Logopedia-Fakty
"Ludzie w dowolnym wieku mogą nauczyć się dosłownie wszystkiego, jeżeli pozwoli się im zastosować własny styl nauki i wykorzystać swoje mocne strony."

Barbara Prashing

 
Start arrow STYM.FUNKCJI POZN. arrow MOWA arrow Profesjonalny zestaw do stymulacji i terapii mowy, języka, komu
22.06.2018.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Konferencja
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Obszar pobierania
Pokaż koszyk
3 Produkty,
PLN 65,50
Nasze Strony
 
 
 
 

STYM.FUNKCJI POZN. arrow MOWA arrow Profesjonalny zestaw do stymulacji i terapii mowy, języka, komu



Profesjonalny zestaw do stymulacji i terapii mowy, języka, komu


Cena: PLN 4 690,00


  Profesjonalny zestaw do stymulacji i terapii  mowy, języka, komunikacji językowej i artykulacji dla przedziału wiekowego od 0 do  6 roku życia.

 

Język jako środek komunikacji  formuje się wraz z kształtowaniem się wszystkich innych funkcji poznawczych dziecka  oraz jego  emocji i uczuć. Umiejętności językowe są zależne od całości rozwoju dziecka, ale werbalizacja ( mowa foniczna) wpływa także na ich rozwój.

Dla  zaprogramowania pracy stymulacyjnej lub ( i) terapeutycznej w zakresie mowy i języka         

konieczna jest:

–        znajomość etapów nabywania mowy i języka  na wszystkich jego podsystemach ( fonetyczno- fonologiczny czyli  artykulacja i różnicowanie opozycji fonemowych,  semantyczny czyli słownictwo,  morfologiczny czyli reguły odmiany wyrazów i reguły tworzenia nowych wyrazów oraz  syntaktyczny czyli reguły budowy zdań ) dla dziecka prawidłowo rozwijającego się,

–         diagnoza  wieku rozwojowego dziecka ( a nie jego wieku chronologicznego)

 dla poszczególnych funkcji psychicznych  ( nie tylko mowy!), co będzie stanowić bazę do wyznaczenia  poziomu rozpoczęcia  stymulacji lub ( i) terapii

–        frekwencji  i pragmatyzmu wyrazów w języku potocznym ( z uwzględnieniem  wskazówek glottodydaktyki)

–        stworzenie przedpola do prowadzenia właściwej terapii mowy i języka ( w naszej koncepcji pracy jest to MWSL czyli Metoda Wstępnej Stymulacji Logopedycznej)  lub ( i) równoległe ćwiczenie wszystkich funkcji poznawczych stosownie do postawionej diagnozy wieku rozwojowego danej   funkcji.

 
 

Poniżej przedstawiamy normy rozwoju mowy i języka dla poszczególnych etapów wiekowych

dzieci prawidłowo rozwijających się oraz kluczowe ćwiczenia ułożone chronologicznie w oparciu o zasady: naturalnego  rozwoju,  stopniowania trudności i strefę  najbliższego rozwoju.

 

Przed rozpoczęciem ćwiczeń  w zakresie mowy i języka  należy dziecko bardzo dokładnie zdiagnozować  również w zakresie ustalenia etapu i poziomu osiągniętego wieku rozwojowego w zakresie:

    

1.                  Sprawności motoryczne i  manualne

2.                  Spostrzeganie wzrokowe

3.                  Spostrzeganie  słuchowe

4.                  Lateralizacja

5.                  Zachowania społeczne i emocjonalne

oraz w przypadku poważniejszych zaburzeń rozwojowych ( np. autyzm, afazja dziecięca, alalia)

6.                  Naśladownictwo

7.                  Zabawa

8.                  Pamięć

9.                  Funkcjonowanie prawej i lewej pólkuli mózgu ( kategoryzacje, analiza i synteza na materiale atematycznym ( symbolicznym),  analiza i synteza na materiale tematycznym, koncentracja i pamięć bezpośrednia, grafopercpcja).

10.               Diagnoza poziomu funkcji intelektualnych  - ustalanie II ( badanie psychologiczne)

 

   ORAZ


dokładnie zapoznać się z opisem merytorycznym zawartych w pakiecie pomocy  specjalistycznych. Prowadzenie stymulacji lub ( i) terapii  szczególnie małego dziecka wymaga  bardzo bogatego i urozmaiconego warsztatu pracy. Osiągnięcie celu  terapeutycznego wymaga  często wielokrotnego powtarzania  ćwiczenia aż do jego całkowitego opanowania, ale zawsze  na innym materiale ćwiczeniowym.

