Logopedia-Fakty

"Nie ma nic ważniejszego niż praca nad rozwojem języka, komunikowania się słownego na każdym poziomie rozwoju człowieka".

Antoni Balejko

 
Start arrow STYM.FUNKCJI POZN. arrow MOWA arrow Profesjonalny zestaw do stymulacji i terapii mowy, języka, komu
23.10.2014.
 
 
Menu witryny
Start
Wiadomości
Encyklopedia logopedyczna
Publikacje fachowe
Poradnie,specjaliści,uczelnie
Szkolenia
Forum pomocy on-line
Na innych stronach
Katalog WWW
Ważne myśli i cytaty
Książki poszerzające horyzonty
Profilaktyka przed poczęciem
Okres prenatalny (ciąża )
Wczesna interwencja
Model Terapii J. F-K
Narzędzia diagnostyczne
Metody Terapii
Nasi Prelegenci
O Nas
Nasze przedszkole
Sklep P.W.D. Apex
Pomoce logopedyczne

Lista produktów


Zaawansowane szukanie




Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Pokaż koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Nasze Strony
 
 
 
 

STYM.FUNKCJI POZN. arrow MOWA arrow Profesjonalny zestaw do stymulacji i terapii mowy, języka, komu



Profesjonalny zestaw do stymulacji i terapii mowy, języka, komu


Cena: PLN 4 690,00


  Profesjonalny zestaw do stymulacji i terapii  mowy, języka, komunikacji językowej i artykulacji dla przedziału wiekowego od 0 do  6 roku życia.

 

Język jako środek komunikacji  formuje się wraz z kształtowaniem się wszystkich innych funkcji poznawczych dziecka  oraz jego  emocji i uczuć. Umiejętności językowe są zależne od całości rozwoju dziecka, ale werbalizacja ( mowa foniczna) wpływa także na ich rozwój.

Dla  zaprogramowania pracy stymulacyjnej lub ( i) terapeutycznej w zakresie mowy i języka         

konieczna jest:

–        znajomość etapów nabywania mowy i języka  na wszystkich jego podsystemach ( fonetyczno- fonologiczny czyli  artykulacja i różnicowanie opozycji fonemowych,  semantyczny czyli słownictwo,  morfologiczny czyli reguły odmiany wyrazów i reguły tworzenia nowych wyrazów oraz  syntaktyczny czyli reguły budowy zdań ) dla dziecka prawidłowo rozwijającego się,

–         diagnoza  wieku rozwojowego dziecka ( a nie jego wieku chronologicznego)

 dla poszczególnych funkcji psychicznych  ( nie tylko mowy!), co będzie stanowić bazę do wyznaczenia  poziomu rozpoczęcia  stymulacji lub ( i) terapii

–        frekwencji  i pragmatyzmu wyrazów w języku potocznym ( z uwzględnieniem  wskazówek glottodydaktyki)

–        stworzenie przedpola do prowadzenia właściwej terapii mowy i języka ( w naszej koncepcji pracy jest to MWSL czyli Metoda Wstępnej Stymulacji Logopedycznej)  lub ( i) równoległe ćwiczenie wszystkich funkcji poznawczych stosownie do postawionej diagnozy wieku rozwojowego danej   funkcji.

 
 

Poniżej przedstawiamy normy rozwoju mowy i języka dla poszczególnych etapów wiekowych

dzieci prawidłowo rozwijających się oraz kluczowe ćwiczenia ułożone chronologicznie w oparciu o zasady: naturalnego  rozwoju,  stopniowania trudności i strefę  najbliższego rozwoju.

