Logopedia-Fakty

W rozwoju zabawy 3- latków obserwujemy , jak budowaniu sekwencji czynności towarzyszy budowanie zdań złożonych z użyciem spójników.  

( prof. Jagoda. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia., WE Kraków 2007,s. 211).  

 
Start arrow Publikacje fachowe arrow Logopedia arrow Odruchy a mowa
19.09.2014.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Szkolenia
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Odruchy a mowa PDF Drukuj Email
Wpisał: Bogumiła Karasek-Sajbor   
06.05.2011.
Rozwój mowy nie zaczyna się od chwili, kiedy dziecko wypowiada pierwsze słowa. Rozwój mowy jak i innych czynności układu nerwowego, zaczyna się od chwili poczęcia. Dziecko, już jako płód, przygotowuje się do rozpoczęcia nabywania mowy – okres przygotowawczy. W tym czasie zaczynają się również kształtować odruchy, które później będą miały istotny wpływ na kształtowanie się mowy.
Mowa bowiem to nie tylko wyższa funkcją psychiczna ale także jako czynność motoryczna aparatu artykulacyjnego i języka zależna jest od odpowiedniej integracji odruchów i reakcji:

• Jedzenia-ssanie, połykanie, gryzienie, kąsanie
• Ekspresji emocjonalnej twarzy-zadowolenia, uśmiechu, płaczu, gniewu
• Reakcji wzrokowych oraz słuchowych- m.in. otwarcia oczu, mrugania, koncentrowania się wzrokowego i słuchowego
• Artykulacji dźwięków w sposób naturalny

Podczas badania logopedycznego noworodka ocenie poddawane są odruchy z głównych punktów twarzy, istotnych dla rozwoju mowy (koncepcja S. Masgotowej):

1. Odruch ssania
2. Odruch przełykania
3. Odruch nasycenia...

4. Odruch kąsania, gryzienia i zaciskania zębów
5. Odruch żucia
6. Odruch wymiotny
7. Odruch ryjkowy
8. Dłoniowo-bródkowy odruch Babkina
9. Odruch szukania ustami
10. Odruch ustalenia głowy