 

Zebrane w pakiecie pomoce  oczywiście nie wyczerpują wszystkich dostępnych w danym zakresie  na rynku, ale są reprezentatywne dla  poszczególnych kategorii ćwiczeń.

 

 

Zestaw zawiera:

1.Podstawowe  zabawki: lalka, samochód osobowy, autobus, piłka, samolot, plastikowe    zwierzątka domowe, plastikowe zwierzątka dzikie, łóżeczko, miś, wiadereczko, łopatka, klocki

2.Atrapy pokarmów:  małe warzywa, małe owoce, mięso i frytki, pieczywo, sery, zestaw jajek, zestaw produktów spożywczych

3. Kołysanki na płytce CD

4.  Ilustrowane książeczki z wierszykami

5. Ilustrowane bajki i baśnie w książeczkach i na płytce CD

6. Książeczki z krótkimi tekstami drukowanymi  ( proza)

7. Komplet kukiełek ( pacynek) do odgrywania scen tematycznych

 

              Pomoce specjalistyczne:

8. Masaż logopedyczny na płytce CD

9 .Zestaw do komunikacji.  Zabawy dźwiękonaśladowcze

10.Słucham i uczę się mówić. Samogłoski i wykrzyknienia

11.Moje pierwsze słowa zestaw 1 i 2 ( wyrażenia dźwiękonaśladowcze  i samogłoski oraz rzeczowniki )

12. 24 talie  kart z serii " Rozwijamy mowę i myślenie" obejmujące kategorie tematyczne: ( Zabawki, Przybory szkolne, Jedzenie, Ciało, Zawody, Owoce, Warzywa, Osoby, Ubrania cz. I i II, Pojazdy, Dodatki, Zwierzęta na wsi, Zwierzęta w zoo, Zwierzęta w lesie, Zwierzęta inne, Pokój cz. I i II, Kuchnia cz. I i II,  Łazienka cz. I i II, Dom)  

13. Od obrazka o słowa 

14.Zestaw do rozwoju fleksji i składni

15. Powtarzam, rozumiem, nazywam. Zestaw 1, 2, 3. Elżbieta Bierońska

16.Quiz przyrodniczy z wesołymi zagadkami.

17. 3, 4, 6, 8  elementowe Historyjki obrazkowe

18. Kocham mówić. Historyjki obrazkowe z tekstami J Cieszyńska,

19. Rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki (275 zdjęć) 

20. Układamy historyjki

21. Emocje - Zestaw kart

22. Zestaw Słowijki 

23. Alfabet litery - drukowane

24. Alfabet – litery pisane

25. Pakiet UWW ( Usuwamy Wady Wymowy) 

 


Uwaga! Skład   pakietu oraz cena  może ulegać zmianie stosownie do dostępności pomocy na rynku. Zawsze jednak dobór pomocy uwzględniać będzie ich  aspekt i przydatność merytoryczną.

 
Normy rozwoju mowy  od 0 do 12 miesiąca życia dla dzieci prawidłowo rozwijających się.

 

Wiek                             Umiejętności oczekiwane rozwojowo

 

2 miesiące                   - wokalizacja pierwszych samogłosek

                                     - wydawanie dźwięków, które nie przypominają ludzkiej mowy

4 miesiące                    - doskonalenie repertuaru samogłosek

                                      - pojawienie się pierwszych (prymarnych) spółgłosek

6 miesięcy                      - powtarzanie ( naśladowanie) sylab charakterystycznych

                                       dla języka ojczystego

                                      - gaworzenie samonaśladowcze

8 miesięcy                    - naśladowanie, powtarzanie oraz samodzielna wokalizacja sylab

                                      - rozumienie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym

9 miesięcy                    -  pojawienie się gestu wskazywania palcem

                                      - początek kształtowania się pola wspólnej uwagi oraz rozumienia intencji

                                      komunikacyjnych

10 miesiąc                    - pierwsze słowa zbudowane z sylab otwartych

                                     - rozumienie prostych słów ( najczęściej rzeczowników w mianowniku)

12 miesiąc                    - rozumienie prostych poleceń, niektórych nazw osób, przedmiotów i

                                     czynności

- samodzielne wypowiadanie kilku wyrazów

- powtarzanie sylab i słów wypowiadanych przez dorosłego

 

Normy rozwoju mowy  od 12 do 24  miesiąca życia dla dzieci prawidłowo rozwijających się.