 

Przed rozpoczęciem ćwiczeń  w zakresie mowy i języka  należy dziecko bardzo dokładnie zdiagnozować  również w zakresie ustalenia etapu i poziomu osiągniętego wieku rozwojowego w zakresie:

    

1.                  Sprawności motoryczne i  manualne

2.                  Spostrzeganie wzrokowe

3.                  Spostrzeganie  słuchowe

4.                  Lateralizacja

5.                  Zachowania społeczne i emocjonalne

oraz w przypadku poważniejszych zaburzeń rozwojowych ( np. autyzm, afazja dziecięca, alalia)

6.                  Naśladownictwo

7.                  Zabawa

8.                  Pamięć

9.                  Funkcjonowanie prawej i lewej pólkuli mózgu ( kategoryzacje, analiza i synteza na materiale atematycznym ( symbolicznym),  analiza i synteza na materiale tematycznym, koncentracja i pamięć bezpośrednia, grafopercpcja).

10.               Diagnoza poziomu funkcji intelektualnych  - ustalanie II ( badanie psychologiczne)

 

   ORAZ


dokładnie zapoznać się z opisem merytorycznym zawartych w pakiecie pomocy  specjalistycznych. Prowadzenie stymulacji lub ( i) terapii  szczególnie małego dziecka wymaga  bardzo bogatego i urozmaiconego warsztatu pracy. Osiągnięcie celu  terapeutycznego wymaga  często wielokrotnego powtarzania  ćwiczenia aż do jego całkowitego opanowania, ale zawsze  na innym materiale ćwiczeniowym.

 

Zebrane w pakiecie pomoce  oczywiście nie wyczerpują wszystkich dostępnych w danym zakresie  na rynku, ale są reprezentatywne dla  poszczególnych kategorii ćwiczeń.

 

 

Zestaw zawiera:

1.Podstawowe  zabawki: lalka, samochód osobowy, autobus, piłka, samolot, plastikowe    zwierzątka domowe, plastikowe zwierzątka dzikie, łóżeczko, miś, wiadereczko, łopatka, klocki

2.Atrapy pokarmów:  małe warzywa, małe owoce, mięso i frytki, pieczywo, sery, zestaw jajek, zestaw produktów spożywczych

3. Kołysanki na płytce CD

4.  Ilustrowane książeczki z wierszykami

5. Ilustrowane bajki i baśnie w książeczkach i na płytce CD

6. Książeczki z krótkimi tekstami drukowanymi  ( proza)

7. Komplet kukiełek ( pacynek) do odgrywania scen tematycznych

 

              Pomoce specjalistyczne:

8. Masaż logopedyczny na płytce CD

9 .Zestaw do komunikacji.  Zabawy dźwiękonaśladowcze

10.Słucham i uczę się mówić. Samogłoski i wykrzyknienia

11.Moje pierwsze słowa zestaw 1 i 2 ( wyrażenia dźwiękonaśladowcze  i samogłoski oraz rzeczowniki )

12. 24 talie  kart z serii " Rozwijamy mowę i myślenie" obejmujące kategorie tematyczne: ( Zabawki, Przybory szkolne, Jedzenie, Ciało, Zawody, Owoce, Warzywa, Osoby, Ubrania cz. I i II, Pojazdy, Dodatki, Zwierzęta na wsi, Zwierzęta w zoo, Zwierzęta w lesie, Zwierzęta inne, Pokój cz. I i II, Kuchnia cz. I i II,  Łazienka cz. I i II, Dom)  

13. Od obrazka o słowa 

14.Zestaw do rozwoju fleksji i składni

15. Powtarzam, rozumiem, nazywam. Zestaw 1, 2, 3. Elżbieta Bierońska

16.Quiz przyrodniczy z wesołymi zagadkami.

17. 3, 4, 6, 8  elementowe Historyjki obrazkowe

18. Kocham mówić. Historyjki obrazkowe z tekstami J Cieszyńska,

19. Rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki (275 zdjęć) 

20. Układamy historyjki

21. Emocje - Zestaw kart

22. Zestaw Słowijki 

23. Alfabet litery - drukowane

24. Alfabet – litery pisane

25. Pakiet UWW ( Usuwamy Wady Wymowy) 

 


Uwaga! Skład   pakietu oraz cena  może ulegać zmianie stosownie do dostępności pomocy na rynku. Zawsze jednak dobór pomocy uwzględniać będzie ich  aspekt i przydatność merytoryczną.