Odruch ssania pojawia się w 14 tygodniu życia płodowego a wygasa między 1 a 2 rokiem życia. Przy prawidłowym przebiegu rozwoju płodowego i narodzin noworodek jest zdolny do ssania zaraz po urodzeniu. Odruch ssania wywołują bodźce dotykowe na linii warg w osi symetrii twarzy i na mediadorsum. Główną funkcja fizjologiczna tego odruchu jest zaspokojenie podstawowej potrzeby pokarmowej, fizyczne przetrwanie, przedłużenie życia. Zintegrowany odruch zapewnia m.in. zaspokojenie podstawowych potrzeb pokarmowych i zadowolenie, eliminacje stresu, poczucie miłości, bezpieczeństwa. W zakresie tego odruchu można zaobserwować następujące patologie:nie obserwuje się akcji ssania, niemożliwe jest przełykanie, odwrócona reakcja-zamiast wciągania wypychanie językiem, zakłócone oddychanie, gryzienie, ssanie.
Odruch przełykania funkcjonuje od narodzin przez całe życie;; integracja w 4 m.ż.; zintegrowany odruch przełykania funkcjonuje z odruchem ssania, żucia i oddychania. Odruch ten wywołujemy przez stymulacje obszaru krtani lub tylnej części języka oraz systemu trawienia pod wpływem wydzielania śliny. Bodźcem może stać się widok jedzenia. Zintegrowany odruch połykania zabezpiecza podstawowe potrzeby pokarmowe, pomaga regulować procesy homeostazy w organizmie, daje poczucie nasycenia, chroni przed krztuszeniem się pokarmem. W zakresie tego odruchu można zaobserwować następujące patologie np.: nie ma akcji połykania, nie ma ssania, wypychanie językiem , chroniczny odruch wymiotny, brak ułożenia języka w miseczkę , refluks.
Odruch nasycenia uaktywnia się po odruchu ssania i zaspokojeniu potrzeby jedzenia. Bodźcem wywołującym ten odruch jest jedzenie, jego ilość, zapach i smak. Aktywnie funkcjonuje od narodzin do 1 r.ż. zintegrowany odruch nasycenia zapewnia realizacje podstawowych potrzeb organizmu niezbędnych do przetrwania i daje poczucie komfortu i zadowolenia. Patologicznie działający odruch przejawia się m.in: stałą potrzebą jedzenia, stałym odruchem wymiotnym, niewystarczająca akcja ssaniem lub jej brakiem, zaburzonym oddychaniem.
Odruchy kąsania, gryzienia i zaciskania zębów aktywizuje się po narodzinach i uaktywniają się w 5-7 m.ż., aktywnie funkcjonują do końca życia, integracja: 7-9 rok życia.) Odruchy te wywołujemy dotykając palcem wskazującym dziąseł od przodu: reakcja zaciśnięcia szczęk. Zintegrowane odruchy zapewniają realizowanie podstawowych potrzeb organizmu związanych z jedzeniem, pomagają w regulacji procesów homeostazy. Patologicznie działający odruch m.in: nie obserwuje się akcji kąsania, gryzienia i zaciskania zębów oraz żucia, patologicznie aktywne kąsanie, gryzieni i zaciskanie zębów, stała potrzeba jedzenia, stałe odmawianie jedzenia, brak poczucia nasycenia, zaburzone oddychanie.
odruch żucia (pojawia się około 7 m.ż., aktywnie funkcjonuje od 12 miesiąca przez całe życie; musi wycofać się odruch kąsania, żeby się pojawił odruch żucia. Jest to odruch nieuświadomiony, często jest stymulowany przez dziecko np. wkłada piąstki do buzi, zabawki i próbuje żuć dziąsłami. Dziecko odwrażliwia sobie wtedy śluzówkę jamy ustnej przez żucie. Odruch żucia, który oprócz prawidłowości pokarmowych gwarantuje płynność ruchów mownych przy gaworzeniu. Sprawne ruchowo dziecko najczęściej manipuluje wokół twarzy, jamy ustnej) – dotykanie dziąseł w okolicach zębów trzonowych reakcja – ruchy żujące. Patologicznie działający odruch: nie obserwuje się akcji kąsania, gryzienia i zaciskania zębów oraz żucia, patologicznie aktywne kąsanie, gryzieni i zaciskanie zębów, stała potrzeba jedzenia, stałe odmawianie jedzenia, brak poczucia nasycenia, zaburzone oddychanie.
Odruch wymiotny funkcjonuje od urodzenia, pozostaje na całe życie; odruch pierwotnie jest związany z reakcją na zbyt dużą ilość pokarmu. Wywołujemy go poprzez podrażnienie tylnej części języka: reakcja- odchylenie głowy ku tyłowi. Patologicznie działający odruch: nie obserwuje się akcji ssania oraz przełykania, stały odruch wymiotny, patologiczne otwieranie ust, słaba reakcja przełykania, refluks, ssanie i gryzienie języka.
Odruch ryjkowy. W okresie niemowlęcym schematy tego odruchu wykorzystywane są w celach poszukiwania piersi, ssania i wciągania. W późniejszym okresie życia umożliwia on nabycie umiejętności picia z kubka, przez słomkę, dmuchania, całowania. Bierze on udział w rozwoju mowy i artykułowaniu głosek: j,l,o,u,w,a,e,s,z,c,dz,cz,sz,rz. Wywołujemy go dotykając warg niemowlaka a on skraca okrężne mięsnie warg i przywodzi je do środka- reakcja trąbkowa Odruch ten pojawia się w 1 tygodniu po narodzinach, aktywnie funkcjonuje do 3 r.ż i towarzyszy nam przez całe życie.
Patologicznie działający odruch m.in: brak odpowiedniej reakcji trąbkowej, stały odruch trąbkowy, patologiczne otwieranie ust, słaba reakcja zamknięcia ust, słaba reakcja połykania, zaburzone oddychanie.
Dłoniowo-bródkowy odruch Babkina- Odruch ten pojawia się w 2 miesiącu życia płodowego, rozwija się aktywnie w ciągu 4 miesięcy po urodzeniu. Wywołujemy go poprzez naciśnięcie palcami leżącemu na plecach niemowlęciu na dłonie obu rąk. W tym momencie powstaje reakcja zwrotna w postaci otwierania oraz przyginania głowy (do piersi) do przodu lub w bok. Rozwój tego odruchu konieczny jest dla koordynacji ręce-usta, które później przekształcają się w koordynacje ręce-język służące rozwojowi mowy i komunikacji.
Jeżeli odruch ten utrzyma się zbyt długo, osoba może mieć za mocno zaciśnięte pięści, co świadczy o napięciach w ciele, a także o tendencjach do neurozy, także u dzieci jąkających się lub cierpiących na lęki, ręce są często zaciśnięte w pięści.
Odruch szukania ustami pojawia się w 26 tygodniu życia płodowego. Przy prawidłowym rozwoju aktywny jest tuz po narodzinach. Początkowo związany jest z poszukiwaniem piersi matki i aktywizuje odruch ssania. Uczy w orientacji w przestrzeni: lewa-prawa, w przód- w tył. Wywołujemy go stymulując środek górnej lub dolnej wargi oraz kącików ust. Dziecko odwraca głowę w kierunku bodźca. Patologicznie działający odruch: dysfunkcjonalna lub patologiczna reakcja na pobudzenie odruchu szukania- nieprawidłowy obrót głowy, patologiczne napięcie mięśni szyi i głowy, stała potrzeba lub odmawianie jedzenia.
Odruch ustalenia głowy-pojawia się w 4 miesiącu życia prenatalnego z jednoczesnym kształtowaniem się ruchów głowy. Pomaga w rozwoju aparatu artykulacyjnego, sprzyja kształtowaniu się orientacji z przestrzeni. Odruch ten wywołujemy pochylając tułów niemowlęcia z pozycji siedzącej na boki i do przodu i do tyłu. Reakcja jest ruch głowy w przeciwnym kierunku do przemieszczania tułowia. Istnieją dwa rodzaje tegoz odruchu:
Wzrokowy i błędnikowy



Bibliografia
1. S. Masgutowa, A. Regner: Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej. Wrocław 2009.
2. Fedorowska W., Wardowska B., Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy dziecka, Glottispol, Gdańsk 1995;
Zmieniony ( 05.11.2013. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 171,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Wibrator logopedyczny MASSAGE PEN Therapeutic
Wibrator logopedyczny MASSAGE PEN Therapeutic
PLN 75,00
Dodaj do koszyka

Myślę, czytam, rysuję - PAKIET PRZEDSZKOLAKA
Myślę, czytam, rysuję - PAKIET PRZEDSZKOLAKA
PLN 75,00
Dodaj do koszyka

Analogie Tematyczne - A.Nallur, A.Nepomuceno
Analogie Tematyczne - A.Nallur, A.Nepomuceno
PLN 85,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!