38,00
Dodaj do koszyka

Sylaby inaczej 2
Sylaby inaczej 2
PLN 38,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!