 
Normy rozwoju mowy  od 0 do 12 miesiąca życia dla dzieci prawidłowo rozwijających się.

 

Wiek                             Umiejętności oczekiwane rozwojowo

 

2 miesiące                   - wokalizacja pierwszych samogłosek

                                     - wydawanie dźwięków, które nie przypominają ludzkiej mowy

4 miesiące                    - doskonalenie repertuaru samogłosek

                                      - pojawienie się pierwszych (prymarnych) spółgłosek

6 miesięcy                      - powtarzanie ( naśladowanie) sylab charakterystycznych

                                       dla języka ojczystego

                                      - gaworzenie samonaśladowcze

8 miesięcy                    - naśladowanie, powtarzanie oraz samodzielna wokalizacja sylab

                                      - rozumienie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym

9 miesięcy                    -  pojawienie się gestu wskazywania palcem

                                      - początek kształtowania się pola wspólnej uwagi oraz rozumienia intencji

                                      komunikacyjnych

10 miesiąc                    - pierwsze słowa zbudowane z sylab otwartych

                                     - rozumienie prostych słów ( najczęściej rzeczowników w mianowniku)

12 miesiąc                    - rozumienie prostych poleceń, niektórych nazw osób, przedmiotów i

                                     czynności

- samodzielne wypowiadanie kilku wyrazów

- powtarzanie sylab i słów wypowiadanych przez dorosłego

 

Normy rozwoju mowy  od 12 do 24  miesiąca życia dla dzieci prawidłowo rozwijających się.

                          

13-16 miesiąc            - posługiwanie się nazwami osób, przedmiotów

                                     i kilku czynności

                                  - wyrazy głównie amorficzne, zbudowane z re-

                                    duplikowanych sylab otwartych

                                  -doskonalenie zdolności dzielenia uwagi z dorosłymi

18 miesiąc                 -dalszy rozwój słownictwa, wypowiedzi w

                                   większości jednowyrazowe, rzadziej dwuwyrazowe

                                   bez odmiany

                                 - rozwój rozumienia prostych zdań ( głównie poleceń

                                   i zakazów)

24 miesiące             - stały wzrost słownictwa

                                 - pojawienie się wypowiedzi dwuwyrazowych i początki

                                   fleksji -jako pierwsza pojawia się deklinacja

                                 - w odmianie czasownika najczęściej używana jest

                                   3 os. lp. także w znaczeniu 1 os. trybu orzekającego

                                 - występują także formy 2 os. lp. trybu rozkazującego

 

 Słownik  czyli system  semantyczny ( leksykalny) prawidłowo rozwijającego się  dziecka 2- letniego obejmuje:

 

1. RZECZOWNIKI – około 120

 Nazwy osób z najbliższego otoczenia takie jak m.in:

 mama, tata, babcia, dziadek, ciocia, wujek, imiona rodzeństwa, pan, pani, pan ( pani doktor)

- Nazwy zwierząt  domowych  i dzikich realizowanych często onomatopeicznie:  krowa ( mu), kot ( miau), pies ( hau), kura ( ko- ko), ptak – wróbelek ( frrr, ćwier- ćwir), koń ( iha ha), świnka ( kwi- kwi), koza ( meee), owieczka ( beee), żaba ( kum), słoń, lew

Nazwy pokarmów: sok, mleko, jajko, kaszka, bułka, chleb, cukierek, czekolada, herbata, kawa, zupa, jabłko, kakao, banan, masło,  ser.

- Nazwy zabawek: lalka, miś, auto, piłka, klocki, książeczka, bajka, rowerek, wiaderko, łopatka, sanki, kredki, pociąg, balon

- Nazwy części ciała: oko, nos, buzia, ucho, włosy, ręka, noga, brzuch, głowa, pupa

-Nazwy ubrań: spodnie, spódniczka, bluzeczka, kurtka, buty, czapka, szalik, rękawiczki, sweter, skarpetki, kapcie, majtki, koszulka, piżama.

