Logopedia-Fakty
Żyjemy w czasach informacji, w których umiejętność ustawicznego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji jest kluczem do sukcesu.

 

Brian Tracy

 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow Zestaw pomocy do badania praksji i gnozji
31.07.2014.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Pomoce logopedyczne
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Szkolenia
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Zestaw pomocy do badania praksji i gnozji PDF Drukuj Email
Wpisał: Patrycja Kwintal   
09.03.2011.
    Przeprowadzając próby zmierzające do wykrycia zaburzeń mających charakter apraksji  należy ustalić, czy u chorego występują zaburzenia ruchowe mające charakter apraksji, tzn. zaburzenia w dowolnym wykonywaniu czynności celowych, nie wynikające z zaburzeń ruchowych, mających charakter bardziej elementarny. W tym celu stosuje się próby dwojakiego rodzaju.
    Próby globalne - do tego rodzaju należą wszystkie te próby, w których prosi się chorego o wykonanie prostych codziennych czynności, np. zapalenia papierosa, zawiązania buta, zaklejenia koperty, zapięcia szlafroka, wbicia gwoździa itp. Próby te można wykonywać w sytuacji realnej, tzn. dając choremu odpowiednie przedmioty, bądź w sytuacji wyobrażalnej, tzn. prosząc chorego, aby pokazał – nie dysponując odpowiednimi przedmiotami – jak się daną czynność wykonuje. Do tej grupy zaliczyć należy także próby na tzw. praksję symboliczną, obejmujące wykonanie przez chorego szeregu umownych gestów używanych w porozumiewaniu się (np. gest przywołania, gest pozdrowienia, grożenia itp.).
    Próby analityczne, sensybilizowane - są to próby badające przestrzenną organizację czynności (czy np. chory potrafi naśladować złożone przestrzenne rozmieszczenie kończyn względem własnego ciała – tzw. praksja przestrzenna), próby badające umiejętność znajdowania właściwych ułożeń kończyn (czy np. chory potrafi ułożyć dłoń w postaci “rogów” – tzw. praksja pozy) bądź narządów jamy ustnej (czy np. chory potrafi włożyć język między wargę a zęby-praksja oralna), wreszcie próby badające organizację ruchu w czasie (czy np. chory potrafi nauczyć się wykonywać prosty ciąg ruchowy w postaci położenia dłoni płasko na stole, potem dłoni bokiem i kułakiem – tzw. praksja dynamiczna).

 Zestaw pomocy do badania praksji:
 
1. CAŁEGO CIAŁA

  • - Deskorolka, deska z kółkami-  wymagają od ćwiczącego skupienia uwagi (utrzymanie przyjętej pozycji, zmiany aktywności podczas ruchu) i dają możliwość wykonania ruchów symetrycznych ramion w sposób naprzemienny. Dziecko leży (siedzi, stoi) na desce, trzyma sznurek i ciągnąc sznurek na przemian rękoma porusza się w takim tempie jak samo potrafi. Można poruszać się do przodu, do tyłu, z płaszczyzny pochyłej (najsilniejsza stymulacja). Dziecko poruszając się na ruchomej desce może zbierać celowo rozrzucone przedmioty z lewej i z prawej strony dziecka. Doskonali w ten sposób funkcje wzrokowe -przeszukiwanie i przekraczanie środka linii ciała.
  • - Trampolina, podskoki na piłce itp. sprzęcie - najbardziej widocznym efektem tych ćwiczeń jest poprawa emisji i siły głosu, a radosne i spontaniczne wypowiedzi zadziwiają ćwiczących.
  • - Ścieżka z kwadratów ( wykładziny o różnej fakturze), nadmuchany specjalnie materac - chodzenie po nierównej płaszczyźnie (wyboistej,) jest bardzo bezpieczne, ale jeśli sprawia problemy ćwiczący schodzi do niższej pozycji. Taki sprzęt daje możliwości świetnej i bezpiecznej zabawy, rozszerza pole działania.  [ proponujemy Ścieżka dotykowa ]
  • - Huśtawka, równoważnia - wrzucanie woreczków (piłeczek, ringo) do koszyka (pudełka, kartonu)  będąc na huśtawce umożliwia planowanie ruchu (intencja zgodna z zamiarem) i daje poczucie sprawstwa.
  • - Kolorowa drabinka - różne kierunki ruchu  (lewo-prawo, góra-dół), różne tempo ruchu,  ćwiczenia dają możliwość wykonania ruchów symetrycznych ramion w sposób naprzemienny, dziecko wdrapując się na drabinę zmienia położenie rąk dodatkowo można wprowadzić zmiany rąk na określony kolor, w ten sposób doskonali  funkcje wzrokowe
 
