Logopedia-Fakty

 "Dotyk stanowi wstęp do interakcji między mną a światem."

  Affortel, 1997, s 19.

 
Start arrow Narzędzia diagnostyczne arrow Narzędzia diagnostyczne do oceny funkcji percepcyn arrow Zestaw do badania Lateralizacji i Konwergencji
21.05.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
1 Produkt,
PLN 33,00
Nasze Strony
 
 
 
 

Zestaw do badania Lateralizacji i Konwergencji PDF Drukuj Email
Wpisał: P.W.D APEX   
22.11.2011.
 Zestaw  do badania  Lateralizacji i Konwergencji
 
Ustalenie programu terapii dla dzieci z zaburzeniami i deficytami rozwojowymi oraz  zaburzeniami  komunikacji językowej  wymaga przeprowadzenia diagnozy dominacji stronnej (ręki, oka, ucha i nogi). Wbrew obiegowym poglądom nie należy czekać zbyt długo na ustalenie się dominacji ręki. Praworęczne dzieci wcześnie ujawniają swoje preferencje stronne. Już dziewięciomiesięczne niemowlęta wykorzystują w geście wskazywania palcem prawą rękę.

 
Jak zbadać lateralizację i konwergencję stosownie do przedziału wiekowego?

 Poniżej przekazujemy szczegółowe sposoby badania.

Badanie oka dominującego.
Dzieci:
Prosimy dziecko o patrzenie:
a)    przez kalejdoskop
b)    do  słoiczka
c)    przez otwór w kartce ( przygotować we własnym zakresie)
d)    dziurkę od klucza
e)    przy robieniu zdjęć
Dorośli:
Prosimy pacjenta o patrzenie w:
a)    mikroskop ( przygotować we własnym zakresie)
b)    celownik strzelby ( jw)
c)    wizjer ( jw)
d)    przeźrocza w przeglądarce ( jw)

Badanie ręki dominującej:
Dzieci małe tj poniżej 3 roku życia oraz  3 – 4 letnie :
 a) wrzucanie klocków do pudełeczka (klocki i pudełko muszą być umieszczone w linii
środkowej przed dzieckiem),
b) odkręcanie zakrętki słoiczka,
c) krajanie wałeczka z plasteliny (nóż musi leżeć w linii środkowej trzonkiem skierowanym
prostopadle do dziecka).

d) ustawanie wieży z klocków
e) wskazywanie przedmiotu nazwanego (  np. wskaż  palcem, gdzie jest zielone krzesło – obserwujemy, którą ręką dziecko się posługuje)
f) sięganie po przedmiot ( np. podaj mi zieloną piłkę- obserwujemy, którą ręka dziecko się posługuje)
Dzieci 5 – 6  letnie
Prosimy o:
a)    rysowanie
b)    wycinanie
c)    otwarcie  drzwi gabinetu ( obserwujemy, którą ręką się dziecko posługuje)
d)    wodzenie palcem po obwodzie okręgu ( próbę do badania przygotować we własnym zakresie)
e)    przewlekanie sznurowadła przez otwory w tekturce
Dzieci 7 – 10 letnie
Prosimy o:
a)    rzucanie do celu
b)    zakręcanie nakrętki na słoiczku
c)    przekręcanie klucza w zamku (można wykorzystać drzwi i zamek w gabinecie logopedycznym- obserwujemy, którą ręką dziecko się posługuje).
Dzieci 10 – 13 letnie
Prosimy o:
a)    nawlekanie igły
b)    trzymanie kierownicy roweru w czasie jazdy - jeśli jest tylko jedna ręka wolna ( przygotować we własnym zakresie lub dziecko musi sobie wyobrazić)
c)    klaskanie- jeśli jest tylko jedna ręka wolna ( dziecko musi sobie wyobrazić)

Dzieci powyżej 13 lat
Prosimy  o:
a)    wbijanie gwoździ ( przygotować we własnym zakresie lub dziecko musi sobie wyobrazić)
b)    tasowanie kart
c)    grożenie palcem
d)    próby kreskowania Miry Stambak  ( zał. nr 1)
e)    równoczesne pisanie cyfr 1-10 w pionowych kolumnach obiema rękami ( przygotować próbę we własnym zakresie)

Badanie nogi dominującej
Dzieci:
Prosimy o:
a)    kopanie piłki
b)    skakanie na jednej nodze
c)    wchodzenie na taboret
d)    wykonanie kroku w przód i tył

e)    przesuwanie przedmiotu leżącego na podłodze
Starsi:
a)    zatrzymanie toczącej się piłki
b)    od której nogi rozpoczyna się wkładanie spodni
c)    „jaskółka” (stanie na jednej nodze z rozłożonymi  ramionami )
d)    sprawdzanie wysokości stopnia przy schodzeniu ze schodów z zawiązanymi oczami
e)    wchodzenie na rower
Badanie ucha:
Dzieci małe tj poniżej 3 roku życia i starsze tj powyżej 3 roku życia:
a)słuchanie szumu fal – na stoliku leży  duża muszla, prosimy dziecko o wzięcie muszli i przyłożenie do ucha, aby posłuchać szumu fal – obserwujemy do którego ucha przykłada muszelkę
b)słuchanie dźwięków wydobywających się z  grającego pudełka – prosimy o przyłożenie pozytywki do ucha i  posłuchanie dżwięków – obserwujemy, które ucho jest angażowane.
c) słuchanie tykania zegara

Starsze dzieci i dorośli:
a)rozmowa przez telefon stacjonarny, komórkowy – obserwujemy, które ucho jest dominujące
b) słuchanie tykania zegara - obserwujemy, które uch jest dominujące


Orientacyjne badanie  konwergencji

Wszystkie grupy wiekowe:
 Bierzemy ołówek do ręki i trzymamy go mniej więcej 30 cm od oczu osoby badanej, która wpatruje się w jego czubek. Zbliżamy powoli ołówek mniej więcej na odległość 1 cm od podstawy  nosa, między oczami .
Jeśli oczy nie poruszają się równocześnie, w kierunku środka lub jeśli badany nie potrafi patrzeć na czubek ołówka przynajmniej przez 5 sekund, to znaczy, że mamy do czynienia z zaburzeniem konwergencji.
Następnie nadal trzymając ołówek u nasady nosa, prosimy badanego o spojrzenie na nas, a potem na ołówek, znowu w dal i znowu na ołówek. Oczy powinny zbiegać się równolegle.
Najczęstsze problemy ujawniające się podczas tego testu:
a)    oko ma skłonność do porzucania celu i wraca do środka
b)    jedno i drugie oko wraca do środka
c)    jedno oko oscyluje w tą i z powrotem
d)    jedno oko pozostaje nieruchomo zogniskowane, podczas gdy drugie wykonuje normalną konwergencję
e)    w poważnych przypadkach oczy pozostają nieruchome – w ogóle nie występuje zjawisko konwergencji, wtedy widzi się 2 ołówki .
Mamy wtedy do czynienia z niedrożną konwergencją.

Udanej diagnozy. P.W.D. Apex Centrum Logopedyczne w Radomsku Jolanta Falana- Kozłowska
 

    
Zmieniony ( 22.11.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!