Logopedia-Fakty

"Sposób naszego oddychania oraz ilość energii , która możemy swobodnie wnieść w nasze życie są powiązane." 

Joy Manne

 
Start arrow DIAGNOZA arrow PSYCHOPEDAGOGICZNA arrow STANDARD arrow Zestaw do diagnozy percepcji wzrokowej i orientacji przestrzenne
25.06.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
1 Produkt,
PLN 9,50
Nasze Strony
 
 
 
 

DIAGNOZA arrow PSYCHOPEDAGOGICZNA arrow STANDARD arrow Zestaw do diagnozy percepcji wzrokowej i orientacji przestrzenne



Zestaw do diagnozy percepcji wzrokowej i orientacji przestrzenne


Cena: PLN 370,00


Zestaw do diagnozy percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej dla przedziału wiekowego od 12 m. do 6 roku życia.


Zestaw zawiera:

1.         Autko  i lalka przywiązane do długiej sznurówki

2.         2 pudełka plastikowe - duże i małe

3.         Figura z otworami na koło, trójkąt, kwadrat  i inne kształty

4.         Kubek i łyżeczka

5.         Klocki w pojemniku

6.         Zabawki: dwie identyczne lalki, dwa identyczne autka i dwie identyczne piłeczki w         plastikowych pojemnikach

7.         Plansza z obrazkami: lalka, samochód, domek i konik -Zał. 1

8.         Plansza z obrazkami: lalka, samochód, domek i konik podzielone na pół wzdłuż lini       pionowej i poziomej – Zał.2

9.         Plansza z obrazkami: miś, piłka, samolot, klocki – Zał.3

10.      Plansza z obrazkami : miś, piłka, samolot, klocki  podzielone na trzy części wzdłuż         linii pionowej i poziomej- Zał. 4

11.      Plansza z obrazkiem Misia  podzielonym na cztery części – Zał.5

12.      Karta A4  z zaznaczoną drogą od auta do garażu i od motylka do kwiatka – Zał. 6 i         6a (po 10 prób)

13.      Obrazki z brakującym elementem (mi)- Zał.7 ( 10 prób)

14.      Plansza z obrazkami : Czyja głowa- Zał. 8

15.      Obrazki (nieidentyczne) - Zał. 9a, 9b, 9c, 9d

16.      Próba do badania analizy i syntezy wzrokowej na materiale literopodobnym i literowym dla dzieci 5 – letnich – Zał. 10

17.      Próba do badania analizy i syntezy wzrokowej na materiale literopodobnym i literowym dla dzieci 6 – letnich – Zał.11

18.      Próba do badania analizy i syntezy wzrokowej dla dzieci 6 – letnich – stylizowanie        kształtów liter rozsypanych różnej wielkości - Zał. 12

19.      Zabawa w meblowanie przez dorysowywanie elementów – Zał. nr 13 i 14

20.      Pomoc z elementami do układania twarzy – Zał. 17

21.      Pomoc " Moje pierwsze słowa" zawierająca  plansze z konturami  np. piłki, auta,             domu, misia oraz obrazki pasujące do konturów

22.      Plansza z obrazkiem tematycznym - Zał. 15

23.      Plansza z obrazkiem atematycznym – Zał. 16

24.      Karty diagnozy logopedycznej z Załącznikiem (komplet- 10)

 

 

 

 

 

 

 

Przewodnik metodyczny

 

Przed rozpoczęciem badania należy:

- gruntownie przeanalizować normy w zakresie oczekiwanych rozwojowo umiejętności percepcji wzrokowej

- usystematyzować materiały i próby specjalistyczne

 

 

Spostrzeganie wzrokowe- normy dla poszczególnych przedziałów wiekowych.