-Wyposażenie domu:  lampa, stół, łóżko, okno, telewizor, radio, wieża, ( wieża magnetofonowa), kubek, talerz, łyżka, butelka, zegar, poduszka, kocyk, telefon.

 Świat poza domem: drzewo, słońce, piaskownica, plac zabaw, spacer, auto, autobus, samolot, pociąg, rower, sklep, dom, dym, deszcz, śnieg, noc, dzień, ulica.

2. CZASOWNIKI – używane zwykle w 3 os.l p: - około 25- 30

spać, jeść, pić, dawać ( daj), iść, jechać, kupić,  boleć, oglądać, mieć, siedzieć,  bać się, bawić się, układać, latać, kąpać, sikać, czytać, mówić, płakać, biegać, całować, spać, upaść, rysować.

3. PRZYMIOTNIKI - około 10-12

duży, mały, gorący, ciepły, dobry, zły, głodny; czasami również: brzydki, ładny, czysty, brudny chory.

4. PRZYSŁÓWKI - około 6-8

ciepło, zimno, szybko, powoli, ładnie, brzydko, dobrze, źle, około

5. ZAIMKI - około 6

 tam, tu, to, co?, kto?, mój.

6. PRZYIMKI -  około 6-7

do, na, u, w, z, dla lub niekiedy uniwersalny zaimek a  na przykład: a mamy znaczy dla mamy, a górę znaczy na górę, a domu znaczy do domu, około.

7. SPÓJNIKI - i

8.LICZEBNIKI - jeden dwa, trzy

9. PARTYKUŁY - nie.

 

 

Normy rozwoju mowy    dla dzieci 3 - letnich prawidłowo rozwijających się.

–        stały wzrost słownictwa

–        rozwój systemu fonetyczno-fonologicznego ( brak jedynie głosek dziąsłowych; stopniowe ustępowanie charakterystycznej miękkości spółgłosek

–        szybki rozwój konstrukcji składniowych( budowanie wszystkich typów zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie

–        wzrost sprawności komunikacyjnej i społecznej

 

 

Normy rozwoju mowy    dla dzieci 4 - letnich prawidłowo rozwijających się.

                                

- stałe wzbogacanie słownictwa, budowanie zdań

                                                   rozwiniętych i złożonych
                                                  -rozwój systemu fonetyczno – fonologicznego

                                                  ( pojawienie się głosek dziąsłowych - oprócz r)

                                                 - częste używanie wyrazów nazywających cechy

                                                 - wzrost liczby przymiotników i przysłówków

                                                  -spadek liczby neologizmów dziecięcych i błędów

                                                  gramatycznych

                                                  -wiek pytań- lawinowo wzrastająca liczba pytań,

                                                  pojawianie się pytania: dlaczego?

                                                 - swobodne nazywanie relacji przestrzennych

                                                 wyrażeniami przyimkowymi.

                                                 - w mowie dziecka pojawiają się głoski dziąsłowe sz, ż, cz, dż

–        całkowicie zanikają  wcześniejsze zmiękczanie spółgłosek

–        całkowicie ukształtowane jest  rozróżnienie artykulacyjne pomiędzy głoskami s,z, c, dz i ś,ź, ć, dź

- z wyjątkiem głoski r  wszystkie głoski polskiego systemu fonetyczno- fonologicznego  ( na 45 ważnych dla artykulacji) wypowiadane są  prawidłowo

- głoska R może być zastępowana jedynie   przez prawidłowe L

 

–        intensywnie rozwija się zdolność narracji, która jest silnie związana z pamięcią symultaniczno- sekwencyjną  i lewopółkulowymi umiejętności takim jak: tworzenie, powtarzanie i zapamiętywanie sekwencji

–        kształtuje się umiejętność nazywania  związków przyczynowo- skutkowych i ( lub) relacji czasowych, co  stanowi podstawę do łączenia zdarzeń i wyrażania tego językowo

–        dobrze opanowane są wyrażenia przyimkowe nazywające relacje przestrzenne

 

 

Normy rozwoju mowy    dla dzieci 4 - letnich prawidłowo rozwijających się.