2. RĘKI
- kolczaste dyski -  zaciskanie pięści  [ proponujemy dyski dotykowe ]
- wałki, ringa - powolne przesuwanie rąk po wałku, ringu ( wkoło)
- tacka z piaskiem - „rysowanie” jednym palcem bądź całą ręką różnych figur, obrazków   [ proponujemy Wanna piaskowa duża ]
- koraliki - wyciąganie koralików za pomocą szczypiec, nawlekanie koralików na sznurek [ proponujemy Korale drewniane   ]
- czynności samoobsługowe -wiązanie sznurówek, zapinanie guzików  [ proponujemy Kącik manipulacyjny - domek , bucik ]
- maskowanie czynności - udawanie gry na fortepianie, wkręcanie śruby - przekładanie klocków z prawej ręki do lewej - gest przywołania, gest pozdrowienia, grożenia

3. ORALNEJ - czyli umiejętność wykonywania zamierzonych, celowych ruchów poprzez poszczególne narządy, jest niezbędna do prawidłowego rozwoju ogólnego dziecka, w tym także jego mowy
 
 
  • 1.    Przy szeroko otwartych ustach ( tak jak do samogłoski a) zawiń czubek języka na górną, a następnie na dolną wargę
  • 2.    Przy szeroko otwartych ustach wysuń język z buzi a następnie energicznie go skurcz, tak, aby czubek języka nie podniósł się do góry.
  • 3.    Przy szeroko otwartych ustach podnieś język do środka wałka dziąsłowego górnego i wypowiedz głoskę l (język musi być wyprostowany).
  • 4.    Zrób koci grzbiet: ułóż czubek języka na dole (za dolnymi zębami), a środek języka ułóż w łuk, aby nastąpiło zwarcie z podniebieniem.
  • 5.    Wysuń język na brodę najdalej jak potrafisz. Nakryj go górną wargą i dmuchaj na środek języka.
  • 6.    Ułóż usta w dzióbek (wymowa samogłoski u), a następnie w słoneczko (wymowa samogłoski i).
  • 7.    Przy złączonych zębach ułóż usta w ryjek (usta do przodu) i słoneczko (usta rozciągnięte)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zestaw pomocy do badania gnozji:

1. SŁUCH
- najczęściej stosowane są próby polegające na eksponowaniu pacjentowi z taśmy magnetofonowej szeregu bardzo charakterystycznych i dobrze znanych dźwięków i szmerów wydawanych przez różne zwierzęta i przedmioty lub towarzyszących określonym zjawiskom bądź czynnościom (np. szczekanie psa, dźwięk dzwonu, gdakanie kury itp.), z prośbą, aby powiedział z jakim przedmiotem, zjawiskiem lub czynnością związany jest dany dźwięk

  • –    puszczanie muzyki : szybkiej – wolnej, głośnej – cichej    [ proponujemy
  • –    reagowanie ruchem na określony sygnał dźwiękowy lub na pauzę
 
 
 
 
2. DOTYK - zdolność spostrzegania przedmiotów poprzez ich wyczuwanie dłonią przy zamkniętych oczach - stosuje się próby polegające na wkładaniu pacjentowi do dłoni różnych dobrze mu znanych przedmiotów (np. klucza, grzebienia itp.) prosząc go o podanie ich nazwy, bądź próbek materiałów o różnych cechach (np. gładkich, chropowatych, twardych, miękkich itp.), polecając mu, aby określił ich właściwości.
 
- powierzchnie o różnej fakturze       [ proponujemy Fakturowa loteryjka z fotografiami ]
- figury o różnych kształtach              [ proponujemy miękkie figury ]
- przedmioty o różnej temperaturze [ proponujemy Kulki edukacyjne ]
- przedmioty o różnej wielkości 
 
 
 
3. WZROK - stosuje się próby polegające na wzrokowym eksponowaniu pacjentowi różnego rodzaju materiału rysunkowego, przedstawiającego przedmioty bądź nawet określone sytuacje i polecenia mu, aby opisał to, co zostało pokazane.
 
 
  • –    reagowanie na światło lub jego brak
  • –    reagowanie ruchem na określony dostrzeżony sygnał
  • –    reagowanie na określoną barwę     
         
 
 
 
 
4. WĘCH - najczęściej stosowane są próby polegające na  podaniu różnego rodzaju zapachów, z prośbą aby pacjent dopasowywał określony zapach do odpowiedniego produktu
 
 
  • –    rozpoznawanie zapachów miłych i niemiłych
  • –    rozpoznawanie zapachów łagodnych i ostrych –
 
 [ proponujemy zestaw olejków ]
 
5. SMAK - najczęściej stosowane są próby polegające na spróbowaniu różnego rodzaju produktów, z prośbą aby pacjent dopasowywał określony smak do odpowiedniego produktu

  • –    rozpoznawanie smaków: słodki, kwaśny, gorzki, słony, ostry
Zmieniony ( 09.03.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Komputerowa Encyklopedia Drzew i Krzewów
Komputerowa Encyklopedia Drzew i Krzewów
PLN 19,90
Dodaj do koszyka

Komputerowa Encyklopedia Kwiatów
Komputerowa Encyklopedia Kwiatów
 Cena przez telefon
Zabawy odprężające dla dzieci
Zabawy odprężające dla dzieci
PLN 22,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!