Wiek dziecka

Umiejętności oczekiwane rozwojowo

1 miesiąc

- skupianie wzroku na twarzy osoby dorosłej

- skupianie wzroku ( podczas leżenia na brzuchu) na twarzy osoby dorosłej lub poruszającym się po prześcieradle czerwonym pierścieniu

-śledzenie przedmiotu po łuku 90 stopni

2 miesiąc

- reagowanie mimiką na twarz dorosłego

- śledzenie wzrokiem osoby poruszającej się

3 miesiąc

- reagowanie uśmiechem na uśmiech

-śledzenie obrazu znikającego z pola widzenia (odwracanie głowy za przedmiotem i osobą)

4 miesiące

- oglądanie grzechotki, podczas potrząsania nią ruchem nieukierunkowanym

- oglądanie małych przedmiotów położonych na stole

5 miesiąc

- utrzymywanie zabawki w dłoni i koncentrowanie wzroku na innym przedmiocie

- koncentrowanie wzroku na ustach mówiącej osoby dorosłej

6-7 miesiąc

- oglądanie przedmiotów podczas manipulowania nimi

-ocenianie odległości, w jakiej znajdują się przedmioty

- spoglądanie za przedmiotem, który spadł ze stołu początki koordynacji wzrokowo- ruchowej

8- 9 miesiąc

przyglądanie się przedmiotom, podczas manipulowania nimi ( z przeciwstawieniem kciuka)

- poszukiwanie przedmiotu, który znikł z pola widzenia

- śledzenie ruchu zabawek wyrzucanych z łóżeczka

- przyciąganie przedmiotu, który można dosięgnąć, zmieniając położenie ciała

- naśladowanie czynności dorosłego

10 –11 miesiąc

- odwracanie kartek książki, oglądanie i pokazywanie obrazków

- wyjmowanie klocka z pudełka

- dotykanie palcem wskazującym szczegółów zabawek

- zamykanie pudełka

12 miesięcy

- wykorzystanie sznurka do przyciągnięcia przedmiotu.

- wkładanie małego pudełka do dużego.

- wyjmowanie klocka z pudełka.

18 miesięcy

- otwieranie i zamykanie dużego pudełka.

- wkładanie klocków do otworów ( koło, trójkąt, kwadrat).

- mieszanie łyżką w kubeczku.

24 miesiące

- dobieranie głowy do postaci zwierzątka.

- wkładanie do 3 pudełek: piłki, lalki, autka ( w pudełkach znajdują się identycznie egzemplarze zabawek).

- dokładanie do zabawek obrazków przedstawiających te przedmioty.

30 miesięcy

- dokładanie 4 połówek do obrazków.

- dorysowywanie brakujących elementów do obrazków ( koła, oczy, okna itp).

- rysowanie drogi dla auta lub motocykla.

36 miesięcy

- uzupełnianie części twarzy na planszy.

- dobieranie parami obrazków ( piłki, auta, pieski, lalki ( obrazki nieidentyczne).

- układanie obrazków w konturach.

4 lata

- Identyfikowanie obrazków tematycznych.

- identyfikowanie obrazków atematycznych.

5 lat

- dokonywanie analizy i syntezy wzrokowej na materiale literopodobnym.

- dokonywanie analizy i syntezy wzrokowej na materiale literowym.

6 lat

1.Dokonywanie analizy i syntezy wzrokowej na na trudniejszym  materiale literopodobnym i literowym.

 

 

Sposób przeprowadzenia diagnozy percepcji wzrokowej.

 

Diagnozujący prosi dziecko o wykonanie poleceń, które obrazują umiejętności dziecka w określonym przedziale wiekowym:

 

12 miesięcy:

- diagnozujący kładzie przed dzieckiem na dywanie lalkę i autko przywiązane do kolorowych sznurówek, porusza zabawkami i obserwuje czy dziecko sięga rączkami po zabawki

-  diagnozujący kładzie przed dzieckiem na dywanie 2 pojemniki (jeden w drugim) i obserwuje czy dziecko manipuluje pojemnikami wkładając mniejszy do większego

- diagnozujący kładzie przed dzieckiem na dywanie pojemnik z klockami i obserwuje czy dziecko wyjmuje klocki z pojemnika

 

18 miesięcy:

-diagnozujący pokazuje dziecku dwa  zakręcane pojemniki: duży i mały; na oczach dziecka odkręca je i zakręca; następnie przekazuje pojemniki dziecku i obserwuje czy dziecko potrafi wykonać te same czynności

- diagnozujący kładzie przed dzieckiem figurę z otworami na różne kształty wraz z tymi kształtami i obserwuje czy dziecko potrafi dopasować kształt do otworu, aby figura wpadła do środka

- diagnozujący daje dziecku do ręki kubek i łyżeczkę i obserwuje czy dziecko potrafi użyć tych "narzędzi" zgodnie z ich przeznaczeniem tzn. zamieszać łyżeczką w kubku

 

24 miesiące:

- diagnozujący sprawdza czy dziecko potrafi złożyć  obrazek składający się z 2 i 3 części w/ g podanego wzoru obrazka w całości- Zał. 1, 2, 3, 4

- diagnozujący prosi dziecko o przyporządkowanie głów  do pozostałych części ciała - Zał.8

- diagnozujący stawia przed dzieckiem na dywanie 3 pojemniki z: laką, piłką i autkiem i 3 identyczne zabawki i prosi dziecko, aby włożyło do pojemnika drugą lalkę, drugą piłkę i drugie autko

- diagnozujący kładzie przed dzieckiem na dywanie lalkę, piłkę i autko oraz 3 ilustracje tych przedmiotów i prosi, aby dziecko dobrało do zabawki odpowiednią ilustrację

 

30 miesięcy:

- diagnozujący kładzie przed dzieckiem obrazek przedstawiający misa oraz drugi obrazek misia rozcięty na 4 części i prosi dziecko, aby złożyło z części taki sam obrazek - Zał.5

- diagnozujący prosi dziecko o narysowanie drogi od samochodu do garażu i od motylka do kwiatka – Zał. 6, 6a

- diagnozujący prosi dziecko o dorysowanie brakujących na obrazkach elementów tj. koła do samochodu,  komina  do domku , głowy do bałwana, promieni do słoneczka - Zał. 7

 

36 miesięcy:

- diagnozujący prosi dziecko o uzupełnienie części twarzy na planszy- zał. 17

- diagnozujący  rozkłada przed dzieckiem  po cztery różne  ( nieidentyczne ) obrazki: lalka, piłka,  auto i  piesek i i prosi, aby dziecko wybrało z nich wszystkie  piłki, wszystkie autka, wszystkie  pieski ( po cztery) – Zał. 9a, 9b, 9c, 9d

- diagnozujący  pokazuje dziecku  obrazki i plansze z konturami  pasującymi do obrazków i prosi o umieszczenie tych obrazków w konturach. W tym celu korzysta z pomocy  "Moje pierwsze słowa" lub układanka

 

dzieci 4- letnie

 

- diagnozujący prezentuje dziecku układ obrazków tematycznych różniących się szczegółami; zadaniem dziecka jest dobranie do przedstawionego wzoru identycznych obrazkowy Zał. 15

- diagnozujący prezentuje dziecku układ obrazków atematycznych różniących się szczegółami; zadaniem dziecka jest dobranie do przedstawionego wzoru identycznych obrazków- Zał. 16

 

dzieci  5- letnie:

- diagnozujący bada  analizę i syntezy wzrokową na materiale literopodobnym i literowym - Zał. 10

 

dzieci 6- letnie:

- diagnozujący bada analizę i syntezę  wzrokową -  Zał. 11,12


Wszystkie uwagi i spostrzeżenia diagnozujący zapisuje w karcie diagnozy logopedycznej , natomiast w Załączniku  do karty diagnozy logopedycznej określa  poziom umiejętności dziecka w zakresie percepcji wzrokowej. Badający wstawia znak X w rubryce tabeli dotyczącej  wieku rozwojowego percepcji wzrokowej , który jest dla badanego dziecka właściwy.

 

                Z percepcją wzrokową wiąże się ściśle orientacja przestrzenna.

Pierwszym etapem rozumienia stosunków przestrzennych w świecie jest orientacja w schemacie własnego ciała.

Sposób przeprowadzenia diagnozy orientacji przestrzennej:

 

dzieci 3 –4 letnie:

-  diagnozujący rozpoczyna  badanie od sprawdzenia, czy dziecko rozpoznaje i właściwie pokazuje poszczególne części swojego ciała tj oko, ucho, ręka, noga, czoło, włosy itd. 

- diagnozujący  sprawdza czy dziecko potrafi wskazać na sobie: prawą i lewą rękę, prawą i lewą nogę, prawe i lewe ucho, prawą i lewą nogę i stosując zasadę stopniowania trudności górną i dolną wargę, prawy i lewy kącik ust itd.

- diagnozujący  prosi, aby dziecko pokazało: jego ( tzn. diagnozującego) prawą rękę i nogę,  prawe i lewe ucho,   prawe i lewe oko i zgodnie z zasadą  stopniowania trudności: jego  górną i dolną wargę,  prawy i lewy kącik ust, górę i dolne dziąsła itd.