 
  -w pełni ukształtowany  jest system fonetyczno- fonologi-czny
  - wzrost zdolności narracji

  - początki kształtowania się wiedzy metajęzykowej

  - znaczny wzrost kompetencji komunikacyjnej

 -swobodne operowanie elementami słownikowymi i gramatycznymi systemu językowego.                                      
                                             

- doskonalą się wcześniej zdobyte umiejętności

–        oprócz zdań nazywających ( etykietująych) poszczególne fragmenty rzeczywistości , następuje porządkowanie zdań w określone spójne sekwencje i łączenie ich w spójne struktury, składające się  z 2, 3 lub większej liczby zdań

–        kształtuje się wiedza metajęzykowa ( dzieci zaczynają bawić się słowami, potrafią rymować, dostrzegają różnego rodzaju niuanse językowe, zauważają wieloznaczność wyrazów oraz fakt, że istnieją obce języki.

–        pojawia się głoska R

–        u 6- latków pojawiają się inne środki stylistyczne np. porównania i coraz liczniejsze określenia

–        sześciolatek ma już do dyspozycji wszystkie części mowy, kategorie gramatyczne i schematy składniowe polszczyzny.

 

                                                
 Uwaga!


Proces rozwoju językowego z końcem 6 roku życia w podstawowym wymiarze dobiega końca.

Ostatecznie kształtuje się system fonetyczno- fonologiczny oraz pojawiają się wszystkie kategorie tematyczne i schematy składniowe.

 

Podstawowe ćwiczenia ujęte w kategorie wiekowe



  0-12 miesiąc życia

       

                       Ćwiczenia - Zalecenia dla rodziców ( opiekunów) i terapeutów

       -   wykonywanie masaży logopedycznych połączone ze stymulacją językową

–        częste, wyraźnie i wyraziste mówienie do dziecka   podczas jego stanów czuwania, ożywienia i zabawy

–        nazywanie przez dorosłego otaczających dziecko przedmiotów

–        nazywanie wykonywanych przez dorosłego czynności

–        wzmacnianie wokalizacji dziecka poprzez naśladowanie ( przez dorosłego) wydawanych przez dziecko dźwięków głównie  typowych dla języka ojczystego

–        zachęcanie dziecka do intencjonalnego naśladowania wymawianych przez dorosłego samogłosek i sylab (od 4 miesiąca życia)

–        nazywanie przez dorosłego fragmentów rzeczywistości, na które dziecko patrzy i którymi się interesuje ( od 6 miesiąca życia)

–        stymulacja językowa dziecka podczas  spacerów i wspólnie spędzanego czasu

–        nazywanie przez dorosłego wskazywanych przez dziecko palcem wskazującym fragmentów rzeczywistości

–        zapewnienie dziecku dużej  ilości  bodźców językowych ( werbalnych) czyli permanentna stymulacja językowa.

–         nauka onomatopei i ich powtarzanie przez dziecko ( patrz art. Zabawa w onomatopeje www.logopedia.pl )

–        zwracanie uwagi na dźwięki powstające w naturalnym otoczeniu i kojarzenie tych dźwięków z konkretnymi przedmiotami

–        śpiewanie lub odtwarzanie  z płyt CD dziecku kołysanek i czytanie  szeptem wierszyków ( z ukierunkowaniem na prawe ucho)


         12 -24 miesiąc życia
      -   Terapeuta bawi się z dzieckiem  w onomatopeje   

         -Terapeuta pokazuje rzeczywiste  przedmioty, zabawki  lub  atrapy przedmiotów, nazywa je    bardzo starannie i  z wyrazistą mimiką.  Wyrazistość przekazu słownego może wzmacniać gestykulacją np. rozłożenie rąk  przy mówieniu" nie ma" lub wyciągnięcie ręki podczas wypowiadania "daj".