                          

13-16 miesiąc            - posługiwanie się nazwami osób, przedmiotów

                                     i kilku czynności

                                  - wyrazy głównie amorficzne, zbudowane z re-

                                    duplikowanych sylab otwartych

                                  -doskonalenie zdolności dzielenia uwagi z dorosłymi

18 miesiąc                 -dalszy rozwój słownictwa, wypowiedzi w

                                   większości jednowyrazowe, rzadziej dwuwyrazowe

                                   bez odmiany

                                 - rozwój rozumienia prostych zdań ( głównie poleceń

                                   i zakazów)

24 miesiące             - stały wzrost słownictwa

                                 - pojawienie się wypowiedzi dwuwyrazowych i początki

                                   fleksji -jako pierwsza pojawia się deklinacja

                                 - w odmianie czasownika najczęściej używana jest

                                   3 os. lp. także w znaczeniu 1 os. trybu orzekającego

                                 - występują także formy 2 os. lp. trybu rozkazującego

 

 Słownik  czyli system  semantyczny ( leksykalny) prawidłowo rozwijającego się  dziecka 2- letniego obejmuje:

 

1. RZECZOWNIKI – około 120

 Nazwy osób z najbliższego otoczenia takie jak m.in:

 mama, tata, babcia, dziadek, ciocia, wujek, imiona rodzeństwa, pan, pani, pan ( pani doktor)

- Nazwy zwierząt  domowych  i dzikich realizowanych często onomatopeicznie:  krowa ( mu), kot ( miau), pies ( hau), kura ( ko- ko), ptak – wróbelek ( frrr, ćwier- ćwir), koń ( iha ha), świnka ( kwi- kwi), koza ( meee), owieczka ( beee), żaba ( kum), słoń, lew

Nazwy pokarmów: sok, mleko, jajko, kaszka, bułka, chleb, cukierek, czekolada, herbata, kawa, zupa, jabłko, kakao, banan, masło,  ser.

- Nazwy zabawek: lalka, miś, auto, piłka, klocki, książeczka, bajka, rowerek, wiaderko, łopatka, sanki, kredki, pociąg, balon

- Nazwy części ciała: oko, nos, buzia, ucho, włosy, ręka, noga, brzuch, głowa, pupa

-Nazwy ubrań: spodnie, spódniczka, bluzeczka, kurtka, buty, czapka, szalik, rękawiczki, sweter, skarpetki, kapcie, majtki, koszulka, piżama.

-Wyposażenie domu:  lampa, stół, łóżko, okno, telewizor, radio, wieża, ( wieża magnetofonowa), kubek, talerz, łyżka, butelka, zegar, poduszka, kocyk, telefon.

 Świat poza domem: drzewo, słońce, piaskownica, plac zabaw, spacer, auto, autobus, samolot, pociąg, rower, sklep, dom, dym, deszcz, śnieg, noc, dzień, ulica.

2. CZASOWNIKI – używane zwykle w 3 os.l p: - około 25- 30

spać, jeść, pić, dawać ( daj), iść, jechać, kupić,  boleć, oglądać, mieć, siedzieć,  bać się, bawić się, układać, latać, kąpać, sikać, czytać, mówić, płakać, biegać, całować, spać, upaść, rysować.

3. PRZYMIOTNIKI - około 10-12

duży, mały, gorący, ciepły, dobry, zły, głodny; czasami również: brzydki, ładny, czysty, brudny chory.

4. PRZYSŁÓWKI - około 6-8

ciepło, zimno, szybko, powoli, ładnie, brzydko, dobrze, źle, około

5. ZAIMKI - około 6

 tam, tu, to, co?, kto?, mój.

6. PRZYIMKI -  około 6-7

do, na, u, w, z, dla lub niekiedy uniwersalny zaimek a  na przykład: a mamy znaczy dla mamy, a górę znaczy na górę, a domu znaczy do domu, około.

7. SPÓJNIKI - i

8.LICZEBNIKI - jeden dwa, trzy

9. PARTYKUŁY - nie.

 

 

Normy rozwoju mowy    dla dzieci 3 - letnich prawidłowo rozwijających się.

