Logopedia-Fakty
"Świat, w którym będą żyły nasze dzieci, zmienia się cztery razy szybciej niż szkoły. "
dr Willard Daggett

 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow Zestaw pomocy do badania praksji i gnozji
22.12.2014.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Zestaw pomocy do badania praksji i gnozji PDF Drukuj Email
Wpisał: Patrycja Kwintal   
09.03.2011.
    Przeprowadzając próby zmierzające do wykrycia zaburzeń mających charakter apraksji  należy ustalić, czy u chorego występują zaburzenia ruchowe mające charakter apraksji, tzn. zaburzenia w dowolnym wykonywaniu czynności celowych, nie wynikające z zaburzeń ruchowych, mających charakter bardziej elementarny. W tym celu stosuje się próby dwojakiego rodzaju.
    Próby globalne - do tego rodzaju należą wszystkie te próby, w których prosi się chorego o wykonanie prostych codziennych czynności, np. zapalenia papierosa, zawiązania buta, zaklejenia koperty, zapięcia szlafroka, wbicia gwoździa itp. Próby te można wykonywać w sytuacji realnej, tzn. dając choremu odpowiednie przedmioty, bądź w sytuacji wyobrażalnej, tzn. prosząc chorego, aby pokazał – nie dysponując odpowiednimi przedmiotami – jak się daną czynność wykonuje. Do tej grupy zaliczyć należy także próby na tzw. praksję symboliczną, obejmujące wykonanie przez chorego szeregu umownych gestów używanych w porozumiewaniu się (np. gest przywołania, gest pozdrowienia, grożenia itp.).
    Próby analityczne, sensybilizowane - są to próby badające przestrzenną organizację czynności (czy np. chory potrafi naśladować złożone przestrzenne rozmieszczenie kończyn względem własnego ciała – tzw. praksja przestrzenna), próby badające umiejętność znajdowania właściwych ułożeń kończyn (czy np. chory potrafi ułożyć dłoń w postaci “rogów” – tzw. praksja pozy) bądź narządów jamy ustnej (czy np. chory potrafi włożyć język między wargę a zęby-praksja oralna), wreszcie próby badające organizację ruchu w czasie (czy np. chory potrafi nauczyć się wykonywać prosty ciąg ruchowy w postaci położenia dłoni płasko na stole, potem dłoni bokiem i kułakiem – tzw. praksja dynamiczna).

 Zestaw pomocy do badania praksji:
 
1. CAŁEGO CIAŁA

  • - Deskorolka, deska z kółkami-  wymagają od ćwiczącego skupienia uwagi (utrzymanie przyjętej pozycji, zmiany aktywności podczas ruchu) i dają możliwość wykonania ruchów symetrycznych ramion w sposób naprzemienny. Dziecko leży (siedzi, stoi) na desce, trzyma sznurek i ciągnąc sznurek na przemian rękoma porusza się w takim tempie jak samo potrafi. Można poruszać się do przodu, do tyłu, z płaszczyzny pochyłej (najsilniejsza stymulacja). Dziecko poruszając się na ruchomej desce może zbierać celowo rozrzucone przedmioty z lewej i z prawej strony dziecka. Doskonali w ten sposób funkcje wzrokowe -przeszukiwanie i przekraczanie środka linii ciała.
  • - Trampolina, podskoki na piłce itp. sprzęcie - najbardziej widocznym efektem tych ćwiczeń jest poprawa emisji i siły głosu, a radosne i spontaniczne wypowiedzi zadziwiają ćwiczących.
  • - Ścieżka z kwadratów ( wykładziny o różnej fakturze), nadmuchany specjalnie materac - chodzenie po nierównej płaszczyźnie (wyboistej,) jest bardzo bezpieczne, ale jeśli sprawia problemy ćwiczący schodzi do niższej pozycji. Taki sprzęt daje możliwości świetnej i bezpiecznej zabawy, rozszerza pole działania.  [ proponujemy Ścieżka dotykowa ]
  • - Huśtawka, równoważnia - wrzucanie woreczków (piłeczek, ringo) do koszyka (pudełka, kartonu)  będąc na huśtawce umożliwia planowanie ruchu (intencja zgodna z zamiarem) i daje poczucie sprawstwa.
  • - Kolorowa drabinka - różne kierunki ruchu  (lewo-prawo, góra-dół), różne tempo ruchu,  ćwiczenia dają możliwość wykonania ruchów symetrycznych ramion w sposób naprzemienny, dziecko wdrapując się na drabinę zmienia położenie rąk dodatkowo można wprowadzić zmiany rąk na określony kolor, w ten sposób doskonali  funkcje wzrokowe
 