 

–        Terapeuta ogląda z dzieckiem książeczki z tekstami drukowanymi. Odczytuje dziecku zapisane teksty uzupełniając odczytywanie opowiadaniem  treść ilustracji  własnymi słowami.   Język używany przez terapeutę musi być  dostosowany do możliwości dziecka.

–        Podczas oglądania obrazków terapeuta  wskazuje posługując się palcem wskazującym dziecka wybrane fragmenty rzeczywistości i nazywa je. Zachęca dziecko do powtarzania.

–        Terapeuta kieruje do dziecka także pytania: Co to?,  Kto to?, Gdzie jest kot?, Pokaż!

–        Terapeuta zasłania ręką lub inną przesłoną niektóre przedstawione na obrazkach przedmioty i ( lub) postaci i  mówi do dziecka  np. : To auto. O!  nie ma auta. To miś. Nie ma misia. To lala.  Nie ma lali itp  ( w ten sposób terapeuta wprowadza formę dopełniacza).



 24-36 miesiąc życia


 

–        Terapeuta pokazuje dziecku zdjęcia  i nazywa przedstawione tam przedmioty lub czynności. Wyrazistość przekazu słownego może wzmacniać gestykulacją np. rozłożenie rąk  przy mówieniu" nie ma" lub wyciągnięcie ręki podczas wypowiadania "daj".

–        Terapeuta pokazuje dziecku duże czytelne obrazki i nazywa je stosujac się do zaleceń j/w.

Na obrazkach  początkowo powinny być przedstawione rzeczy z otoczenia dziecka.

–        Terapeuta pokazując obrazek prosi dziecko o jego nazwanie.  Jeśli dziecko nie potrafi nazwać obrazka terapeuta robi to za dziecko z bardzo wyraźną artykulację czyli stosuje technikę " zalewania mową". Następnie odwraca obrazek lub zasłania go ręką i pyta:

Czego nie ma? - wprowadzając w ten sposób ćwiczenie prawidłowej formy dopełniacza.

Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć, terapeuta odpowiada za dziecko.  Ważne, aby utrzymany był kontakt wzrokowy i dziecko musi widzieć twarz terapeuty.

–        Terapeuta czyta z dzieckiem książeczki , wskazuje na znajdujące się  na ilustracjach przedmioty i podaje ich nazwy. Tak samo nazywa  czynności i cechy przedmiotów, zwłaszcza takie jak wielkość, kolor i cechy osób ( np. wesoły, smutny, zły).

–        Terapeuta prosi dziecko o podawanie nazw przedmiotów, osób, czynności przedstawionych na obrazkach. Pytania terapeuty powinny być stopniowo coraz bardziej skomplikowane, od pytania: Kto  lub Co to jest?  poprzez Co stoi na stoliku?, aż do Czym bawi się Adam, a czym Kasia itd coraz trudniejsze. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć terapeuta jest  "głosem dzieka" czyli stosuje technikę " zalewania mową".

–        Podczas czytania wspólnie z dzieckiem książeczek lub oglądania obrazków tematycznych terapeuta zachęca dziecko do nadawania imion postaciom i konsekwentnego posługiwania się tymi imionami ( jest to również ćwiczenie pamięci  oraz zdolności oznaczania i kategoryzowania)

–         Terapeuta stosuje zabawę polegającą na wypełnianiu przez dziecko poleceń mówionych mu szeptem do ucha np. schowaj klocek pod poduszką, połóż misia na krzesełku, wrzuć piłkę do koszyka itp

–         Terapeuta wprowadza Gry Językowe z wykorzystaniem zagadek nierymowanych , opartych na cechach definicyjnych przedmiotów np. Co to jest? Ma 4 koła, trabi na ulicy, a tata jeździ nim do pracy);  Babcia nosi je na nosie i czyta gazetę; Ma jedno uszo lub dwa, pijesz w nim soczek lub herbatkę itd. Poczatkowo dla utrwalenia rozwiązania dziecko może wybierać jako odpowiedź jeden z obrazków.