–        stały wzrost słownictwa

–        rozwój systemu fonetyczno-fonologicznego ( brak jedynie głosek dziąsłowych; stopniowe ustępowanie charakterystycznej miękkości spółgłosek

–        szybki rozwój konstrukcji składniowych( budowanie wszystkich typów zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie

–        wzrost sprawności komunikacyjnej i społecznej

 

 

Normy rozwoju mowy    dla dzieci 4 - letnich prawidłowo rozwijających się.

                                

- stałe wzbogacanie słownictwa, budowanie zdań

                                                   rozwiniętych i złożonych
                                                  -rozwój systemu fonetyczno – fonologicznego

                                                  ( pojawienie się głosek dziąsłowych - oprócz r)

                                                 - częste używanie wyrazów nazywających cechy

                                                 - wzrost liczby przymiotników i przysłówków

                                                  -spadek liczby neologizmów dziecięcych i błędów

                                                  gramatycznych

                                                  -wiek pytań- lawinowo wzrastająca liczba pytań,

                                                  pojawianie się pytania: dlaczego?

                                                 - swobodne nazywanie relacji przestrzennych

                                                 wyrażeniami przyimkowymi.

                                                 - w mowie dziecka pojawiają się głoski dziąsłowe sz, ż, cz, dż

–        całkowicie zanikają  wcześniejsze zmiękczanie spółgłosek

–        całkowicie ukształtowane jest  rozróżnienie artykulacyjne pomiędzy głoskami s,z, c, dz i ś,ź, ć, dź

- z wyjątkiem głoski r  wszystkie głoski polskiego systemu fonetyczno- fonologicznego  ( na 45 ważnych dla artykulacji) wypowiadane są  prawidłowo

- głoska R może być zastępowana jedynie   przez prawidłowe L

 

–        intensywnie rozwija się zdolność narracji, która jest silnie związana z pamięcią symultaniczno- sekwencyjną  i lewopółkulowymi umiejętności takim jak: tworzenie, powtarzanie i zapamiętywanie sekwencji

–        kształtuje się umiejętność nazywania  związków przyczynowo- skutkowych i ( lub) relacji czasowych, co  stanowi podstawę do łączenia zdarzeń i wyrażania tego językowo

–        dobrze opanowane są wyrażenia przyimkowe nazywające relacje przestrzenne

 

 

Normy rozwoju mowy    dla dzieci 4 - letnich prawidłowo rozwijających się.

 
  -w pełni ukształtowany  jest system fonetyczno- fonologi-czny
  - wzrost zdolności narracji

  - początki kształtowania się wiedzy metajęzykowej

  - znaczny wzrost kompetencji komunikacyjnej

 -swobodne operowanie elementami słownikowymi i gramatycznymi systemu językowego.                                      
                                             

- doskonalą się wcześniej zdobyte umiejętności

–        oprócz zdań nazywających ( etykietująych) poszczególne fragmenty rzeczywistości , następuje porządkowanie zdań w określone spójne sekwencje i łączenie ich w spójne struktury, składające się  z 2, 3 lub większej liczby zdań

–        kształtuje się wiedza metajęzykowa ( dzieci zaczynają bawić się słowami, potrafią rymować, dostrzegają różnego rodzaju niuanse językowe, zauważają wieloznaczność wyrazów oraz fakt, że istnieją obce języki.

–        pojawia się głoska R

–        u 6- latków pojawiają się inne środki stylistyczne np. porównania i coraz liczniejsze określenia

–        sześciolatek ma już do dyspozycji wszystkie części mowy, kategorie gramatyczne i schematy składniowe polszczyzny.

 

                                                
 Uwaga!


Proces rozwoju językowego z końcem 6 roku życia w podstawowym wymiarze dobiega końca.

Ostatecznie kształtuje się system fonetyczno- fonologiczny oraz pojawiają się wszystkie kategorie tematyczne i schematy składniowe.