- diagnozujący  prosi dziecko, aby stanęło w określonym stosunku przestrzennym do wskazanego przedmiotu np. krzesła: (wykorzystuje krzesło w gabinecie logopedycznym)

                     Stań obok krzesła

                     Stan przed krzesłem

                     Stań po prawej stronie krzesła

                     Stań po lewej stronie krzesła

lub wersja z zabawką np. lalką

- diagnozujący prosi dziecko o wykonanie ( zademonstrowanie z wykorzystaniem lalki i krzesełka),  wypowiadanych przez niego zdań:

                     Lalka siedzi na krzesełku

                     Lalka siedzi pod krzesełkiem

                     Lalka siedzi przed krzesełkiem

                     Lalka siedzi obok krzesełka z prawej strony

                     Lalka siedzi obok  krzesełka z lewej strony

                     Lalka wisi nad krzesełkiem

Za każdym razem (bez względu na to czy zadanie zostało wykonane poprawnie czy też nie) diagnozujący zadaje dziecku pytanie: ,, Powiedz gdzie teraz stoisz?’’ - ,, Gdzie się w tej chwili znajdujesz?” - pilnując, aby dziecko jak najbardziej precyzyjnie określiło swoje położenie w przestrzeni.

W trudniejszej wersji badający prosi dziecko o zapamiętanie i wykonanie bardziej złożonego polecenia: ,, Zrób trzy kroki do przodu, połóż piłkę pod stołem i usiądź na krześle. ’’

- diagnozujący kładzie przed dzieckiem prostokątny klocek i poleca dziecku, aby położyło inny klocek w taki sam sposób; w jeszcze

 trudniejszej wersji diagnozujący układa dwa, trzy lub cztery klocki w różnych stosunkach przestrzennych wobec siebie, a następnie daje dziecku odpowiednią ilość klocków i prosi o odtworzenie zademonstrowanego układu.

 

Dzieci 5- letnie

diagnozujący prosi  dziecko, aby wyobraziło sobie, że kartka, która przed nim leży to pokój, który  będą meblować. Badający – słownie informuje dziecko, co i gdzie się ma znajdować, a dziecko rysuje adekwatnie do poleceń np. ,, Na środku pokoju stoi duży stół, pod którym śpi kot. Z prawej strony stołu stoi łóżko, na którym leży poduszka i kołdra. Przed łóżkiem leży dywanik, a na nim leżą kapcie. Nad stołem jest zawieszona lampa".Uzupełnianie rysunków – Zał. 13, 14

 

W przypadku zaburzeń rozwojowych oprócz percepcji wzrokowej diagnozie podlegają:

1.                   Sprawności motoryczne i manualne

2.                   Spostrzeganie  słuchowe

3.                   Lateralizacja

4.                   Zachowania społeczne i emocjonalne

5.                   Język, mowa, komunikacja językowa i artykulacja

oraz w przypadku poważniejszych zaburzeń rozwojowych ( np. autyzm, afazja dziecięca, alalia)

6.                   Naśladownictwo

7.                   Zabawa

8.                   Pamięć

9.                   Funkcjonowanie prawej i lewej półkuli mózgu ( kategoryzacje, analiza i synteza na materiale atematycznym ( symbolicznym),  analiza i synteza na materiale tematycznym, koncentracja i pamięć bezpośrednia, grafopercpcja).

10.                Diagnoza poziomu funkcji intelektualnych  - ustalanie II ( badanie psychologiczne)

 

Pakiet został opracowany w oparciu o pozycje:

1. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo.

2. Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka  od 4. do 36. miesiąca życia.,

Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo.

3. Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska., Jagoda Cieszyńska

4. Metody wywoływania głosek. Jagoda Cieszyńska

 oraz doświadczenia zespołu diagnostyczno- terapeutycznego P.W.D. Apex Centrum Logopedyczne w Radomsku i Jastrzębiu Zdroju.

W  w/w wyszczególnionych  pozycjach znajdzie Zainteresowany wszystkie bardziej  szczegółowe opisy i  informacje.

 

 

 

 

Skład pakietu i cena może ulec zmianie stosownie do dostępności pomocy na rynku. Zawsze jednak dobór pomocy uwzględniać będzie ich aspekt i przydatność merytoryczną.

 




 


Komentarze klientów:

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy na temat tego produktu.
Aby napisać komentarz prosimy o zalogowanie się.





 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!