–         Terapeuta wprowadza  Gry Językowe z wykorzystaniem zagadek rymowanych np. Kiedy się najlepiej bawię?. Gdy rechotam sobie w stawie. Kiedy skaczę, kiedy pływam.. .Czy już wiesz jak się nazywam?

 

–         Terapeuta  może rozpocząć naukę czytania w oparciu o metodę symultaniczno- sekwencyjną prof. Jagody Cieszyńskiej ( patrz  : Pakiet do nauki czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną lub  ( i)  zastosować   MWSL ( Metoda Wstępnej Stymulacji Logopedycznej) Jolanty Falany- Kozłowskiej

 

Czterolatek

–        W czasie czytania książeczek, oglądania przedmiotów i czynności ( rekwizyty, atrapy zdjęcia, obrazki) terapeuta zadaje dziecku często pytanie: DLACZEGO? Wskazuje na związki  przyczynowo- skutkowe oraz  relacje: przestrzenne, czasowe, gradualne) zachodzące między obrazkami i  elementami historyjek obrazkowych, nazywa te związki, a następnie sprawdza rozumienie poprzez stawianie pytań typu: dlaczego, z jakiego powodu, czemu, po co itp.

–        Terapeuta czyta kilkakrotnie krótkie wierszyki ze szczególnie wyrazistą intonacją i akcentem. Zachęca dziecko do uzupełniania krótkich fragmentów wierszyków, następnie fraz i całych wersów.

–        Terapeuta czyta ( recytuje )  znany dziecku wiersz zmieniając jego fragmenty. Zadaniem dziecka jest wychwycenie i poprawienie  tych zmian np. Wlazł kotek na schodki ( powinno być płotek) i patrzy ( powinno być mruga) itp.

–        Terapeuta aranżuje Zabawy Tematyczne z zachowaniem naprzemienności ról i wykorzystaniem pacynek, figurek  lub zabawek np. w lekarza i pacjenta, klienta i ekspedienta, rodzica i dziecko, nauczyciela i ucznia itp. Zadaniem dziecka jest nie tylko odpowiadanie na pytania, ale również zadawanie pytań.

–        W oparciu o czytane bajki i opowiadania terapeuta sprawdza rozumienie przez dziecko tekstów. W tym celu często pyta o bohaterów i związane z nimi wydarzenia.

–        Terapeuta ćwiczy umiejętności opowiadania  przez dziecko usłyszanych treści zgodnie z kolejnością zdarzeń przedstawionych w tekście.

–        Terapeuta stawia przed dzieckiem kilka przedmiotów do zabawy np. łóżeczko, misia, piłkę i prosi o wykonanie następujących poleceń np. misiu siedzi na łożeczku, piłka leży pod łóżeczkiem itd. Następnie terapeuta umieszcza zabawkę w określonym miejscu przestrzeni i pyta dziecko: Gdzie jest piłka? Gdzie siedzi  misiu itd.

W taki sam sposób ( z wykorzystaniem innych pomocy) terapeuta wprowadza kolejne przyimki, pamiętając o konieczności podawania przyimków w opozycjach  oraz ich frekwencji występowania w mowie potocznej ( na, do, z ( ze), w ( we), dla, u pod, o, od przed, za, nad, po )e

Ćwiczenia- Pięciolatki i Sześciolatki

–        Terapeuta rozkłada przed dzieckiem historyjkę obrazkową zaczynając od 3- elementowej i stopniowo zwiększając  stopień trudności  prosi o ułożenie obrazków, aby stworzyć z nich opowiadanie ( należy zachować  kierunek układania zawsze  od strony lewej do prawej czyli zgodnie z ruchem wskazówek zegara).  Dziecko musi ( z pomocą terapeuty, jeśli jest to konieczne) językowo wyrażać związki przyczynowo- skutkowe  oraz relacje przestrzenne, czasowe, czasowe i gradualne.