 

Podstawowe ćwiczenia ujęte w kategorie wiekowe



  0-12 miesiąc życia

       

                       Ćwiczenia - Zalecenia dla rodziców ( opiekunów) i terapeutów

       -   wykonywanie masaży logopedycznych połączone ze stymulacją językową

–        częste, wyraźnie i wyraziste mówienie do dziecka   podczas jego stanów czuwania, ożywienia i zabawy

–        nazywanie przez dorosłego otaczających dziecko przedmiotów

–        nazywanie wykonywanych przez dorosłego czynności

–        wzmacnianie wokalizacji dziecka poprzez naśladowanie ( przez dorosłego) wydawanych przez dziecko dźwięków głównie  typowych dla języka ojczystego

–        zachęcanie dziecka do intencjonalnego naśladowania wymawianych przez dorosłego samogłosek i sylab (od 4 miesiąca życia)

–        nazywanie przez dorosłego fragmentów rzeczywistości, na które dziecko patrzy i którymi się interesuje ( od 6 miesiąca życia)

–        stymulacja językowa dziecka podczas  spacerów i wspólnie spędzanego czasu

–        nazywanie przez dorosłego wskazywanych przez dziecko palcem wskazującym fragmentów rzeczywistości

–        zapewnienie dziecku dużej  ilości  bodźców językowych ( werbalnych) czyli permanentna stymulacja językowa.

–         nauka onomatopei i ich powtarzanie przez dziecko ( patrz art. Zabawa w onomatopeje www.logopedia.pl )

–        zwracanie uwagi na dźwięki powstające w naturalnym otoczeniu i kojarzenie tych dźwięków z konkretnymi przedmiotami

–        śpiewanie lub odtwarzanie  z płyt CD dziecku kołysanek i czytanie  szeptem wierszyków ( z ukierunkowaniem na prawe ucho)


         12 -24 miesiąc życia
      -   Terapeuta bawi się z dzieckiem  w onomatopeje   

         -Terapeuta pokazuje rzeczywiste  przedmioty, zabawki  lub  atrapy przedmiotów, nazywa je    bardzo starannie i  z wyrazistą mimiką.  Wyrazistość przekazu słownego może wzmacniać gestykulacją np. rozłożenie rąk  przy mówieniu" nie ma" lub wyciągnięcie ręki podczas wypowiadania "daj".

 

–        Terapeuta ogląda z dzieckiem książeczki z tekstami drukowanymi. Odczytuje dziecku zapisane teksty uzupełniając odczytywanie opowiadaniem  treść ilustracji  własnymi słowami.   Język używany przez terapeutę musi być  dostosowany do możliwości dziecka.

–        Podczas oglądania obrazków terapeuta  wskazuje posługując się palcem wskazującym dziecka wybrane fragmenty rzeczywistości i nazywa je. Zachęca dziecko do powtarzania.

–        Terapeuta kieruje do dziecka także pytania: Co to?,  Kto to?, Gdzie jest kot?, Pokaż!

–        Terapeuta zasłania ręką lub inną przesłoną niektóre przedstawione na obrazkach przedmioty i ( lub) postaci i  mówi do dziecka  np. : To auto. O!  nie ma auta. To miś. Nie ma misia. To lala.  Nie ma lali itp  ( w ten sposób terapeuta wprowadza formę dopełniacza).



 24-36 miesiąc życia


 

–        Terapeuta pokazuje dziecku zdjęcia  i nazywa przedstawione tam przedmioty lub czynności. Wyrazistość przekazu słownego może wzmacniać gestykulacją np. rozłożenie rąk  przy mówieniu" nie ma" lub wyciągnięcie ręki podczas wypowiadania "daj".

–        Terapeuta pokazuje dziecku duże czytelne obrazki i nazywa je stosujac się do zaleceń j/w.

Na obrazkach  początkowo powinny być przedstawione rzeczy z otoczenia dziecka.

–        Terapeuta pokazując obrazek prosi dziecko o jego nazwanie.  Jeśli dziecko nie potrafi nazwać obrazka terapeuta robi to za dziecko z bardzo wyraźną artykulację czyli stosuje technikę " zalewania mową". Następnie odwraca obrazek lub zasłania go ręką i pyta:

Czego nie ma? - wprowadzając w ten sposób ćwiczenie prawidłowej formy dopełniacza.

Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć, terapeuta odpowiada za dziecko.  Ważne, aby utrzymany był kontakt wzrokowy i dziecko musi widzieć twarz terapeuty.

–        Terapeuta czyta z dzieckiem książeczki , wskazuje na znajdujące się  na ilustracjach przedmioty i podaje ich nazwy. Tak samo nazywa  czynności i cechy przedmiotów, zwłaszcza takie jak wielkość, kolor i cechy osób ( np. wesoły, smutny, zły).

–        Terapeuta prosi dziecko o podawanie nazw przedmiotów, osób, czynności przedstawionych na obrazkach. Pytania terapeuty powinny być stopniowo coraz bardziej skomplikowane, od pytania: Kto  lub Co to jest?  poprzez Co stoi na stoliku?, aż do Czym bawi się Adam, a czym Kasia itd coraz trudniejsze. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć terapeuta jest  "głosem dzieka" czyli stosuje technikę " zalewania mową".