2. RĘKI
- kolczaste dyski -  zaciskanie pięści  [ proponujemy dyski dotykowe ]
- wałki, ringa - powolne przesuwanie rąk po wałku, ringu ( wkoło)
- tacka z piaskiem - „rysowanie” jednym palcem bądź całą ręką różnych figur, obrazków   [ proponujemy Wanna piaskowa duża ]
- koraliki - wyciąganie koralików za pomocą szczypiec, nawlekanie koralików na sznurek [ proponujemy Korale drewniane   ]
- czynności samoobsługowe -wiązanie sznurówek, zapinanie guzików  [ proponujemy Kącik manipulacyjny - domek , bucik ]
- maskowanie czynności - udawanie gry na fortepianie, wkręcanie śruby - przekładanie klocków z prawej ręki do lewej - gest przywołania, gest pozdrowienia, grożenia

3. ORALNEJ - czyli umiejętność wykonywania zamierzonych, celowych ruchów poprzez poszczególne narządy, jest niezbędna do prawidłowego rozwoju ogólnego dziecka, w tym także jego mowy
 
 
  • 1.    Przy szeroko otwartych ustach ( tak jak do samogłoski a) zawiń czubek języka na górną, a następnie na dolną wargę
  • 2.    Przy szeroko otwartych ustach wysuń język z buzi a następnie energicznie go skurcz, tak, aby czubek języka nie podniósł się do góry.
  • 3.    Przy szeroko otwartych ustach podnieś język do środka wałka dziąsłowego górnego i wypowiedz głoskę l (język musi być wyprostowany).
  • 4.    Zrób koci grzbiet: ułóż czubek języka na dole (za dolnymi zębami), a środek języka ułóż w łuk, aby nastąpiło zwarcie z podniebieniem.
  • 5.    Wysuń język na brodę najdalej jak potrafisz. Nakryj go górną wargą i dmuchaj na środek języka.
  • 6.    Ułóż usta w dzióbek (wymowa samogłoski u), a następnie w słoneczko (wymowa samogłoski i).
  • 7.    Przy złączonych zębach ułóż usta w ryjek (usta do przodu) i słoneczko (usta rozciągnięte)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zestaw pomocy do badania gnozji:

1. SŁUCH
- najczęściej stosowane są próby polegające na eksponowaniu pacjentowi z taśmy magnetofonowej szeregu bardzo charakterystycznych i dobrze znanych dźwięków i szmerów wydawanych przez różne zwierzęta i przedmioty lub towarzyszących określonym zjawiskom bądź czynnościom (np. szczekanie psa, dźwięk dzwonu, gdakanie kury itp.), z prośbą, aby powiedział z jakim przedmiotem, zjawiskiem lub czynnością związany jest dany dźwięk

  • –    puszczanie muzyki : szybkiej – wolnej, głośnej – cichej    [ proponujemy
  • –    reagowanie ruchem na określony sygnał dźwiękowy lub na pauzę
 
 
 
 
2. DOTYK - zdolność spostrzegania przedmiotów poprzez ich wyczuwanie dłonią przy zamkniętych oczach - stosuje się próby polegające na wkładaniu pacjentowi do dłoni różnych dobrze mu znanych przedmiotów (np. klucza, grzebienia itp.) prosząc go o podanie ich nazwy, bądź próbek materiałów o różnych cechach (np. gładkich, chropowatych, twardych, miękkich itp.), polecając mu, aby określił ich właściwości.
 
- powierzchnie o różnej fakturze       [ proponujemy Fakturowa loteryjka z fotografiami ]
- figury o różnych kształtach              [ proponujemy miękkie figury ]
- przedmioty o różnej temperaturze [ proponujemy Kulki edukacyjne ]
- przedmioty o różnej wielkości 
 
 
 
3. WZROK - stosuje się próby polegające na wzrokowym eksponowaniu pacjentowi różnego rodzaju materiału rysunkowego, przedstawiającego przedmioty bądź nawet określone sytuacje i polecenia mu, aby opisał to, co zostało pokazane.
 
 
  • –    reagowanie na światło lub jego brak
  • –    reagowanie ruchem na określony dostrzeżony sygnał
  • –    reagowanie na określoną barwę     
         
 
 
 
 
4. WĘCH - najczęściej stosowane są próby polegające na  podaniu różnego rodzaju zapachów, z prośbą aby pacjent dopasowywał określony zapach do odpowiedniego produktu
 
 
  • –    rozpoznawanie zapachów miłych i niemiłych
  • –    rozpoznawanie zapachów łagodnych i ostrych –
 
 [ proponujemy zestaw olejków ]
 
5. SMAK - najczęściej stosowane są próby polegające na spróbowaniu różnego rodzaju produktów, z prośbą aby pacjent dopasowywał określony smak do odpowiedniego produktu

  • –    rozpoznawanie smaków: słodki, kwaśny, gorzki, słony, ostry
Zmieniony ( 09.03.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 171,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Diagnoza dziecka rozpoczynajacego naukę z nową podst. program.
Diagnoza dziecka rozpoczynajacego naukę z nową podst. program.
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku...
 Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku...
PLN 49,00
Dodaj do koszyka

Chcę mówić - Pomoce do rehabilitacji afazji
 Chcę mówić - Pomoce do rehabilitacji afazji
PLN 35,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!