Logopedia-Fakty

 "Rozwój umiejętności chwytania i manipulowania zależy w pośredni sposób od rozwoju analizatora wzrokowego." 

prof. Jagoda Cieszyńska

 

 
Start arrow Narzędzia diagnostyczne arrow Narzędzia diagnostyczne do oceny funkcji percepcyn arrow Zestaw do badania Lateralizacji i Konwergencji
17.12.2017.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

Zestaw do badania Lateralizacji i Konwergencji PDF Drukuj Email
Wpisał: P.W.D APEX   
22.11.2011.
 Zestaw  do badania  Lateralizacji i Konwergencji
 
Ustalenie programu terapii dla dzieci z zaburzeniami i deficytami rozwojowymi oraz  zaburzeniami  komunikacji językowej  wymaga przeprowadzenia diagnozy dominacji stronnej (ręki, oka, ucha i nogi). Wbrew obiegowym poglądom nie należy czekać zbyt długo na ustalenie się dominacji ręki. Praworęczne dzieci wcześnie ujawniają swoje preferencje stronne. Już dziewięciomiesięczne niemowlęta wykorzystują w geście wskazywania palcem prawą rękę.

 
Jak zbadać lateralizację i konwergencję stosownie do przedziału wiekowego?

 Poniżej przekazujemy szczegółowe sposoby badania.

Badanie oka dominującego.
Dzieci:
Prosimy dziecko o patrzenie:
a)    przez kalejdoskop
b)    do  słoiczka
c)    przez otwór w kartce ( przygotować we własnym zakresie)
d)    dziurkę od klucza
e)    przy robieniu zdjęć
Dorośli:
Prosimy pacjenta o patrzenie w:
a)    mikroskop ( przygotować we własnym zakresie)
b)    celownik strzelby ( jw)
c)    wizjer ( jw)
d)    przeźrocza w przeglądarce ( jw)

Badanie ręki dominującej:
Dzieci małe tj poniżej 3 roku życia oraz  3 – 4 letnie :
 a) wrzucanie klocków do pudełeczka (klocki i pudełko muszą być umieszczone w linii
środkowej przed dzieckiem),
b) odkręcanie zakrętki słoiczka,
c) krajanie wałeczka z plasteliny (nóż musi leżeć w linii środkowej trzonkiem skierowanym
prostopadle do dziecka).

d) ustawanie wieży z klocków
e) wskazywanie przedmiotu nazwanego (  np. wskaż  palcem, gdzie jest zielone krzesło – obserwujemy, którą ręką dziecko się posługuje)
f) sięganie po przedmiot ( np. podaj mi zieloną piłkę- obserwujemy, którą ręka dziecko się posługuje)
Dzieci 5 – 6  letnie
Prosimy o:
a)    rysowanie
b)    wycinanie
c)    otwarcie  drzwi gabinetu ( obserwujemy, którą ręką się dziecko posługuje)
d)    wodzenie palcem po obwodzie okręgu ( próbę do badania przygotować we własnym zakresie)
e)    przewlekanie sznurowadła przez otwory w tekturce
Dzieci 7 – 10 letnie
Prosimy o:
a)    rzucanie do celu
b)    zakręcanie nakrętki na słoiczku
c)    przekręcanie klucza w zamku (można wykorzystać drzwi i zamek w gabinecie logopedycznym- obserwujemy, którą ręką dziecko się posługuje).
Dzieci 10 – 13 letnie
Prosimy o:
a)    nawlekanie igły
b)    trzymanie kierownicy roweru w czasie jazdy - jeśli jest tylko jedna ręka wolna ( przygotować we własnym zakresie lub dziecko musi sobie wyobrazić)
c)    klaskanie- jeśli jest tylko jedna ręka wolna ( dziecko musi sobie wyobrazić)

Dzieci powyżej 13 lat
Prosimy  o:
a)    wbijanie gwoździ ( przygotować we własnym zakresie lub dziecko musi sobie wyobrazić)
b)    tasowanie kart
c)    grożenie palcem
d)    próby kreskowania Miry Stambak  ( zał. nr 1)
e)    równoczesne pisanie cyfr 1-10 w pionowych kolumnach obiema rękami ( przygotować próbę we własnym zakresie)

Badanie nogi dominującej
Dzieci:
Prosimy o:
a)    kopanie piłki
b)    skakanie na jednej nodze
c)    wchodzenie na taboret
d)    wykonanie kroku w przód i tył

e)    przesuwanie przedmiotu leżącego na podłodze
Starsi:
a)    zatrzymanie toczącej się piłki
b)    od której nogi rozpoczyna się wkładanie spodni
c)    „jaskółka” (stanie na jednej nodze z rozłożonymi  ramionami )
d)    sprawdzanie wysokości stopnia przy schodzeniu ze schodów z zawiązanymi oczami
e)    wchodzenie na rower
Badanie ucha:
Dzieci małe tj poniżej 3 roku życia i starsze tj powyżej 3 roku życia:
a)słuchanie szumu fal – na stoliku leży  duża muszla, prosimy dziecko o wzięcie muszli i przyłożenie do ucha, aby posłuchać szumu fal – obserwujemy do którego ucha przykłada muszelkę
b)słuchanie dźwięków wydobywających się z  grającego pudełka – prosimy o przyłożenie pozytywki do ucha i  posłuchanie dżwięków – obserwujemy, które ucho jest angażowane.
c) słuchanie tykania zegara

Starsze dzieci i dorośli:
a)rozmowa przez telefon stacjonarny, komórkowy – obserwujemy, które ucho jest dominujące
b) słuchanie tykania zegara - obserwujemy, które uch jest dominujące


Orientacyjne badanie  konwergencji

Wszystkie grupy wiekowe:
 Bierzemy ołówek do ręki i trzymamy go mniej więcej 30 cm od oczu osoby badanej, która wpatruje się w jego czubek. Zbliżamy powoli ołówek mniej więcej na odległość 1 cm od podstawy  nosa, między oczami .
Jeśli oczy nie poruszają się równocześnie, w kierunku środka lub jeśli badany nie potrafi patrzeć na czubek ołówka przynajmniej przez 5 sekund, to znaczy, że mamy do czynienia z zaburzeniem konwergencji.
Następnie nadal trzymając ołówek u nasady nosa, prosimy badanego o spojrzenie na nas, a potem na ołówek, znowu w dal i znowu na ołówek. Oczy powinny zbiegać się równolegle.
Najczęstsze problemy ujawniające się podczas tego testu:
a)    oko ma skłonność do porzucania celu i wraca do środka
b)    jedno i drugie oko wraca do środka
c)    jedno oko oscyluje w tą i z powrotem
d)    jedno oko pozostaje nieruchomo zogniskowane, podczas gdy drugie wykonuje normalną konwergencję
e)    w poważnych przypadkach oczy pozostają nieruchome – w ogóle nie występuje zjawisko konwergencji, wtedy widzi się 2 ołówki .
Mamy wtedy do czynienia z niedrożną konwergencją.

Udanej diagnozy. P.W.D. Apex Centrum Logopedyczne w Radomsku Jolanta Falana- Kozłowska
 

    
Zmieniony ( 22.11.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 190,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 42,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!