–        Podczas czytania wspólnie z dzieckiem książeczek lub oglądania obrazków tematycznych terapeuta zachęca dziecko do nadawania imion postaciom i konsekwentnego posługiwania się tymi imionami ( jest to również ćwiczenie pamięci  oraz zdolności oznaczania i kategoryzowania)

–         Terapeuta stosuje zabawę polegającą na wypełnianiu przez dziecko poleceń mówionych mu szeptem do ucha np. schowaj klocek pod poduszką, połóż misia na krzesełku, wrzuć piłkę do koszyka itp

–         Terapeuta wprowadza Gry Językowe z wykorzystaniem zagadek nierymowanych , opartych na cechach definicyjnych przedmiotów np. Co to jest? Ma 4 koła, trabi na ulicy, a tata jeździ nim do pracy);  Babcia nosi je na nosie i czyta gazetę; Ma jedno uszo lub dwa, pijesz w nim soczek lub herbatkę itd. Poczatkowo dla utrwalenia rozwiązania dziecko może wybierać jako odpowiedź jeden z obrazków.

–         Terapeuta wprowadza  Gry Językowe z wykorzystaniem zagadek rymowanych np. Kiedy się najlepiej bawię?. Gdy rechotam sobie w stawie. Kiedy skaczę, kiedy pływam.. .Czy już wiesz jak się nazywam?

 

–         Terapeuta  może rozpocząć naukę czytania w oparciu o metodę symultaniczno- sekwencyjną prof. Jagody Cieszyńskiej ( patrz  : Pakiet do nauki czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną lub  ( i)  zastosować   MWSL ( Metoda Wstępnej Stymulacji Logopedycznej) Jolanty Falany- Kozłowskiej

 

Czterolatek

–        W czasie czytania książeczek, oglądania przedmiotów i czynności ( rekwizyty, atrapy zdjęcia, obrazki) terapeuta zadaje dziecku często pytanie: DLACZEGO? Wskazuje na związki  przyczynowo- skutkowe oraz  relacje: przestrzenne, czasowe, gradualne) zachodzące między obrazkami i  elementami historyjek obrazkowych, nazywa te związki, a następnie sprawdza rozumienie poprzez stawianie pytań typu: dlaczego, z jakiego powodu, czemu, po co itp.

–        Terapeuta czyta kilkakrotnie krótkie wierszyki ze szczególnie wyrazistą intonacją i akcentem. Zachęca dziecko do uzupełniania krótkich fragmentów wierszyków, następnie fraz i całych wersów.

–        Terapeuta czyta ( recytuje )  znany dziecku wiersz zmieniając jego fragmenty. Zadaniem dziecka jest wychwycenie i poprawienie  tych zmian np. Wlazł kotek na schodki ( powinno być płotek) i patrzy ( powinno być mruga) itp.

–        Terapeuta aranżuje Zabawy Tematyczne z zachowaniem naprzemienności ról i wykorzystaniem pacynek, figurek  lub zabawek np. w lekarza i pacjenta, klienta i ekspedienta, rodzica i dziecko, nauczyciela i ucznia itp. Zadaniem dziecka jest nie tylko odpowiadanie na pytania, ale również zadawanie pytań.

–        W oparciu o czytane bajki i opowiadania terapeuta sprawdza rozumienie przez dziecko tekstów. W tym celu często pyta o bohaterów i związane z nimi wydarzenia.

–        Terapeuta ćwiczy umiejętności opowiadania  przez dziecko usłyszanych treści zgodnie z kolejnością zdarzeń przedstawionych w tekście.

–        Terapeuta stawia przed dzieckiem kilka przedmiotów do zabawy np. łóżeczko, misia, piłkę i prosi o wykonanie następujących poleceń np. misiu siedzi na łożeczku, piłka leży pod łóżeczkiem itd. Następnie terapeuta umieszcza zabawkę w określonym miejscu przestrzeni i pyta dziecko: Gdzie jest piłka? Gdzie siedzi  misiu itd.