–        Terapeuta kontynuuje zabawę w rymy. Początkowo dla treningu i wprowadzenia w zagadnienie można czytać z dzieckiem znane wierszyki i zachęcać dziecko  do uzupełniania ostatnich, rymujących się wyrazów w wersach.  Następnie zachęca dziecko do budowania rymów na zasadzie tzw. pseudowyrazów czyli słów paradoksalnych, zestawiania par rymujących się wyrazów i układania prostych rymowanek.

–        Terapeuta organizuje zabawę tematyczną, w czasie  której dziecko używa konwencjonalnych formuł językowych. Ważne, aby aranżować różne sytuacje społeczne np. spotkanie z kolegą, spotkanie z panią w przedszkolu, spotkanie z księdzem, wizyta u lekarza, zakupy itp. W każdej sytuacji dziecko powinno użyć adekwatnych do sytuacji zwrotów językowych.

–        Terapeuta może  kontynuować ćwiczenia czytania w oparciu o metodę symultaniczno- sekwencyjną autorstwa prof. Jagody Cieszyńskiej ( patrz Pakiet do nauki czytania )

–        Terapeuta  uczy dziecko rozpoznawania i odczytywania wszystkich rodzajów druku  ( liter małych, dużych, pisanych i drukowanych).

–        Jeśli w dalszym ciągu u dziecka 5- letniego ( skończony 5 rok życia)  utrzymującą się trudności artykulacyjne terapeuta  pracuje z dzieckiem z zastosowaniem MRA ( Metody Ruchów Artykulacyjnych) autorstwa Jolanty Falany- Kozłowskiej

     Uwaga!

1.                  Równolegle ze stymulacją lub ( i)  terapią mowy, języka i komunikacji należy prowadzić ćwiczenia słuchowe z uwzględnieniem słuchu awerbalnego, werbalnego, fonematycznego, pamięci słuchowej  oraz  analizy i syntezy sylabowo- głoskowej

( patrz:  Zestaw do ćwiczeń słuchowych).

2.                  Skład  i cena pakietu może ulegać zmianie stosownie do dostępności pomocy na rynku. Zawsze jednak dobór pomocy uwzględniać będzie ich  aspekt i przydatność merytoryczną.

 

Zestaw został opracowany w oparciu o pozycje:

                     1..Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi. E.Stecko.

2. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka.Od noworodka do 6 roku życia. Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo.

3. Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka  od 4. do 36. miesiąca życia.,Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo.

4. Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska.,Jagoda Cieszyńska

5. Metody wywoływania głosek. Jagoda Cieszyńska

 

 

 oraz doświadczenia zespołu diagnostyczno- terapeutycznego P.W.D. Apex Centrum Logopedyczne w Radomsku i Jastrzębiu Zdroju.

W  w/w  pozycjach znajdzie Zainteresowany wszystkie bardziej  szczegółowe opisy i  informacje.

 

Produkt dostępny na zamówienie.

UWAGA.

Skład i cena zestawu może ulec zmianie stosowanie do dostępności pomocy. Zawsze jednak dobór pomocy będzie uwzględniać ich aspekt i przydatność merytoryczną.

                                                         
 




 


Komentarze klientów:

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy na temat tego produktu.
Aby napisać komentarz prosimy o zalogowanie się.





 Serwis Logopedia.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. Korzystanie z serwisu Logopedia.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Promocje
Zestaw nr 3 dla dzieci
 Zestaw nr 3 dla dzieci
PLN 171,00
Dodaj do koszyka

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców
PLN 20,00
Dodaj do koszyka

RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
RODZINA Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PLN 9,50
Dodaj do koszyka

Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodz
PLN 27,00
Dodaj do koszyka

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
PLN 33,00
Dodaj do koszyka

Najnowsze
Logopedia 2.0 - pakiet Gold
Logopedia 2.0 - pakiet Gold
PLN 3 920,00
Dodaj do koszyka

Strategie aktywnego nauczania
Strategie aktywnego nauczania
PLN 38,00
Dodaj do koszyka

Sylaby inaczej 2
Sylaby inaczej 2
PLN 38,00
Dodaj do koszyka

 
Top!
Top!