W taki sam sposób ( z wykorzystaniem innych pomocy) terapeuta wprowadza kolejne przyimki, pamiętając o konieczności podawania przyimków w opozycjach  oraz ich frekwencji występowania w mowie potocznej ( na, do, z ( ze), w ( we), dla, u pod, o, od przed, za, nad, po )e

Ćwiczenia- Pięciolatki i Sześciolatki

–        Terapeuta rozkłada przed dzieckiem historyjkę obrazkową zaczynając od 3- elementowej i stopniowo zwiększając  stopień trudności  prosi o ułożenie obrazków, aby stworzyć z nich opowiadanie ( należy zachować  kierunek układania zawsze  od strony lewej do prawej czyli zgodnie z ruchem wskazówek zegara).  Dziecko musi ( z pomocą terapeuty, jeśli jest to konieczne) językowo wyrażać związki przyczynowo- skutkowe  oraz relacje przestrzenne, czasowe, czasowe i gradualne.

–        Terapeuta kontynuuje zabawę w rymy. Początkowo dla treningu i wprowadzenia w zagadnienie można czytać z dzieckiem znane wierszyki i zachęcać dziecko  do uzupełniania ostatnich, rymujących się wyrazów w wersach.  Następnie zachęca dziecko do budowania rymów na zasadzie tzw. pseudowyrazów czyli słów paradoksalnych, zestawiania par rymujących się wyrazów i układania prostych rymowanek.

–        Terapeuta organizuje zabawę tematyczną, w czasie  której dziecko używa konwencjonalnych formuł językowych. Ważne, aby aranżować różne sytuacje społeczne np. spotkanie z kolegą, spotkanie z panią w przedszkolu, spotkanie z księdzem, wizyta u lekarza, zakupy itp. W każdej sytuacji dziecko powinno użyć adekwatnych do sytuacji zwrotów językowych.

–        Terapeuta może  kontynuować ćwiczenia czytania w oparciu o metodę symultaniczno- sekwencyjną autorstwa prof. Jagody Cieszyńskiej ( patrz Pakiet do nauki czytania )

–        Terapeuta  uczy dziecko rozpoznawania i odczytywania wszystkich rodzajów druku  ( liter małych, dużych, pisanych i drukowanych).

–        Jeśli w dalszym ciągu u dziecka 5- letniego ( skończony 5 rok życia)  utrzymującą się trudności artykulacyjne terapeuta  pracuje z dzieckiem z zastosowaniem MRA ( Metody Ruchów Artykulacyjnych) autorstwa Jolanty Falany- Kozłowskiej

     Uwaga!

1.                  Równolegle ze stymulacją lub ( i)  terapią mowy, języka i komunikacji należy prowadzić ćwiczenia słuchowe z uwzględnieniem słuchu awerbalnego, werbalnego, fonematycznego, pamięci słuchowej  oraz  analizy i syntezy sylabowo- głoskowej

( patrz:  Zestaw do ćwiczeń słuchowych).

2.                  Skład  i cena pakietu może ulegać zmianie stosownie do dostępności pomocy na rynku. Zawsze jednak dobór pomocy uwzględniać będzie ich  aspekt i przydatność merytoryczną.

 

Zestaw został opracowany w oparciu o pozycje:

                     1..Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi. E.Stecko.

2. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka.Od noworodka do 6 roku życia. Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo.

3. Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka  od 4. do 36. miesiąca życia.,Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo.

4. Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska.,Jagoda Cieszyńska

5. Metody wywoływania głosek. Jagoda Cieszyńska

 

 

 oraz doświadczenia zespołu diagnostyczno- terapeutycznego P.W.D. Apex Centrum Logopedyczne w Radomsku i Jastrzębiu Zdroju.

W  w/w  pozycjach znajdzie Zainteresowany wszystkie bardziej  szczegółowe opisy i  informacje.

 

Produkt dostępny na zamówienie.

UWAGA.

Skład i cena zestawu może ulec zmianie stosowanie do dostępności pomocy. Zawsze jednak dobór pomocy będzie uwzględniać ich aspekt i przydatność merytoryczną.

                                                         
 




 


Komentarze klientów:

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy na temat tego produktu.
Aby napisać komentarz prosimy o zalogowanie się.





 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
Świat otwarty dla niewidomych. Szanse i możliwości
PLN 25,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Co słychać wokół nas?
Co słychać wokół nas?
PLN 36,00
Dodaj do koszyka

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ ; Ćwiczenia słuchu fonematycznego dl
PLN 32,00
Dodaj do koszyka

Już czytam (Smok Obibok)
Już czytam (Smok Obibok)
PLN 62,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!